תמונת קישור למפת ספקים

join btn 

  • משתלת שתילים- משתלה יצרנית
    משתלת שתילים- משתלה יצרנית
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, משתלות יצרניות ומגדלים, משתלות סיטונאיות
    עמוד הספק: פתח
  • משתלת צבר - קקטוסים וסוקולנטים
    משתלת צבר - קקטוסים וסוקולנטים
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב
    עמוד הספק: פתח
  • גינות - משתלה וחנות גן אינטרנטית
    גינות - משתלה וחנות גן אינטרנטית
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, יבואנים, עיצוב הגן, מוצרים וציוד לגן, ריהוט ותאורת גן
    עמוד הספק: פתח
  • הטובים לדקל - הדברת חדקונית הדקל
    הטובים לדקל - הדברת חדקונית הדקל
    תחום עיסוק: יועצים ובעלי מקצוע, גננים וטיפול בגן
    עמוד הספק: פתח
  • יצחק, טיפול והדברה בצומח ( גם חדקונית הדקל)
    יצחק, טיפול והדברה בצומח ( גם חדקונית הדקל)
    תחום עיסוק: יועצים ובעלי מקצוע, גננים וטיפול בגן
    עמוד הספק: פתח
  • משתלת מלצר
    משתלת מלצר
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, משתלות יצרניות ומגדלים, משתלות סיטונאיות
    עמוד הספק: פתח
מים אפורים להשקיית הגינה הצילום מאת: אתר נקודה ירוקה

מים אפורים להשקיית הגינה

שימוש במים אפורים בעקבות משבר המים והאיום הגובר בהטלת קנס/מס/הטל בצורת.

תאריך: 13-03-2013 מאת: לימור גרובר , רן פאוקר
הוסף לאוספים שלי

 שימוש במים אפורים בעקבות משבר המים והאיום הגובר בהטלת קנס/מס/הטל בצורת בגובה של 28 ₪ לכל מ"ק מים צריכה עודפת מעל למכסה שלא מתחשבת בצורכי הגינה. הולך וגובר שימוש ביתי לא אחראי במים אפורים. בנוסף לנזק לקרקע ולבריאות הציבור שימוש ביתי במים אפורים איננו חוסך מים למדינה באותם ישובים בהם קיים מט"ש(מכון טיהור שפכים) מרכזי. מים במט"ש כזה מנותרים באופן קבוע ומועברים לחקלאות להחלפת מים שפירים. לימור גרובר שותפה בחברת עפרה הידרוס מציגה במאמר אחראי מאוד את הבעיה והפתרונות הטובים באמצעות אגנים ירוקים. 

מהם מים אפורים

מים אפורים הנו זרם הביוב הבייתי שלא בא במגע עם תאי השירותים. כלומר מי הכיורים, האמבטיות, מקלחות, מדיח כלים ומכונת כביסה וגם מי כיור המטבח בתנאי שחלק ממערכת טיהור המים האפורים תכלול מפריד שמנים.
על מנת למחזר מים אפורים לצורך השקיה וגינון או לצורך השבה לאסלות יש ראשית לעשות הפרדה במקורות המים. כלומר, על האינסטלאטור להתקין צנרת כפולה המובילה את המים מתאי השירותים ישירות לביוב המרכזי ואת המים האפורים למוצא בגינה בו ניתן להתקין מערכת למחזור מים אפורים.
בבתים בנויים שבהם לא נעשתה הפרדה מראש של הצנרות, ניתן לתעל חלק ממקורות המים ולמחזרם באמצעות צנרת המותקנת מחוץ למבנה. במקרים אחרים, במידה ואין יכולת להפריד את הצנרות אך יש רצון למחזר את המים, ניתן להתקין מערכת המטהרת את כלל שפכי הבית, אולם כאן מדובר בביוב שיש לטפל בו באמצעים הראויים.

מה מכילים מים אפורים

 מקובל לחשוב שמים אפורים הינם החלק הנקי של הביוב ואינו מצריך טיפול אינטנסיבי כשם שנדרש ממערכות ביוב המכילות עומסים אורגניים גבוהים. עם זאת, בבדיקה שנערכה לכמות החיידקים הפתוגניים הקיימים במים אפורים עולה כי בכמות של 100 מ"ל מים אפורים יש קרוב ל 10,000,000 חיידקי קולי צואתי. מיותר לציין שמים אלו אינם ראויים לשימוש כלשהו ללא טיפול שכן מדובר במים הדומים בערכים למי ביוב. בעיה נוספת שקיימת במים אפורים הנה כימיקאלים הקיימים בסבון, באבקות הכביסה ובאבקות הניקוי של מדיח הכלים. דטרגנטים אלו מכילים שמנים, כלורידים, זרחן ובורון. אלו כימיקאלים שיכולים לגרום לעיקור הקרקע במידה ולא מסלקים אותם מהמים האפורים. תוך תקופה של 7-10 שנים מסתמנת ירידה הדרגתית בפוריות האדמה עד לעיקור מוחלט. במקרה כזה יהיה צורך להחליף את האדמה.
בנוסף, המים האפורים מכילים מוצקים מרחפים אותם יש לסלק באופן מכאני.

הטיפול במים אפורים דורש התייחסות במספר מישורים 

טיפול ביולוגי - חיידקים פתוגנים – דו"ח ועדת ענבר אשר קבע תקני איכות קולחין, קובע כי רמת חיידקי הקולי הצואתי המותרת להשקיה בלתי מוגבלת הנה 10 חיידקי קולי ל 100 מ"ל מים. יש להוריד את רמת החיידקים המזהמים לרמה המצוינת, זאת מאחר והשקיה במים לא מטופלים יכולה לגרום למחלות מעיים קשות ולהידבקויות חוזרות ונשנות. מעבר לכך, התרבות חיידקים יכולה לגרום לריח רע במים ובעקבות כך לגינה אותה משקים עם המים הללו.
טיפול כימי – סילוק כימיקאלים – מים אפורים מכילים כימיקאלים הקיימים בדטרגנטים. לדוגמא, כלורידים שמהווים בעיה לאומית ארוכת שנים בהתמודדות עם הביוב וגורמים לנזק רב, קיימים מעל הרמה המותרת להשקיה. מעבר לכך קיימת בעיה גם עם הזרחן והבורון שמופיעים בריכוזים הגבוהים ב 100% ויותר מעבר לרמה המומלצת בועדת ענבר.
טיפול מכאני – סילוק מוצקים מרחפים – בעייה נוספת של מים אפורים אשר נוטים להקל בה ראש היא המוצקים המרחפים. מים שמקורם בכביסה, מדיחי כלים, אמבטיות וכיורים מכילים סיבי בגדים,שערות, צברים של סבון ו/או משחות שיניים וגו'. גורמים אלו, אם אינם מטופלים, תוך מספר חודשים יגרמו לסתימת המערכת והצנרות. יש לשקע את המוצקים המרחפים לפני כניסת המים למערכת.

מתקני הטיפול הקיימים בשוק

קימות היום מספר אסכולות בשוק ומספר שיטת המטפלות במים אפורים.
אסכולה אחת הטוענת שאין בכלל צורך לטפל במים אפורים וניתן להשקות עימם את החצר בהשקיה תת -קרקעית וללא אגירה. אסכולה זו היא שגויה מיסודה שכן בהתאם לבדיקות מים מדובר בהשקיה, גם אם טמונה, של מי ביוב לכל דבר ועניין. השקיה כזו חושפת את דיירי הבית להידבקות במחלות מעיים ולאטימת הקרקע בטווח הרחוק.
האסכולה השנייה גורסת כי יש לטפל במים, עם זאת, קיימות מספר שיטות בשוק שעושות רק חלק מהעבודה כפי שיצוין להלן:
מערכות טיפול המשתמשות ב UV – ה UV קוטל את החיידקים הפתוגנים, אך לא פותר את בעיית הכימיקאלים במים בשום אספקט. מערכת כזו תגרום בטווח הרחוק לאטימת הקרקע.
מערכות טיפול המשתמשות באמצעים כימיים לטיפול בפתוגנים – מערכות אלו מחדירות כימיקאלים כדוגמת כלור לצורך הטיפול בפתוגנים, אך בכך אינן פותרות את בעיית הכימיקאלים אלא רק מעצימות אותה. שימוש בשיטה זו גורמת לנזק ארוך טווח לקרקע ולאטימתה.
מערכות סינון מכאני – מערכות אלו מטפלות באמצעות מסננים במוצקים המרחפים בלבד (TSS- Total suspended solids). מערכות אלה אינן מתייחסות לחיידקים הפתוגנים ולכימיקאלים במים.
מערכות טיהור טבעיות – מערכות הטיפול באמצעות אגן ירוק נותנות מענה לשלושת הבעיות הקיימות במים אפורים:
מוצקים מרחפים – בשלב הראשון של המערכת מתבצע שיקוע במיכל השיקוע. השיקוע מאפשר רק לנוזלים לזרום לאגן הטיהור ומשאיר את המוצקים במיכל השיקוע.
חיידקים פתוגנים – הבקטריות היושבות על המצעים ובשורשי הצמחים, מפרקות את העומסים האורגניים ומטפלות בחיידקים הפתוגנים ע"י תהלכי טריפה.
כימיקאלים וזרחות – צמחיית המים הייעודית השתולה באגן הירוק צורכת את הזרחות והכימיקאלים כנוטריינטים (חומרי תזונה).
בנקודת האיגום במערכות הטיהור הטבעיות המתבצעות באמצעות אגן ירוק, מתקבלים מים נקיים מחיידקים פתוגנים, כימיקאלים ומוצקים. הטיפול הוא שלם והוליסטי להבדיל ממערכות שעושות רק חלק מהעבודה.

 

נכתב על ידי לימור גרובר מחברת Ofra-Hydros ונלקח מאתר "נקודה ירוקה".

eco-garden.co.il

 

 

?לדפי הסברים באתר

הקימו ׳אוסף חדש׳

רשימת האוספים שלי

סמנו לאיזה אוספים להוסיף את הפריט. ("שמור והוסף" בגמר התהליך)

שמור והוסף
סגור שמור והוסף
scroll back to top

bird banner

סגור ואל תציג יותר
? X לחץ כדי לצפות באוסף המהיר הכינו במהירות רשימת צמחים ! חדש! ניתן ליצור הצעת מחיר בקלות ובמהירות...

יש לסמן ב-V את הצמחים אותם הנך מעוניין להוסיף להזמנה

הוסף הכל לאוספים נקה הכל

לא ניתן לשמור צמחים נוספים!

ניתן להוסיף את הצמחים ברשימה המהירה לאחד האוספים, ואח"כ להמשיך את האוסף המהיר.

בחר אוסף אחד לשליחה במייל

שלח את האוסף שלי

סגור שלח