תמונת קישור למפת ספקים

join btn 

  • משתלת שתילים- משתלה יצרנית
    משתלת שתילים- משתלה יצרנית
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, משתלות יצרניות ומגדלים, משתלות סיטונאיות
    עמוד הספק: פתח
  • משתלת צבר - קקטוסים וסוקולנטים
    משתלת צבר - קקטוסים וסוקולנטים
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב
    עמוד הספק: פתח
  • גינות - משתלה וחנות גן אינטרנטית
    גינות - משתלה וחנות גן אינטרנטית
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, יבואנים, עיצוב הגן, מוצרים וציוד לגן, ריהוט ותאורת גן
    עמוד הספק: פתח
  • הטובים לדקל - הדברת חדקונית הדקל
    הטובים לדקל - הדברת חדקונית הדקל
    תחום עיסוק: יועצים ובעלי מקצוע, גננים וטיפול בגן
    עמוד הספק: פתח
  • יצחק, טיפול והדברה בצומח ( גם חדקונית הדקל)
    יצחק, טיפול והדברה בצומח ( גם חדקונית הדקל)
    תחום עיסוק: יועצים ובעלי מקצוע, גננים וטיפול בגן
    עמוד הספק: פתח
  • משתלת מלצר
    משתלת מלצר
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, משתלות יצרניות ומגדלים, משתלות סיטונאיות
    עמוד הספק: פתח
גן פניני הטל - סיפורה של גינה הצילום מאת: אביגיל הלר

גן פניני הטל - סיפורה של גינה

על גנם של ורד ומנחם זוהר בחופית - גינה שמטופחת באהבה כבר שלושים שנה

הוסף לאוספים שלי

הירוק היום ירוק מאד

אל גנם של ורד ומנחם זוהר בישוב חופית, הממוקם בין נתניה לחדרה, הגעתי בעיצומו של קיץ לוהט. כבר בשעת בוקר מוקדמת הורגש החום, האוויר היה מהביל, וצמחים שלא מצאו מחסה נראו מעולפים ומותשים.Screen Shot 2014-09-25 at 4.03.40 PM נכנסתי לשביל שהוביל אל מסתור אפלולי. בצילם של עצי השלטית המקומטת והצאלון הנאה שררה קרירות, ומצאתי את עצמי במעין יער טרופי ירוק עם גזעים מפותלים, עלים במגוון צורות, ועושר גוונים ירוקים בתוך עולם חבוי ומוצל. זהב קרני השמש ריצד וקישט את הגן, ובתוך האפלולית בהקו כאוצר מאות פנינים עשויות מטל.Screen Shot 2014-09-25 at 4.03.29 PM
גם בתוך הבית אפשר היה לחוש בקרירות נטפי הטל. מכל חלון ניבט הגן, וציור שלוו של מעין יער עד ניבט מבעד לקיר זכוכית גדול, שנפתח אל החצר האחורית.
פסעתי אל החצר האחורית בסקרנות, אחרי שכבר מתוך הבית הבחנתי בעושר הצמחים ובגזעים פיסוליים. מתחת לרשת צל פרושה על גבי קשתות נוצרה פינה אינטימית ובה אוצר של חוויות: מיני צמחים ממשפחת הברומליים, מיני וזני בגוניות, זנים של בשמת השולטן וקורדילין אמירי ’אדום-שוליים‘ המוסיפים גווני צהוב, ורוד,סגול, אדום וארגמן, ויוצרים כתמי צבע וצורות מעניינות.
מסביב חובקת את הגן בחמימות מסגרת של שיחים וצמחים עשבוניים שצבעם ירוק, וביניהם מיני שפלרות, שרכים, פילודנדרונים ודרקוניות. בין לבין נמשכות העיניים אל צורות מעניינות - עלים של קרן-אייל ענקית, ”נוצות“ שרך הקירטומיון החרמשי ופיתול גזעי המללוייקה המצומדת, כשכולם באחד חוברים לאוצר של יופי ושלווה מעוטר באור ובפניני טל.

תנאי סביבה

גינתם של ורד ו מנחם, ששטחה כ-600 מ‘, הוקמה לפני כ-30 שנה. הגינה ממוקמת במישור החוף כ-2 ק“מ מזרחית לחוף בית ינאי, ולמרות קרבתה לים היא יחסית מוגנת ואינה מושפעת מרסס ים או רוחות. מזג האוויר לרוב נוח, להוציא מקרים בודדים של קרה או יובש ממושכים. הגינה ממוקמת על גבי חולות נודדים (דיונות) שתחתיהם ישנה תשתית של כורכר או אדמת חמרה אדומה קלה, ועם הכשרת השטח להקמתה נעשתה השלמת קרקע בחמרה קלה עם העשרה בקומפוסט

תכנון הגן ובחירת הצמחיה

את הגינה תכננה ורד, שהינה בוטנאית במקצועה, ושמשה במשך שנים רבות כמורה לבוטניקה ופיזיולוגיה של צמחים במדרשת רופין. השרטוט ראשוני היה של גינה בקווים לא פורמאליים - מעוגלים, שנועדה להעניק לשוהה בה תחושה של שהייה ביער או חורש טבעי, ותוך הקפדה על הפרדה בין הבית לרחוב ויצירת פרטיות. זאת, Screen Shot 2014-09-25 at 4.03.45 PMבידיעה שעם התפתחות העצים יעבור השטח תחתיהם שינויים המתבקשים מהפחתת האור. באמצעות הגינה החליטה ורד ליצור מיקרו-אקלים נוח סביב הבית, שמאפשר הצללה והורדת הטמפרטורה בקיץ, וניצול אור השמש וטמפרטורה גבוהה יותר בעונת החורף. במחשבה זו נטעו עם הקמת הגינה עצים בעלי חופה גבוהה - נשירים או נשירים מאולצים בחורף, וירוקים ומצלים בקיץ, כגון פנסית דו-נוצתית, שלטית מקומטת וצאלון נאה. גם הבית, אגב, נבנה תוך חשיבה על יצירת מיקרו-אקלים - בן קומה אחת וממוקם מתחת לעץ השלטית המצל עליו בקיץ, כאשר הגג היצוק מבטון נוטה בשיפוע לכיוון צפון-מערב )מנוגד לכיוון השמש הקיצית(. כאשר התפתחו העצים והחלו לתת צל נשתלו צמחים רב שנתיים עמידים לתנאי צל - כגון מגינית גבוהה, אך בעיקר שרכים דוגמת יערון אוסטרלי ואברנית הנשר, וכן צמחים עמידים לצל, שנהוג להשתמש בהם, בדרך כלל, כצמחי בית דוגמת פילודנדרון מנוצה ומונסטרה יפה.
בחצר האחורית מסביבScreen Shot 2014-09-25 at 4.04.08 PM ומתחת למללוייקה מצומדת ולרשת הצל הפרושה על גבי קשתות ויוצרת 60 אחוז צל, נשתלו צמחים בעלי עלווה ירוקה מגוונת, המקנים לחצר מסגרת. החצר האחורית רוצפה באבן ירושלים בגוון ורדרד (בשטח של 136 מ“ר = 8X17 מ‘), ועל המשטח המרוצף הונחו מכלים ובהם צמחי צל וצמחי בית שונים.
הצמחייה הרב שנתית הגבוהה והנוף העשיר יוצרים חופה המגנה על הצמחייה שתחתיה, ובעלי הבית זוכרים אך מקרים בודדים בהם נגרמו לצמחים נזקים חלקיים כתוצאה מפגעי מזג האוויר.

אגרו-טכניקה

צריכת מים

 כאמור הגינה נשתלה על גבי קרקע קלה, ומשמעות הדבר אחיזת מים נמוכה. יחד עם זאת, עם הזמן פחתה צריכת המים של הגינה. זאת מכיוון שחופת הצמחים המגנה בפני השמש והקרינה גדלה, ובמקביל נוסף חומר חיפוי מנשר העלים שלא נגרף מגן על הקרקע מפני התאדות. נשר עלים זה גם מוסיף חומר אורגני לקרקע ומטייב אותה. מערכת ההשקיה מתוכנתת באמצעות מחשב השקיה המבקר שישה קווים, בהתאם לצרכיהם השונים של הצמחים. בתנאים קיצוניים – לחות יחסית נמוכה או טמפרטורות גבוהות, ניתן להוסיף השקיה באמצעות הפעלה ידנית של המחשב. המערכת כולה מבוססת על טפטפות ומתזים, היוצרים גםScreen Shot 2014-09-25 at 4.04.13 PM סביבה לחה לצמחים הזקוקים לכך דוגמת שרכים. ההחלטה, אם הצמח יושקה באמצעות טפטפת או מתז, נקבעת בהתאם לצרכיו. כמו כן, נקבעת כמות המים לכל צמח באמצעות מספר הטפטפות או המתזים שמונחים סביבו. במשך כל תקופת ההשקיה – מסוף עונת הגשמים ועד תחילתה, מופעלת המערכת שלוש פעמים בשבוע (בכל פתיחה ל-10 או 15 דקות לפי הצורך). כאמור שטח הגינה היא כ-600 מ‘ והשנה עם ההפחתה בכמויות המים היא הושקתה בכמות של כ-200 מ“ק לעונה (מאפריל עד ספטמבר). כמות זו אינה גבוהה, Screen Shot 2014-09-25 at 4.03.57 PMבמיוחד בהתייחס לכך שבגינה ישנו מגוון צמחים, ביניהם מיני שרכים. נראה כי גם ההצללה וגם השתילה והטיפול הנכונים בהם, מאפשרים השקיה בכמות נמוכה יחסית. למרות זאת, ורד ומנחם שקלו להעביר את הגינה להשקיה במים אפורים (מי מקלחות וכיורים) אך בברור שערכו, נאמר להם, שעדיין אין היתר להשקיית גינות במים אפורים ולכן בשלב זה רעיון זה לא יושם.

דישון

בתחילה, כשהוקמה הגינה, השתמשה ורד במערכת דישון שהופעלה יחד עם מערכת ההשקיה. לאחר מספר שנים, כשהצמחים הגיעו לגודלם המרבי ונשר העלים החל להעשיר את הקרקע בחומר אורגני, נותקה מערכת הדישון ובמקום זאת, בהתאם לצורך, מוסף לצמחים בודדים דישון באמצעות דשנים מבוקרי שחרור דוגמת אוסמוקוט. ניסיונה של ורד מאפשר לה לזהות מחסורי הזנה בצמחים באמצעות סימפטומים כמו שינויי צבע של העלים, כתמים אופייניים עיוותי עלים וכדומה.

הגנת הצומח

ורד ומנחם משתדלים לא לעשות כל שימוש בחומרי הדברה, וכאשר אין ברירה הם מעדיפים לעשות שימוש בחומרים ידידותיים לסביבה, וגם זאת באופן ידני ומבוקר. אחד המקרים הבודדים בהם הם נאלצו להשתמש בחומר הדברה כימי היה כנגד חלזונות החשופית הצהובה הגדולים וה“ערומים“, שכילו צמחים רבים.

הטיפול בעשבייהScreen Shot 2014-09-25 at 4.03.49 PM

מינימאלי בלבד, שכן החיפוי כמעט ואינו מאפשר נביטה. באזורים בהם מופיעים עשבים הם מוסרים בעמל כפיים.

גיזום

אחת לשנה או שנתיים מבוצע גיזום זהיר בעצים להסרת ענפים שהתייבשו, פתיחת החופה וחשיפת גזעים פיסוליים. השרכים נגזמים פעמיים בשנה: פעם ראשונה בסוכות ופעם שנייה לקראת סוף החורף, כדי לאפשר את התחדשותם.

השימוש בגינה

כאמור, הגינה תוכננה כמאפשרת פרטיות. בקדמת הבית מצויה פינת ישיבה קטנה מוסתרת ואינטימית, ובחצר האחורית הבנויה כרצף עם חדר המגורים, ישנה פינת ישיבה ואירוח המשמשת למעשה כחדר נוסף בבית. בגינה לא תוכננו מדשאות וחסרונן לא מורגש. גם כאשר הנכדים מגיעים לביקור הם מוצאים מספיק חללים לבילוי ולמשחק.

בתוך הגן חבוי אוצר

בדרך החוצה,. המעבר מהגן הקריר והנעים אל הרחוב הלוהט והבוהק, הבהיר לי כי בתוך הגן האפלולי שזה עתה עזבתי חבוי אוצר המורכב מצמחייה עשירה היוצרת שלווה והנאה, כאשר זהב קרני השמש המפזזות בינות לאגלי הטל המקשטים אותה מוסיף אווירה הקסומה.

שמות בוטנים של צמחים ובעלי חיים המופיעים במאמר

אברנית הנשר - Pteridium aquilinum
בגוניה, מינים שונים - .Begonia spp
ברומליים, משפחה בוטנית - Bromeliaceae
בשמת השולטן - Impatiens sultanii
דרקונית, מינים שונים - .Dracaena spp
חשופית צהובה (חילזון ”ערום“ ללא בית) - Limacus flavus
יערון אוסטרלי - Alsophila australis
מגינית גבוהה - Aspidistra elatior
מונסטרה יפה - Monstera deliciosa
מללוייקה מצומדת - Melaleuca armillaris
פילודנדרון, מינים שונים - .Philodeneron spp
פנסית דו-נוצתית - Koelreuteria bipinnata
צאלון נאה - Delonix regia
קורדילין אמירי ’אדום-שוליים‘ - Cordyline terminalis 'Red-Edge
קירטומיון חרמשי - Cyrtomium falcatum
קרן-אייל ענקית - Platycerium bifurcatum
שלטית מקומטת - Peltophorum dubium
שפלרה, מינים שונים - .Schefflera sp


כתבה וצילמה: אביגיל הלר

מדריכה מקצועית ראשית לגננות ונוי ומרכזת מקצועית למועצת הגנים הבוטניים, שרות ההדרכה והמקצוע, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

 

?לדפי הסברים באתר

הקימו ׳אוסף חדש׳

רשימת האוספים שלי

סמנו לאיזה אוספים להוסיף את הפריט. ("שמור והוסף" בגמר התהליך)

שמור והוסף
סגור שמור והוסף
scroll back to top

bird banner

סגור ואל תציג יותר
? X לחץ כדי לצפות באוסף המהיר הכינו במהירות רשימת צמחים ! חדש! ניתן ליצור הצעת מחיר בקלות ובמהירות...

יש לסמן ב-V את הצמחים אותם הנך מעוניין להוסיף להזמנה

הוסף הכל לאוספים נקה הכל

לא ניתן לשמור צמחים נוספים!

ניתן להוסיף את הצמחים ברשימה המהירה לאחד האוספים, ואח"כ להמשיך את האוסף המהיר.

בחר אוסף אחד לשליחה במייל

שלח את האוסף שלי

סגור שלח