תמונת קישור למפת ספקים

join btn 

  • משתלת שתילים- משתלה יצרנית
    משתלת שתילים- משתלה יצרנית
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, משתלות יצרניות ומגדלים, משתלות סיטונאיות
    עמוד הספק: פתח
  • משתלת צבר - קקטוסים וסוקולנטים
    משתלת צבר - קקטוסים וסוקולנטים
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב
    עמוד הספק: פתח
  • גינות - משתלה וחנות גן אינטרנטית
    גינות - משתלה וחנות גן אינטרנטית
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, יבואנים, עיצוב הגן, מוצרים וציוד לגן, ריהוט ותאורת גן
    עמוד הספק: פתח
  • הטובים לדקל - הדברת חדקונית הדקל
    הטובים לדקל - הדברת חדקונית הדקל
    תחום עיסוק: יועצים ובעלי מקצוע, גננים וטיפול בגן
    עמוד הספק: פתח
  • יצחק, טיפול והדברה בצומח ( גם חדקונית הדקל)
    יצחק, טיפול והדברה בצומח ( גם חדקונית הדקל)
    תחום עיסוק: יועצים ובעלי מקצוע, גננים וטיפול בגן
    עמוד הספק: פתח
  • משתלת מלצר
    משתלת מלצר
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, משתלות יצרניות ומגדלים, משתלות סיטונאיות
    עמוד הספק: פתח
ארץ טרופית יפה, סיפורי גינות הצילום מאת: אביגיל הלר

ארץ טרופית יפה, סיפורי גינות

בלב רמת השרון, עם הרבה אהבה וטיפול מסור, מטפחים אסתר ויוסף בית וגן החוברים לפינת חמד פורחת.

מאת: אביגיל הלר תגיות:עציצים
הוסף לאוספים שלי

השמש ליטפה בבוקר חורפי את הרחוב השקט ברמת השרון. השער נפתח עם חיוכם המלבב של אסתר ויוסף ואני מצאתי את עצמי מוקפת בקרנבל של פריחה.
ברחבת הכניסה המוארת והמרוצפת באבני טרה קוטה בגווני חום-אדמדם - פזורים עציצי חרס וקרמיקה בגדלים שונים, וחפצי אמנות משתלבים ביניהם בחן. סמוך לפינת ישיבה ממתכת כחולה קיבל את פני בברכה צמח ענק של נולינה, כשמבסיסו שתפח למימדי ענק מזדקרים ארבעה ענפים זקופים עם מטריית עלים בראשם. השילוב בין צבעי האדמה האדמדמים-חומים והצבעים הכחלחלים המשיך ללוות אותי גם בחלקי הגינה והבית האחרים,
כמו, למשל, במדרגות המלוות בעציצים פורחים ובמעקה ממתכת תכולה ומוליכות אל פרגולה מחופה בויסטריה יפנית וממנה אל פתח הבית.Screen Shot 2014-09-27 at 3.34.35 PM
אך גם בתוך הבית פנימה החגיגה לא תמה. מסגרות מתכת תכולות עוטפות חלונות נפתחים, החוברים לקירות זכוכית בגובה של כשלוש קומות. קירות אלו מהווים את מחצית קירות הבית ויחד עם פתחי האוורור מאפשרים לאסתר ויוסף לגדל בתוכו שלל צמחים. מינים וזנים נדירים של צמחי בת-שבע משתלשלים מהתקרה, שיחי ענק עוטפים את החלל בתחושה של סבך, ובין אינספור עציצים וצמחים נטועים רהיטים וחפצי חן.
המטבח, הממוקם בחלל הקרוב לחדר המגורים, מואר על ידי חלונות ענק וגם בו יש צמחים לרוב, עד כי נדמה היה לי שאני מצויה בתוך יער טרופי ולא בתוך בית. תחושה שהתעצמה עם קריאות השמחה של התוכי, שקבלו את פני.Screen Shot 2014-09-27 at 3.34.57 PM
דלת פתוחה לרווחה מובילה אל החצר האחורית - פינה מוצלת וקסומה. לצליל פכפוך מפל מים קטן הנשפך אל בריכה, מתגלה חצר עטופה בצמחיה: בית צמיחה (חממה קטנה) מצוי בפינה, צמחים תלויים (דוגמת טילנדסיה דמוית-חזזית) נשפכים מכל עבר, וספסלים, פינת אוכל וכסאות הפזורים ברחבי הגינה מאפשרים התרגעות ומנוחה. פסלים מיניאטוריים, כלי קרמיקה ושאר חפצי אומנות מוסיפים לתחושת ההנאה ויוצרים כל פעם מחדש הפתעה.

יצירת הגינה וחיבורה אל הבית

כבר מילדות אהב יוסף את עבודת הגינה וב-1965 כשנישא לאסתר הדביק אותה בחדוות העשייה. יותר מ-40 שנה עמלים שניהם על טיפוחה ולפני 16 שנה כאשר שופץ הבית, הוחלט להפוך אותו למעין בית צמיחה. קירות זכוכית נבנו כדי לאפשר חדירת אור אל חלל המגורים, ומאז הפך גם הבית לחלק מהגינה. החלונות הפתוחים לרווחה מעניקים שפע של אוורור טבעי, ובעונות הקרות כשהם סגורים מחליפים אותם מאווררים. אסתר, אישה יצירתית ואוהבת אמנות, משלבת בין הצמחים ובכול חלקי הבית והגינה חפצי חן המוסיפים לתמונה, והתוצאה היא כה אקזוטית ומרהיבה עד כי היושב בגינה חש כי הוא מצוי בארץ טרופית יפה.

בחירת הצמחים

יצר האספנות של אסתר ויוסף, ואהבת השונה והאקזוטי גרמו לכך, שמרבית הגינה מורכבת מצמחים נדירים. השניים מכירים כל צמח בשמו המדעי ונוהגים לחפש מידע אודותיו בספרים ובאתרים שונים. כך, לדוגמה, יש בגינה אוספים של צמחים ממשפחת הסחלבים (דוגמת אנסלייה אפריקנית), משפחת הברומליים, צמחי מים, (מיני שרכים) דוגמת לקנופטריס מיראביליס קקטוסים ודומיהם (סוקולנטים) וכן צמחים המאופיינים באיבר נפוח לאגירת מים בבסיסם, הקרוי בשם קאודקס (דוגמת באוייה וולוביליס, המצמיח שבטים ארוכים באורך של 5-6 מ‘ ומגיע עד לתקרת הבית).Screen Shot 2014-09-27 at 3.34.50 PM כל צמח מקבל את התנאים להם הוא זקוק: הסחלבים גדלים בבית צמיחה בו מווסתת הטמפרטורה ומושקים עם מים מזוקקים, וצמחי הקאודקסים גדלים במצע המתייבש מהר (מחשש לריקבון של איבר האגירה) ומוזנים ע“י דשן ייעודי לצמחים בשרניים (סוקולנטים). כך, מידי בוקר משכימים אסתר ויוסף אל מלאכת יומם האהובה, ובעוד אסתר אחראית על הטיפול השוטף ותכנון היצירה, יוסף אחראי על ריבוי מייחורים או בזריעה, וכן על ריסוסים, שמתבקשים לעיתים עם הופעת נגע או מחלה. העיסוק בגינה לדבריהם, ”ממלא את הנשמה“ ושניהם מתארים רק סיפוק והנאה שהם שואבים ממנו.

אגרו-טכניקה

לכל טיפוס צמח מכינים אסתר ויוסף תערובת קרקע המתאימה לצרכיו. לצמחים דוגמת מינים מסוימים של סחלבים או בגוניות, הם מכינים תערובת בה רמת חומציות הקרקע גבוהה, ואילו לצמחים אחרים מכינים תערובת בה הקרקע בסיסית ורמת החומציות נמוכה. בנוסף, הם בוחנים מיני חומרים שונים (דוגמת סיבי קוקוס, קליפות אורנים ועוד) ואת השפעתם על הצמחים מהטיפוסים השונים ומדי פעם משנים את הרכב התערובות בהתאמה.
ההשקיה נעשית באופן ידני, כאשר כל צמח מקבל כמות מים על פי צרכיו. חממת הסחלבים מקבלת מי אוסמוזה הפוכה נטולי אבנית (לצורך כך הורכב מתקן מיוחד עם משאבה) והלחות הנדרשת מושגת באופן מלאכותי ע“י טיפות רסס המפוזרות באוויר ע“י אסתר על פי הצורך ובאופן ידני. רק בעת חופשה מופעלת המערכת באופן אוטומטי.
הדישון נעשה בעזרת חומרים שונים ובהתאם לצרכי הצמחים. השרכים מקבלים מנת דשן והזנה שונה מזו של סחלבים, ומזו של צמחים ממשפחת הברומליות או קקטוסים ודומיהם (סוקולנטים). צמחים רבים בגינה מוזנים באמצעות Screen Shot 2014-09-27 at 3.34.41 PMחומר אותו הם מייבאים מארה“ב ונקרא SUPERthrive - חומר אשר על התווית שלו רשום כי הוא מכיל יותר מחמישים סוגים של חומרי הזנה (”ויטמינים“ כלשון התווית) ומווסתי צמיחה (”הורמונים“). במקרים אחרים נעשה שימוש בדשני כל דוגמת 20:20:20, אוסמוקוט או שפר 3 ולעיתים, כאשר רוצים לעודד תהליכים שונים בצמח, כמו יצירת פרחים ופירות או צימוח ווגטטיבי, ניתן דשן בו אחד האלמנטים (זרחן או חנקן) יותר גבוה.
הגנת הצומח נעשית בהתאם לצורך. לעיתים נוצרת בעיה עקב נגיעות של כנימות וחלזונות ולעיתים נפגעים חלק מהסחלבים במחלות שנגרמות ע“י פטריות. ככלל נעשה ניסיון להשתמש בחומרים ידידותיים לסביבה לדוגמא: לבית הצמיחה (החממה) של הסחלבים הובאו בזמנו חיפושיות מושית שבע הנקודות (”פרת משה רבנו“) כדי להילחם בכנימות וכנגד האקריות נעשה שימוש בחומר המופק מצמח האזדרכת ההודית (נים) או באקריות טורפות.
הגיזום והניקיונות מבוצעים באופן שוטף ויומיומי על ידי אסתר.

יש לי גן בכל רגע

את אהבתם לצמחים ולעבודת הגינה הנחילו אסתר ויוסף גם לבתם רינת ובעיקר לבנם הראל, שאף פתח משתלה לצמחים מיוחדים במושב גאליה. ובאשר אליהם, הרי שחייהם עשירים ומועשרים בזכות כל היופי שנראה כאן - פינה טרופית שחבויה בלב רמת השרון ומקנה כל-כך הרבה אושר ושמחה.Screen Shot 2014-09-27 at 3.35.04 PM

שמות מדעים של צמחים המופיעים במאמר:

אנסלייה אפריקנית Ansellia africana
באוייה וולוביליס Bowiea volubilis
בגוניה Begonia
בת-שבע Hoya
ויסטריה יפנית Wisteria floribunda
טילנדסיה דמוית-חזזית Tillandsia usneoides
לקנופטריס מיראביליס Lecanopteris mirabilis
נולינה Nolina

 

כתבה, אביגיל הלר
מדריכה מקצועית ראשית לגננות ונוי, שרות ההדרכה והמקצוע, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

?לדפי הסברים באתר

הקימו ׳אוסף חדש׳

רשימת האוספים שלי

סמנו לאיזה אוספים להוסיף את הפריט. ("שמור והוסף" בגמר התהליך)

שמור והוסף
סגור שמור והוסף
scroll back to top

bird banner

סגור ואל תציג יותר
? X לחץ כדי לצפות באוסף המהיר הכינו במהירות רשימת צמחים ! חדש! ניתן ליצור הצעת מחיר בקלות ובמהירות...

יש לסמן ב-V את הצמחים אותם הנך מעוניין להוסיף להזמנה

הוסף הכל לאוספים נקה הכל

לא ניתן לשמור צמחים נוספים!

ניתן להוסיף את הצמחים ברשימה המהירה לאחד האוספים, ואח"כ להמשיך את האוסף המהיר.

בחר אוסף אחד לשליחה במייל

שלח את האוסף שלי

סגור שלח