תמונת קישור למפת ספקים

join btn 

  • משתלת שתילים- משתלה יצרנית
    משתלת שתילים- משתלה יצרנית
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, משתלות יצרניות ומגדלים, משתלות סיטונאיות
    עמוד הספק: פתח
  • משתלת צבר - קקטוסים וסוקולנטים
    משתלת צבר - קקטוסים וסוקולנטים
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב
    עמוד הספק: פתח
  • גינות - משתלה וחנות גן אינטרנטית
    גינות - משתלה וחנות גן אינטרנטית
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, יבואנים, עיצוב הגן, מוצרים וציוד לגן, ריהוט ותאורת גן
    עמוד הספק: פתח
  • הטובים לדקל - הדברת חדקונית הדקל
    הטובים לדקל - הדברת חדקונית הדקל
    תחום עיסוק: יועצים ובעלי מקצוע, גננים וטיפול בגן
    עמוד הספק: פתח
  • יצחק, טיפול והדברה בצומח ( גם חדקונית הדקל)
    יצחק, טיפול והדברה בצומח ( גם חדקונית הדקל)
    תחום עיסוק: יועצים ובעלי מקצוע, גננים וטיפול בגן
    עמוד הספק: פתח
  • משתלת מלצר
    משתלת מלצר
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, משתלות יצרניות ומגדלים, משתלות סיטונאיות
    עמוד הספק: פתח
סיפור שלא נגמר הצילום מאת: מוטי דולב

סיפור שלא נגמר


סיפורו האישי של מוטי,
תאונת דרכים, ספרים, ברושים, צמחים, גינה, חיים ורפואה  

הוסף לאוספים שלי

סיפור שלא נגמר

שתי שורות של ברושים זורמות לאורך הכביש הישן בין תל אביב לחיפה. מאחרי הברושים מטעי בננות, עשב ענקי מניב פרי מלא אנרגיה.
הייתי ילד בן חמש וחצי, שעת צהריים מאוחרת. ערב ליל הסדר, אבי ואמי, אחותי בת השנתיים ואנוכי נוסעים במונית. מחיפה, לעשות את ליל הסדר אצל סבא וסבתא המתגוררים ביפו, בשכונת גבעת עליה הסמוכה לחוף הים.
שיחי אברש שתולים בחצרות הכנסיות, הדסים ליד בתי הכנסת ורוח קרירה שמניעה ענפי העצים. ליד זכרון יעקב עקף נהג המונית את הרכב שנסע לפניו. אני זוכר בעיני הילד הקטן והחקרן שהייתי, את הנהג מדבר אל הנוסעת היושבת לימינו, אישה בלונדינית לבושה במדי אחות.

אני זוכר רכב צבאי גדול מגיח ממול. זוכר תחושה של מעוף ומכה בראש ממוט הילוכים גדול שבראשו גולה גדולה. זוכר שקט מעיק. את אימי שמקטורנה הירוק מוכתם בדם. חיילים מכוסים בשמיכות שוכבים לצד הכביש... טנדר סוסיתא עוצר ואוסף אותנו לבית החולים רמב"ם בחיפה.
מי לקח אותי ביום הראשון לספטמבר אל יום הלימודים הראשון בכיתה א'? אמי הייתה מרותקת למיטה במשך שנה ואבי השכים כל בוקר לעבודת פרנסת המשפחה וחזר לפנות ערב.

ילד קטן

בדיעבד אני מבין שהייתי ילד קטן גוף, שקט, מופנם, זה שמורה חסרת רגישות יכולה "לפספס" אותו בקלות. המצאתי לי עולם דמיוני משלי שהיה בנוי בשני מישורים : הספריה העירונית לילדים ונוער שם ישבתי וקראתי כל ספר וספר, עד שסיימתי את כולם ועברתי לספריית הבוגרים והדרך אל הספרייה וממנה, שעברה בתוך גנים ציבוריים מלאים בצמחיה, עצי אקליפטוס ומשוכות של עצים. הייתי תולש עלי אקליפטוס ולועס אותם. משחק בפרחי ההיביסקוסים והטקומית, מדביק על חולצתי פרחים תכולים של עופרית הכף. בהרדופים לא נגעתי. כמו אינסטינקט השרדות של בעלי חיים.מוטי דולב, ילד

גנן וחונך

לפני כמה וכמה שנים, כשאני כבר גנן במקצועי, לקחתי הפסקה מהמקצוע וחזרתי אל אהבתי הישנה. עבודה בתחום החינוך המיוחד, תחום שהתנסתי בו כחבר בקיבוץ. שימשתי כחונך לילד בבית ספר. ישבתי לידו מתחילת כיתה א', אז הוגדר כילד בעל הפרעות קשב וריכוז, עד לסוף כיתה ג', בה השתנתה ההגדרה – לילד מחונן. הפסיכולוג שליווה והדריך אותי בתהליך הזהיר אותי מפני המכות, הפיזיות והנפשיות, שאחטוף מהילד, עד שאקנה את אמונו.

אחרי כשנה, הצלחתי להתחבר אליו בשתי דרכים : "הסיפור שלא נגמר" של הסופר מיכאל אנדה, והתיידדתי עם הגנן – אב הבית של בית הספר. בכל פעם שאותו ילד נתקף בהתקף זעם או לא הצליח למצוא כוחות להשאר במסגרת הכיתה, הייתי ממלט אותו אל עבודות הגינון או לחילופין מקריא לו עוד פרק מהספר. "מי החיים הננו. נובעים מעצמנו ללא סוף. ככל שתרבה לשתות מאיתנו, כן ירבה זרמנו לשטוף... שתה! שתה! עשה מה שליבך חפץ!" כך קראנו בספר ירוק העטיפה שצבע האותיות בו משתנה מחום לירוק בהתאם לעלילה.

בדיעבד הבנתי שזכיתי לחוות את השנים הראשונות של בית הספר היסודי שוב, בדרך אחרת. הבאתי תועלת לאותו ילד ולמשפחתו וקיבלתי מהם בחזרה – שפע של אהבה והזדמנות שניה לתקן את ילדותי.

הקמת הגינה

את גינת ביתי בניתי בעיר צעירה וחדשה – מודיעין. בשנה הראשונה למכורינו בעיר לא נגעתי באדמה ולא שתלתי דבר. התבוננתי. למדתי את כיווני האור והצל, רוחות, קור וחום. נתתי לעשביית הבר לצמוח לאחר הגשם והתחלתי מתכנן בדימיוני את מבנה הגינה ואת מה שאני חולם ורוצה שיהיה בה.

הצמחים שבחרתי

התחלתי מפינה צפונית מזרחית לה קראתי פינת קרית חיים, מקום מגורי בילדותי, על חוף הים ליד חיפה. הכשרתי אדמה במסלעה קטנה שעירבבתי בה חול ים עם קומפוסט וחמרה.
שתלתי את נר הלילה הצהוב, זה שפרחיו נפתחים בלילה. כשהיינו ילדים פיתחנו לנו אמונה תפלה על כך שמי שמביט בפרח יתעוור.
מקרית חיים עברתי לקיבוץ אדמית השוכן בגליל המערבי, על גבול הלבנון. אגס ספדונה, שזיף שגיב, שני עצי פרי ממטעי הנשירים של הקיבוץ, שצבע ענפיהם בחורף וטעם הפרי שלא עבר בית אריזה, עדיין עומד בפי.
גם שיח של גפן שקיבלתי מהכפר הבדואי השכן לאדמית, ערב אל עראמשה מצא לו מקום של כבוד.
איתם באו רימון ותאנה ברזילאית נמוכה ומלאה שטעם פירותיה השחורים מזכיר לי נשים מולאטיות בקרנבל. הלימון, האתרוג הנחשב לפרי גן העדן, הפיטנגו (אוגניה) גם הוא צמח ילדות שפירותיו דמויי הדובדבן ובעלי הטעם החמצמץ אהובים עלי במיוחד.
על הגויבה ויתרתי, למען שלום בית. גויבה אוהבים או מאד לא אוהבים. אז שתלתי גויבה תותית, שיח לפריו טעם של גויבה אך הריח חסר. ללכת עם, להרגיש בלי.
גם ורד דמשקאי, זה שמוצאים עד היום בחצרות ותיקות בירושלים ומיחסים לו שגדל בחצר בית המקדש ושימש ליצור בשמים וקטורת,
קני במבוק ועץ גינקו, שני צמחים, היחידים ששרדו לאחר הטלת פצצת האטום על הירושמיה ונגסקי ביפן, שיח קפה שנשתל כאתגר לגידול,
גברת דורנטה גיישה שפרחיה הסגולים, המצויירים מושכים לגינה צופיו
ועוד ועוד צמחים שהצליחו איך שהוא להדס לשטח של פחות ממאה מטרים רבועים ובכל זאת לחיות בהרמוניה, ללא הדברה כימית ובמינימום דישון.

משתלה

בשלב מסויים בעבודתי כגנן, נפגעתי בריאותית מהחשיפה לשמש, דבר שהוביל אותי לעבודה במסגרת של משתלה, שם פרושות רשתות רחמניות המסננות את הקרינה. לאט לאט התחלתי לומד וצובר אינפורמציה לגבי מגוון עצום של צמחים, תכונותיהם ומאפייניהם, דבר אשר גנן ממוצע לא יכול להחשף אליו.
תוך כדי עבודתי במשתלה ובניתה של גינת ביתי התחלתי לגלות בצמחים תכונות שונות אשר חרגו מגבולות ההסתכלות בהם בעיניים של בוטנאי או גנן. חלק מהעניין נוצר מתוך תפקידי ועבודתי כאדם המוכר צמחים לבני אדם וצריך לשכנע אותם לקנות את הצמחים האלה וחלקו פשוט מתוך תחושה של קשר אישי אל הצמחים.

צמחים, תמיד אמיתיים

גיליתי את המובן מאליו – צמחים בניגוד לבני אדם אינם חושבים ואינם מדברים. אינם יודעים ציניות, קנאה, תאוותנות וחמדנות. הם אינם משקרים ומעוותים את המציאות כי אין להם מנגנון חשיבה והבעה כדוגמת המוח האנושי. צמחים זקוקים לאור, מים, מצע גידול. אם הם מקבלים את מה שהם צריכים הם שורדים ואף מגיעים למלוא הביטוי ביופי עלוותם ופרחתם, ואם לא – לא. הבנתי שצמחים זקוקים רק לרגש אנושי אחד – אהבה. לא פעם אני חולף ליד צמח מונח על שולחן מכירה במשתלה או שתול בגינת ביתי, נעצר לידו לרגע, מלטף את עליו ואפילו שואל אותו לשלומו.מוטי דולב, ברוש
כשעבדתי כגנן טיפלתי, בין השאר בצמחים בלשכותיהם של פקידי ומנהלי משרד הבטחון בקריה בתל אביב. כל הצמחים קיבלו ממני את אותו הטיפול וחיו בתנאים דומים, אבל יכולתי תמיד לדעת לפי מראם ומצבם, את אופיו של האיש או האישה היושבים לידם כל יום העבודה. למוטה גור למשל היו במשרדו צמחים ירוקים מבריקים ומדושני עונג. הוא פשוט היה אדם חייכן ומלא אהבה.

בהתאם לאופי הצמח נבחר לו תפקיד?

כך גם התחלתי להתייחס אל צמחים בהתאם לתפקידיהם בגינה או בבית ולהאניש אותם. הנענע היא אגואיסטית ושתלטנית, שולחת שלוחות לכל עבר ושותה לכולם את המים, מליסה ולואיזה הן חברות טובות שחליטת תה מעליהן מהווה סם חוקי כשר למהדרין, הספלול הענק הוא צמח "פריקי". כך גם הגעתי לביטוי "צמחי תועלת". חשבתי על כך שאנחנו מוגבלים בראייתנו לגבי התועלות הטמונות בצמחים סביבנו. אנו מתייחסים במילה תועלת בעיקר למימד הקשור בצמחי מרפא ותבלין.
אני הגעתי להבנה, למשל, שישנם צמחים שנעים ללטף את עלוותם, כמו צמח בשם טיבוצ'ינה שעלוותו משיית, או סוג דשא גבשושי בשם זויסיה טמרסיפוליה. ברמת ההומור הצעתי שיניחו צמח ליטוף על שולחנם של נשיאים, שרים, מנכ"לים ומפרדים בצבא, דבר שיפנה את תשומת ליבם ויסבך אותם פחות בצרות, אך בתחום המעשי בחיים הנורמטיביים אפשר להשתמש בצמח כזה במסגרת הגינון הטיפולי.

התועלות שמביאים הצמחים לחיינו בולטות במיוחד בעידן הקר והמנוכר בו אנו חיים כיום. הצמחים מהווים את ההיפך הגמור מאנטנות סלולריות, כבישי אספלט וגושי בטון וזכוכית בדמות גורדי שחקים ממוזגי אוויר ההופכים את מזגם של היושבים בהם אדיש לסביבה ולנזק הנגרם לה בגללם. מתן צל ומסתור לאדם ולחי, משיכת ציפורים, פרפרים ודבורים כמו גם בעלי חיים קטנים – קיפודים, צבים, עטלפי פרות שאומנם מלכלכים אך מעופם השקט יוצר עוד מימד, תנשמות.
ישנה גם תועלת ברמת יחסי שכנות טובים : התחלקות בעודפי פרי מעצים מניבים, הנאה מאדנית פורחת היושבת על גדר משותפת. ריחות נעימים של יסמין, אשר מתפזרים ללא גבול טריטוריאלי, הנאה ושמחה בקבלת זר פורח מהגינה או צחוק הילדים המשחקים על המדשאה הירוקה.

מטבע הדברים כשאדם עוסק בתחום מסוים באופן אינטנסיבי, הוא מייחס לו חשיבות גדולה ומוצא שהכל קשור אל התחום הזה. אם תחשבו על זה, הגינון וצמחי התועלת הם באמת אחד הדברים החשובים ביותר בעולמנו. אין כמעט תחום חיים בו לא תמצאו צמח, החל מסיפור בריאת העולם בספר בראשית, שם נברא "דשא עשב מזריע זרע למינהו ועץ עושה פרי אשר זרעו בו..." כל זאת ביום השלישי בו נאמר פעמיים כי טוב... תמצאו צמחים באגדות, בתיאטרון ובקולנוע, בשירה, במדע, בבנייני משרדים ובכלי שיט ואפילו בנ.א.ס.א – סוכנות החלל האמריקאית, כבר חקרו ומצאו צמחים בעלי יכולת לחיות בתוך חללית שתטוס אל כוכב מאדים...

כשאני מגיע הביתה בסוף יום עבודה ארוך ומתיש, אני יוצא לכמה דקות אל הגינה. כך גם מוקדם בבוקר, לפני היציאה ליום העבודה במשתלה.

זוהי המדיטציה וגם התפילה שלי. של אדם לא דתי, אך מאמין, המבין שכל מה שהוא עושה ורואה בגינתו, בחסד אלוהים הוא נעשה.

פורסם בבטאון בנושא גינון טיפולי, אדם צומח, גליון 16ֿ נובמבר 2008

מוטי הוא גנן במקצועו ועוסק גם בגינון טיפולי.

למידע אודות מוטי דולב



 

 

 

 

?לדפי הסברים באתר

הקימו ׳אוסף חדש׳

רשימת האוספים שלי

סמנו לאיזה אוספים להוסיף את הפריט. ("שמור והוסף" בגמר התהליך)

שמור והוסף
סגור שמור והוסף
scroll back to top

bird banner

סגור ואל תציג יותר
? X לחץ כדי לצפות באוסף המהיר הכינו במהירות רשימת צמחים ! חדש! ניתן ליצור הצעת מחיר בקלות ובמהירות...

יש לסמן ב-V את הצמחים אותם הנך מעוניין להוסיף להזמנה

הוסף הכל לאוספים נקה הכל

לא ניתן לשמור צמחים נוספים!

ניתן להוסיף את הצמחים ברשימה המהירה לאחד האוספים, ואח"כ להמשיך את האוסף המהיר.

בחר אוסף אחד לשליחה במייל

שלח את האוסף שלי

סגור שלח