תמונת קישור למפת ספקים

join btn 

  • משתלת שתילים- משתלה יצרנית
    משתלת שתילים- משתלה יצרנית
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, משתלות יצרניות ומגדלים, משתלות סיטונאיות
    עמוד הספק: פתח
  • משתלת צבר - קקטוסים וסוקולנטים
    משתלת צבר - קקטוסים וסוקולנטים
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב
    עמוד הספק: פתח
  • גינות - משתלה וחנות גן אינטרנטית
    גינות - משתלה וחנות גן אינטרנטית
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, יבואנים, עיצוב הגן, מוצרים וציוד לגן, ריהוט ותאורת גן
    עמוד הספק: פתח
  • הטובים לדקל - הדברת חדקונית הדקל
    הטובים לדקל - הדברת חדקונית הדקל
    תחום עיסוק: יועצים ובעלי מקצוע, גננים וטיפול בגן
    עמוד הספק: פתח
  • יצחק, טיפול והדברה בצומח ( גם חדקונית הדקל)
    יצחק, טיפול והדברה בצומח ( גם חדקונית הדקל)
    תחום עיסוק: יועצים ובעלי מקצוע, גננים וטיפול בגן
    עמוד הספק: פתח
  • משתלת מלצר
    משתלת מלצר
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, משתלות יצרניות ומגדלים, משתלות סיטונאיות
    עמוד הספק: פתח
מניעה והדברה של חדקונית הדקל האדומה, הנחיות 2016 הצילום מאת: WikiPedia/WikiMedia

מניעה והדברה של חדקונית הדקל האדומה, הנחיות 2016

חדקונית הדקל תוקפת מזה מספר שנים עצים רבים בעיקר דקלים בישראל ובעולם.

מהו הפתרון המוצע כיום, באוגוסט 2016 לטיפול בבעיה
הוסף לאוספים שלי

מניעה והדברה של חדקונית הדקל האדומה, הנחיות 2016

לרשימת מדבירים

חדקונית הדקל האדומה פוגעת במינים רבים של דקלים בסביבה העירונית והכפרית. התמר הקנרי (canariensis Phoenix )הוא הפגיע ביותר, ולכן עיקר פעולות ההדברה מכוונות לעץ זה.
בעצי דקל רבים נגרם נזק גם על ידי קרנפית התמר (Agamemnon Oryctes) הפוצעת את הגזע. לעתים מבחינים בשני המזיקים הללו בעץ אחד, ולעתים - רק במזיק אחד.

להלן צילומי החיפושיות לשם זיהוי.

למידע נוסף, עיברו למאמר המעודכן לשנת 2017

במידה ואתם מעוניינים להזמין מדביר מורשה שיבצע הדברה נגד חדקונית הדקל ניתן לעשות זאת דרך אתר מדבירייטינג שם מופיעים מדבירים מומלצים בפריסה ארצית.

מומחים להדברה נגד חדקונית הדקל באתר מדבירייטינג
חדקונית הדקל האדומה (הזחל חסר רגליים)
קרנפית התמר (זחל בעל רגליים)

ההתמודדות עם החדקונית מבוססת על טיפולי מניעה והדברה בתכשירים שלהלן:

בטיפול מונע נפח התרסיס תלוי בגודל העץ: בעצים שגובהם עד 3 מטרים - נפח התרסיס 5 ליטרים לעץ; עצים הגבוהים מ-3 מטרים יטופלו בנפח תרסיס של 10 ליטר.
בטיפול בעץ נגוע או בעצים הסמוכים לעצים נגועים יהיה נפח התרסיס 10 ליטר בעצים שגובהם עד 3 מטרים, ו-20 ליטר בעצים שגובהם מעל 3 מטרים.

בכל מקרה, יש לעיין בתווית התכשיר המומלץ לפני השימוש (לאפשרות שההמלצות ישתנו )

להלן פירוט הטיפולים ואופן יישומם:

אפשרות א'
1. סימבוש או קרטה מקס % 3.0 ( קוטלי חיפושיות בוגרות) + קונפידור % 2.0 ( קוטל זחלים). מטפלים 3 פעמים במשך האביב עד הסתיו החל מחודש מרס בהפרש של 3 חודשים בין הטיפולים.
2. סימבוש % 3.0 ( קוטל חיפושיות בוגרות ) + קוהינור % 2.0 ( קוטל זחלים) - לקדקוד של עץ הדקל. בעץ נגוע מומלץ להוסיף פוליקור בריכוז של % 1.0 .מטפלים 3 פעמים במהלך האביב עד הסתיו, החל מחודש מרס, בהפרש של 3 חודשים בין הטיפולים.

אפשרות ב'
ריסוס התכשיר טוטם (קוטל חיפושיות בוגרות וזחלים) בריכוז % 2.0 - לקדקוד העץ. בעץ נגוע נוצרים פצעים כתוצאה מכרסום הזחלים, ולכן מוסיפים פוליקור 250 % 1.0 ( תכשיר להדברת מחלות, בעל יכולת תנועה בצמח, סיסטמי, מכיל 250 גרם/ליטר Tebuconazole .) מטפלים 3 פעמים במהלך האביב עד הסתיו, החל מחודש מרס, בהפרש של 3 חודשים בין הטיפולים.

אפשרות ג'
ריסוס של איפון (קוטל זחלים) בריכוז של % 2.0 לקדקוד העץ. מטפלים פעמיים בשנה בחודשים מרס ואוגוסט. בעץ נגוע מוסיפים פוליקור כפי שהוזכר באפשרות ב'.

אפשרות ד'
קידוח בגזע והזרקת התכשיר פרוקליים בעצי תמר קנרי בגובה של כ-2 מטרים מהקרקע במינון של 1 סמ"ק חומר ל-1 סמ"ק קוטר גזע.

מועד היישום

יישום ראשון מומלץ בתחילת האביב, בחודשים מרס-אפריל. לאחר 6 חודשים מומלץ לבחון את מצב העץ, ובהתאם לכך לטפל פעם נוספת או להמתין עד תום 12 חודשים. ניתן לטפל בדקלים בריאים או בדקלים בתחילת ההתקפה של החדקונית

יישום פרוקליים בהזרקה בעזרת מזרק רב-פעמי ובקבוקי 'חידקון':

פרוקליים - חומר להדברת זחלי עשים, אקריות ותריפסים; השימוש בו ייעשה בהתאם לתווית; מכיל 19.2 גרם/ליטר benzoate Emamectin .
לכל בקבוק חידקון יש להכניס עד 25 סמ"ק פרוקליים. יש לחשב את כמות החומר לעץ, ובהתאם לזאת - את מספר הבקבוקים הנדרש ואת כמות חורי הקידוח. החומר מוסף לבקבוקים באמצעות מזרק.
יש לקדוח חורים בהיקף הגזע, בהתאם למספר הבקבוקים, בגובה של 2 מטרים מהקרקע, במקדח של 6 מ"מ, לעומק של 20 ס"מ, ובזווית של 45 מעלות כלפי מטה.
יש להכניס את מתאם הפלסטיק של הבקבוק בעזרת פטיש גומי ולמקם את המחבר של מתאם הפלסטיק כלפי מטה, כך שהחידקון יחובר למתאם מלמטה. יש לחבר את החידקון למתאם הפלסטיק.
לאחר שעות אחדות, כאשר החידקון התרוקן, יש להסירו עם מתאם הפלסטיק.
הערה: יש להשתמש בחידקון עם החומר עד 24 שעות לאחר הכנסת החומר לחידקון.

יש להקפיד על כך שאת הטיפול יבצע אדם המיומן בעבודה עם חומרי הדברה. בעצים הגבוהים מ-4 מטרים שבהם ניתן טיפול לכותרת העץ, מומלץ לפנות למדבירים המצוידים במוט טלסקופי המאפשר טיפול בטוח ויעיל לקדקודי הדקלים.
להבטחת יעילות ההדברה חשוב להקפיד על חלוקת החומר בין שלושה מקומות לפחות באזור הקדקוד. בעצי תמר מצוי בעלי חוטרים יש לרסס את החוטרים עד כדי הרטבה מלאה ונגירה, באותם המינונים. ניתוק חוטרים ייעשה רק אם מוכרחים לעשות זאת ובעונת החורף בלבד.

בעצי תמר מצוי (dactylifera Phoenix) ,דקלי וושינגטוניה (. Washingtonia spp) , סייגרוס רומזוף (דקל דמויי קוקוס) (romanzoffiana Syagrus) , ארכי-תמר אלכסנדרה (דקל הטבעות) (alexandrae Archontophoenix), דפסיס משולש (דקל משולש) ( Dypsis decaryi ) ובוטיה דרומית (capitata Butia) מטפלים בקדקודי העצים באופן מידי, כפי שהומלץ לעיל בתמר הקנרי ( אפשרויות א' עד ד' שצוינו קודם לכן).

באביב 2017 מומלץ לבצע טיפולי מניעה - בהזרקה (כפי שמתואר באפשרות ה' שלעיל) או בטיפולי קדקוד בתדירות של פעמיים בשנה בחודשים אפריל וספטמבר ( אפשרויות א' עד ד' הרשומות לעיל).

הכותרת של עצי תמר מצוי, הנפגעים מחדקונית או מקרנפית התמר, עלולה להישבר ולצנוח ללא סימנים מקדימים המעידים על פגיעה מהמזיקים הללו. בתמר הקנרי נגיעות החדקונית מתבטאת לרוב בהתייבשות הכפות ללא קריסת העץ או קדקודו (אם כי היו מקרים בודדים של קריסת קדקוד).

גיזום

יש להימנע ככל האפשר מגיזום כפות או מניתוק חוטרים מעצי דקל. החדקוניות נמשכות לעצים גזומים. אם נדרש גיזום, מיד אחרי ביצועו יש לטפל בתכשירים שהוזכרו באחת האפשרויות שלעיל, וכן למרוח את החתכים במשחת גיזום. במקרה שגוזמים כפות תמר, מומלץ לעשות זאת בחודשים דצמבר-פברואר. גיזום כפות בכל מועד אחר דורש ריסוס מיד לאחר מכן על פצעי הגיזום בתכשירים שהוזכרו באחת מהאפשרויות שלעיל.
אם מסירים חוטרים, יש לרסס באותם המינונים את האזור שממנו הם הוסרו ולמרוח משחת גיזום.

הצבת מלכודות אינן מהוות תחליף לטיפול בתכשירי הדברה. מטרתן ללכוד את הפרטים הבוגרים הנפוצים למרחקים ולשמש להערכת צפיפות האוכלוסייה של החדקונית בסביבה. בהצבת מלכודת בסביבת הדקלים יש לשמור על מרחק של 25 מטר מהעץ. אם נדרש להציב את המלכודת בסמוך לעץ, יש לטפל בו על פי המומלץ לעיל.

את המלכודות יש להציב על פני הקרקע ובצל. בשדרה או בגנים ציבוריים שבהם יש ריכוזי דקלים, יוצבו המלכודות במרחק של 25 מטר זו מזו.

את המלכודת יש לתחזק ולוודא כי היא מכילה את כל החומרים הפעילים:
נדיפית פרומון, בקבוק עם אתיל אצטט ומים - כ-2 ליטרים עם % 15 מולסה.
ניתן להוסיף למים גם חומר צמחי כמו פירות תמרים. יש להוסיף מים בהתאם להתייבשות התערובת. את תערובת המים והמולסה יש להחליף מדי כחודש, בעוד שאת הפרומון והאתיל אצטט יש להחליף מדי כחודשיים, עם התנדפות החומר.

בראייה מרחבית, חיוני שהטיפולים ייעשו במקביל, הן בשטחים ציבוריים והן בשטחים פרטיים, במטרה למנוע מעבר של חיפושיות משטחים שאינם מטופלים לכאלה שטופלו, ובכך ליצור נגיעות חוזרת. הצלחת ממשק ההדברה של החדקונית במרחב תלויה בהקטנת אוכלוסיית החיפושיות המעופפות.

דרכי טיפול ותכשירים מקבוצות אחרות, הנחשבים ידידותיים לסביבה, כמו נמטודות, פטריות טפיליות ועוד, נבחנים בימים אלה וטרם גובשו המלצות בנושא.

טיפול בדקלים מתים כתוצאה מפגיעת חדקונית הדקל האדומה

מטפלים בקדקוד הדקל באחד מהטיפולים שהומלצו לטיפול בדקלים חיים, כמתואר לעיל. לאחר מכן גוזמים את כפות הדקל, עוטפים את הקדקוד ביריעת פלסטיק ומהדקים בחוט לגזע, כדי למנוע מעבר של חיפושיות בוגרות המגיחות מהכותרות המתייבשות אל עצים אחרים. לאחר שבוע כורתים את העץ, מפנים אותו אל אתרי פסולת מוסדרים, גורסים אותו במרסקת גזם או שורפים אותו ( יש לקבל אישור לשרפה במחוזות משרד החקלאות ולפעול בהתאם להנחיות). במקרה שכורתים את העץ המת או גורסים אותו ויוצרים רסק עץ, יש לרסס את העץ או את הרסק בסימבוש %5.0 + קונפידור או קוהינור %2.0 .לאחר מכן יש לפנותו לאתרי פסולת מוסדרים. הכפות הגזומות תטופלנה בדומה לרסק העץ או שתישרפנה ) כאמור, יש לקבל אישור לשרפה במחוזות משרד החקלאות ולפעול בהתאם להנחיות).

נטיעת מיני תמר ( Phoenix spp)

תמר קנרי - מומלץ להפסיק את נטיעתו למשך כמה שנים, עד שניווכח בפחיתה משמעותית בנגיעות של החידקונית.
תמר מצוי - מכיוון שכבר נראו בארץ עצים שנוגעו, ומשום שיש חשש לכך שעצים חדשים שיישתלו עלולים להיות מאוכלסים במזיק ולהיפגע - יש לפעול להפחתת נטיעת מין זה ולהעדיף חלופות מתאימות, במיוחד באתרים קולטי קהל, במוסדות חינוך, באיי תנועה הסמוכים ביותר לצירי תנועה עמוסים ובקרבת הולכי רגל.
הנוטע דקלים למיניהם יידרש לטיפולי מניעה כמתואר לעיל.

העתקת דקלים

דקלים מועתקים עלולים להיות מאוכלסים בחדקונית. מומלץ לטפל בעצים המועתקים לפני נטיעתם, כמתואר לעיל. מובן שיש להמשיך ולתת טיפולי מניעה לדקלים במקומם החדש

בעת רכישת מיני דקלים שונים ממשתלה

בעת רכישת מיני דקלים שונים ממשתלה יש לקבל התחייבות מהשתלן שהעצים מטופלים בתכשירי הדברה מומלצים, למניעת אכלוסם בחדקונית

כריתת עץ תמר מחויבת ברישיון כריתה

כריתת עץ תמר מחויבת ברישיון כריתה. לקבלת רישיון כזה יש לפנות לפקיד היערות האזורי בקק"ל או ברשות המקומית. המען לפניות לפקידי היערות מופיע באינטרנט באתר יחידת פקיד היערות של משרד החקלאות: trees/il.gov.moag.www או שניתן לקבלו בטלפון 03-9484816

כל העצות הכלולות במסמך זה הן בגדר המלצה בלבד.

לדפון משרד החקלאות

כתבו - שמעון ביטון, מנהל תחום הגנת הצומח, ואביגיל הלר, מנהלת תחום הנדסת הצומח וגנים בוטניים - שהמ

במידה ואתם מעוניינים להזמין מדביר מורשה שיבצע הדברה נגד חדקונית הדקל ניתן לעשות זאת דרך אתר מדבירייטינג שם מופיעים מדבירים מומלצים בפריסה ארצית.
?לדפי הסברים באתר

הקימו ׳אוסף חדש׳

רשימת האוספים שלי

סמנו לאיזה אוספים להוסיף את הפריט. ("שמור והוסף" בגמר התהליך)

שמור והוסף
סגור שמור והוסף
scroll back to top

bird banner

סגור ואל תציג יותר
? X לחץ כדי לצפות באוסף המהיר הכינו במהירות רשימת צמחים ! חדש! ניתן ליצור הצעת מחיר בקלות ובמהירות...

יש לסמן ב-V את הצמחים אותם הנך מעוניין להוסיף להזמנה

הוסף הכל לאוספים נקה הכל

לא ניתן לשמור צמחים נוספים!

ניתן להוסיף את הצמחים ברשימה המהירה לאחד האוספים, ואח"כ להמשיך את האוסף המהיר.

בחר אוסף אחד לשליחה במייל

שלח את האוסף שלי

סגור שלח