תמונת קישור למפת ספקים

join btn 

  • משתלת שתילים- משתלה יצרנית
    משתלת שתילים- משתלה יצרנית
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, משתלות יצרניות ומגדלים, משתלות סיטונאיות
    עמוד הספק: פתח
  • משתלת צבר - קקטוסים וסוקולנטים
    משתלת צבר - קקטוסים וסוקולנטים
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב
    עמוד הספק: פתח
  • גינות - משתלה וחנות גן אינטרנטית
    גינות - משתלה וחנות גן אינטרנטית
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, יבואנים, עיצוב הגן, מוצרים וציוד לגן, ריהוט ותאורת גן
    עמוד הספק: פתח
  • הטובים לדקל - הדברת חדקונית הדקל
    הטובים לדקל - הדברת חדקונית הדקל
    תחום עיסוק: יועצים ובעלי מקצוע, גננים וטיפול בגן
    עמוד הספק: פתח
  • יצחק, טיפול והדברה בצומח ( גם חדקונית הדקל)
    יצחק, טיפול והדברה בצומח ( גם חדקונית הדקל)
    תחום עיסוק: יועצים ובעלי מקצוע, גננים וטיפול בגן
    עמוד הספק: פתח
  • משתלת מלצר
    משתלת מלצר
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, משתלות יצרניות ומגדלים, משתלות סיטונאיות
    עמוד הספק: פתח
כדורי סתיו הצילום מאת: רועי קן-תור

כדורי סתיו

רעיונות לעיצוב הגינה בסתיו, יצירת אוירה קצת פחות "מרובעת" לגינה', שבילים,
שימוש באלמנטים עגולים בגן, כמו פירות בצורת כדורים, בצבעים וגדלים שונים לעיטור הגן.

תאריך: 24-11-2016 מאת: רועי קן-תור תגיות:פירות
הוסף לאוספים שלי

כדורי סתיו

תקופת הסתיו ותחילת החורף בגינות ארצנו מתאפיינת בשממון יחסי לשאר עונות השנה. פרחי הקיץ כבר מזמן קמלו, ומאידך שפע הצבעים של החורף והאביב נראה עדיין רק כעלים ירוקים על-פני האדמה- עונתיים טריים, גיאופיטים שרק בקעו את האדמה וצמחים רבים המתחילים להכנס לתרדמת חורף.

בתקופה זו צדים את עינינו אלמנטים קישוטיים אחרים וקצת פחות מקובלים- פירות הגן- הן פירות ההדר שמתחילים לאותת לנו מבין העצים והן פירות של צמחי נוי שונים המקשטים כעת הגינה. בכתבה זו נכיר, נאסוף ונצבע את גננו ב מבחר מצמחים אלו ונראה כי בעזרת תכנון שתילה מושכל, נוכל לקבל גן חי ומעניין המלא בשפע פירות כדוריים צבעוניים, בתקופה "שחונה" זו. נדגיש כי יש להתאים את הצמחים השונים לאזור בארץ וכן לקרקע ולתנאי האור שבגננו.

איזדרכת מצויה ופירקנתה משורית באילנות
איזדרכת מצויה
פירקנתה אדומה
פירקנתה משורית

עצים

נפתח בקומת הגן העליונה- עצי הגן. אין ספק, כי בבואנו לעצב גינה חדשה, העצים הם הצמחים הראשונים אותם נבחר. הם הבסיס העיצובי של הגן, המסגרת התוחמת. הם אלו שישארו בגינה גם אחרינו. והם אלו, שבשונה משאר צמחי הגן, לא נחליפם כמעט לעולם, אם בשל קשיים אתיים, טכניים או כספיים. בבואנו לבחור את עצי הגן, לצבע הפריחה והעלוה משקל מכריע, אולם אסור לשכוח, שגם לפירות, חלק בצבע הגן ולכן משקלם רב גם הוא- פירות אדומים של עוזרר ורימון , לא ישתלבו כראוי בגינה המבוססת על תבניות צבע קרירות, כגון סגול עם ורוד ולבן.

עבודת ההתבוננות שלנו, מתחילה למעשה כבר בנסיעה אל עבר נקודת המפגש ממנה נצא לטייל. על רקע שמי החורף הכחולים, הצלולים, מרחפים להם בכל מקום, פירות הקרם של האזדרכת המצויה. נכון, רבים מתייחסים אל עץ זה כמפגע מסתפח, אך לי באופן אישי חיבה יתרה אליו בשל המראה יוצא הדופן וארוך הזמן, בו הוא מתהדר. שוב ושוב אני עוצר ומתבונן במראה הנפלא הזה- משחקים של חום בהיר ותכול שמים. במילים אחדות אציין, כי יש בהחלט מקום להתבסס על שילוב זה של חום-קרם ותכלת-כחול בעיצוב חלק נרחב של הגינה. אך על כך במקום אחר.

עץ נוסף, החביב עלי מאד, מגיע הפעם מהבר מארצנו- עוזרר אדום. שפע של פירות אדומים קטנים צובעים את העץ בסתיו-חורף ומחממים לנו את הגן ואת הלב. השלכת הזהובה העוטפת את הפירות האדומים, באזור ההר, מבעירה מדורת חורף נהדרת. עצי בר נוספים, שראוי להזכיר הם אלה אטלנטית ואלה א"י וכמו-כן (אף שאין להם מסה של פירות) דולב מזרחי ופאר ארצנו- קטלב מצוי. מי שרוצה יותר פירות בקטלבו, ומוכן לוותר לשם כך על מראה הגזע המדהים, יכול לשתול את אחיו ממעבר לים- הקטלב המשונן.

גם פירות מאכל בגן הכדורים ובראשם הנפוצים ביותר- משפחת עצי ההדר- תפוז, לימון, אשכולית, קלמנטינה, פומלו וכל שאר אחיהם המהודרים. פירותיהם גדולים בהרבה יחסית לשאר הכדורים שנפגוש בדרך ויותר דומיננטיים בלכידת תשומת הלב ועל-כן יש להם תפקיד חשוב בהדגשת שאר כדורי הצבע, שנשתול לצידם. ...ובפינה נסתרת, זוקפת ראשה, / רקפת נחמדת אחרי עונה מתישה. / ציפור רטובה מחפשת שמשה / וריח הדר, שעוד תבוא בו קדושה. עצי פירות מאכל נוספים בעלי מראה כדורי הם אפרסמון, גויאבה מצויה, מנגו הודי, ליצ'י סיני וכן משבעת המינים בהם התברכה ארצנו- רימון, זית ותמר. הבשלתם אמנם בשלהי הקיץ, אך כחלק מן המראה הכללי של גינת הכדורים, בהחלט יש להם מקום.

עוזרר אדום
חבושית פרנשט

שיחים

לקומת הגובה השניה בגן, חשיבות גדולה במעטפת הכללית. זו הקומה אותה אנו בעיקר רואים בטיולנו בגן, שכן בד"כ ראשנו לא זקוף כלפי הנמצא למעלה מאיתנו (וחבל...) כי אם נוטה ישר ומטה. לשיחים שנפגוש כעת, יש שפע של פירות צבעוניים בתקופה זו, ולחלקם אף פריחה יפה באביב ובקיץ, בה גם נתחשב בעיצוב הכללי.

הסוג המרשים ביותר בקבוצה זו הוא פירקנתה. הפירות הקישוטיים שלה ממש עוטפים אותה כענן אדום או כתום, תלוי במין. הנפוצה ביותר היא הפירקנתה האדומה, אך יפות לא פחות, הן החרוקה, המשורית וצרת-העלים. מפאת קוציה החזקים, טוב למקמה שלא ליד שבילים. מי שרוצה להוסיף ולגוון עם עוד שיחים בעלי פירות אדומים, ישתול ננדינה תרבותית (אשר אינה זקוקה כמעט לטיפול, וכן מיני צינית, מיני חבושית (בעיקר בהר)) או יחפש אחר גלפיניה טראנסוואלית או הטרומלס קטלבי.

למשפחת הוורבניים שתי נציגות חשובות בקבוצה זו- אחת נדירה בגינון והשניה מצויה מאד. הראשונה היא קליקרפה אמריקאית, המביאה עימה לגן גושי פירות סגולים (קיים גם זן לבן כדורים) הצמודים במקבצים כדוריים לענפים הקשתיים שלה. הצבע הסגול הנפלא שלה יוצא דופן ובולט מאד בגן. כדי לקבל מראה "נקי" של כדורים (הטוב גם לסידורי פרחים) , צריך להוריד את העלים הצמודים לקצה הענף בתחילת הופעת הפירות. הנציגה השניה והנפוצה היא דורנטה מצויה. אנו פוגשים אותה בגינון בארץ מזה כמה עשורים, כאשר מפעם לפעם היא משנה את פניה. בגינות הוותיקות נמצא רבות דורנטה מצויה 'מגוונת' כגדר חי. בגינון הציבורי החדש, נראה שוב ושוב (עד כדי עייפות) דורנטה מצויה 'זהובה' (תאילנדית בפי כל) ואילו בגינות החדשות- הפתעה נעימה- דורנטה מצויה 'גיישה גירל' בעלת שפע פריחה סגולה או לבנה לאורך חודשים ארוכים. לכל אלו, שפע פירות כתומים משתלשלים, המופעים בגננו בסתיו, אם רק נזכור להפסיק לגזום את הגדר החי בזמן.

לבן-עלה שיחני 'קומפקטי׳
קטלב משונן

לקומת הקרקע

רוב הצמחים אותם נפגוש כעת, אינם בעלי פירות קישוטיים. עם זאת, בכדורים עסקינן ולכן גם לתפרחות כדוריות וכן לירקות עגולים יש מקום. אך נפתח עם שלושה כדוריים אמיתיים- דיאנלה ארוכת-עלים, אינה מצויה כל-כך, אך בהחלט ראוי להפיצה. בקיץ מופיעים על גבי עמודי הפריחה שקמלה, פירות סגולים מיוחדים המוסיפים הרבה חן ותנועה לערוגת הצמחים. השניה היא בלמקנדה סינית, שפרותיה השחורים והמבריקים משתלבים נפלא עם פרחיה הכתומים. ובהצללה, ישפך לו מסלסלה תלויה סביון כדורי- צמח סוקולנטי חזק ומיוחד, אותו נשלב עם תפרחות הכדור של הבת-שבע היפה.
כדורים נוספים נמצא בין משפחת הירבוזיים- בחורף יפרח ביצן משונן 'רובי' בתפרחות כדוריות אשר על רקע עליו הארגמניים יראו כמו כוכבים בהירים. באביב יבלטו פרחי הארגמן של גומפרנה 'רובי' על רקע קיר בהיר ובקיץ נשתול כעונתיים שתילי גומפרנה כדורית בסגול, לילך ולבן, שישתלבו נפלא עם טגטס זקוף בכתום וצהוב. לחגיגת הצבע הזו מומלץ להוסיף כרקע חרצית הגננים מן הזנים בעלי הפרחים הכדוריים ובאזור ההר יעלה ויצליח טרכליום כחול בתפרחותיו הגדולות.
ובערוגת הגינה, מסביב לחצר יצאו לרקד כרוב עם... עגבנית שרי.

גם קקטוסים עגולי פינות נוכל לשלב בערוגה. עם מעט (הרבה) סבלנות הם יגדלו ויהפכו לנקודות משפיעות באווירת הגן. לא לשכוח למקם אותם רחוק יחסית מן הטפטפות. סוגים רבים יתאימו לגינתנו, אולם אציין בעיקר את הסוג ממילריה בו מינים רבים ששמותיהם ארוכים וסבוכים (ואינם חשובים כעת) ולהם המראה העגול המבוקש . גדולים מהם הם הסוג אכינוקקטוס, אשר הנפוץ בו הוא המין גרוסון, אותו נמצא בגנים רבים, דוגמת המרבד הנפלא שבגן הקקטוסים שבגני-יהושע. אולם גם קרוביו אינגנס ושטוח-הקוצים יפים מאד ומרשימים. עוד בבוני הסבלנות היא אגבה ויקטוריה רג'ינה, אשר נראית ככדור קיפודי שעוצב בידי אמן.

קטלב מצוי
רימון מצוי

גיזום צורני

מה מאד נפוצו אותם פונפונים מעוצבים בכל כיכר וגן. תחת ההדס יעלה כדור, ולא יפסח על האקמנה, הדורנטה, לבן-העלה והקריסה. אפילו הזית הותיק כמעט ושכח שהוא עץ... אכן, יש דעות רבות בנושא, אולם לענינינו זה בהחלט מתאים ומועיל לגינה זו (אם כי, כן, בנוגע לזית, בהחלט אפשר לוותר). ישנם כאלה שמטבעם עגולים גם בלי גיזום כמו העץ המורכב (והבעייתי) רוביניה בת-שיטה זן כדורי והעשבוני הבמבוקי פוגונטרום. דרך נוספת לחזק את אלמנט העיגול הוא שימוש בעלים עגולי מראה כמו של נימפאה או קוקולובה ענבית. כדורים טבעיים נוספים נאסוף מליבו של ציקס גלול טרם יפרוץ הדור החדש של העלים.

הדס מצוי קטן עלים
דורנטה מצויה זהובה
פיקוס השדרות 'הוואי'
רוביניה בת שיטה זן כדורי

ד״ש מארצנו

לא נשכח להזכיר מעט מצמחי ארצנו, שישתלבו נפלא בין הכדורים. אל העוזרר, הדולב והקטלב, שפגשנו למעלה נוסיף בסתיו גם פירות כדוריים של אספרג ארץ-ישראלי וקיסוסית קוצנית ובקיץ נהנה מפירות האלה האטלנטית העוטפים את העץ וכן נתרשם בטבע (ולא בגינה) מן השרביטן המצוי והשבטן הלבן. בין תפרחות האביב, כדאי לשקול לשלב בגינה שום גבוה (את שיני שומו ניתן להשיג היום במשתלות) בסגול ובלבן וכן קיפודן מצוי, שאת זרעיו נאסוף בסוף הקיץ. תחליף כדורי תרבותי לגינה הוא האגפנטוס האפריקאי על תפרחותיו בסגול בהיר ובלבן. בגן גדול אפשר לנסות לזרוע סוככיים דוגמת גזר קפח, אמיתה קיצית, כלך מצוי ונירית הקמה, שתפרחות המטריה העגולות שלהם, המתנוססות ברחבי הארץ הן מחזה נפלא- אולי גם בגננו.

ציקס גלול
תמר מצוי
הדר התפוז
הדר האשכולית

לצאת מהקופסא

לסיום, מספר רעיונות נוספים ליצירת אוירה קצת פחות "מרובעת" לגינה. לרוב, אם לא לכל הגינות קווי מתאר חיצוניים ישרים ובעלי זויות של 90 מעלות. בואו ננסה קצת לעגל פינות ע"י יצירת ערוגה עגולה הסובבת את הגינה. אפשר לשתול הדס מצוי 'קטן-עלים' (טרנטיני) או קריסה גדולת-פרי 'גרין קרפט', אותם נגזום כגדר חי נמוכה (הדג') לאורך המעגל. נוכל גם לעצב שביל עגול שיוליך אותנו סביב לגן וייתן את התחושה המבוקשת תוך שאנו יוצרים לעצמנו גן טיול. גם הוספת בריכה עגולה לצמחי מים ודגים במרכז הגן או אלמנט פיסולי כדורי אחר, בהחלט יעשו את העבודה.
עד כה דיברנו על הצומח, שצריך לעבור עונות, מפגעים, תחזוקה ועוד, לכן, כדאי להוסיף לגן גם אלמנטים דוממים דוגמת חפצי נוי בצורת כדור, לסדר אבנים וחלוקי נחל בצורות מעגליות או אפילו פשוט לשתול צמחים בקווים מעגליים, שיעזרו לנו להשלים את התמונה כל ימות השנה.

איזדרכת מצויה ופירקנתה משורית באילנות
ננדינה תרבותית
קליקרפה אמריקאית - לבנה
קליקרפה אמריקאית - סגולה
לכל הכתבות והמאמרים שכתב רועי קן-תור לגלרית התמונות שצילם רועי קן-תור לדף הספר של רועי קן-תור

רשימת הצמחים בכתבה:

אזדרכת מצויה Melia azedarache
אגבה ויקטוריה רגינה Agave victoria regina
מיני אכינוקקטוס Echinocactus
אלה אטלנטית Pistacia atlantica
אלה ארץ-ישראלית Pistacia palestina
אספרג ארץ-ישראלי Asparagus palaestinus
ביצן משונן רובי Alternantera dentata 'Rubiginosa'
בת-שבע יפה Hoya bella
גומפרנה כדורית Gomphrena globosa
גומפרנה 'רובי' Gomphrena ' Ruby'
גזר קפח Daucus carota
דיאנלה ארוכת-עלים Dianella longifolia
דולב מזרחי Platanus orientalis
זני דורנטה מצויה Duranta erecta
מיני הדר Citrus
הדס מצוי 'קטן-עלים' Myrtus communis 'Tarentina'
הטרומלס קטלבי Heteromeles arbutifolia
זית אירופי Olea europaea
מיני חבושית Cotoneaster
טגטס זקוף Tagetes erecta
טרכליום כחול Trachelium caeruleum 'Rubra'
כרוב הגנה Brasica oleracea
כרוב נוי Brasica oleracea var. acephala
מיני ממילריה Mammilaria
נימפאה Nymphaea
ננדינה תרבותית Nandina domestica
סביון הלימונים Senecio citriformis
עגבניה Lycopersicum esculentum
עוזרר אדום Cartaegus azarolus
פוגונטרום Pogontarum
פיקוס השדרות 'הוואי' Ficus microcarpa 'Hawaii'
מיני פירקנתה Pyracantha
ציקס מופשל Cycas revolute
קוקולובה ענבית Coccoloba uvifera
קטלב מצוי Arbutus andrachne
קטלב משונן Arbutus unedo
קיסוסית קוצנית Smilax aspera
קיפודן מצוי Echinops adenocaulos
קליקרפה אמריקאית Callicarpa americana
רוביניה בת-שיטה זן כדורי Robinia pseudoacacia
רימון מצוי Punica granatum
שום גבוה Allium ampeloprasum
תמר מצוי Phoenix dactylifera

ביצן משונן רובי
גומפרנה כדורית ורוד
גומפרנה כדורית וחרצית
דיאנלה ארוכת עלים
טגטס זקוף
פוגונטרום
קיפודן מצוי
נימפאה
אגבה ויקטוריה רגינה
אספרג ארץ ישראלי
כרוב
כרוב
?לדפי הסברים באתר

הקימו ׳אוסף חדש׳

רשימת האוספים שלי

סמנו לאיזה אוספים להוסיף את הפריט. ("שמור והוסף" בגמר התהליך)

שמור והוסף
סגור שמור והוסף
scroll back to top

bird banner

סגור ואל תציג יותר
? X לחץ כדי לצפות באוסף המהיר הכינו במהירות רשימת צמחים ! חדש! ניתן ליצור הצעת מחיר בקלות ובמהירות...

יש לסמן ב-V את הצמחים אותם הנך מעוניין להוסיף להזמנה

הוסף הכל לאוספים נקה הכל

לא ניתן לשמור צמחים נוספים!

ניתן להוסיף את הצמחים ברשימה המהירה לאחד האוספים, ואח"כ להמשיך את האוסף המהיר.

בחר אוסף אחד לשליחה במייל

שלח את האוסף שלי

סגור שלח