תמונת קישור למפת ספקים

join btn 

  • משתלת שתילים- משתלה יצרנית
    משתלת שתילים- משתלה יצרנית
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, משתלות יצרניות ומגדלים, משתלות סיטונאיות
    עמוד הספק: פתח
  • משתלת צבר - קקטוסים וסוקולנטים
    משתלת צבר - קקטוסים וסוקולנטים
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב
    עמוד הספק: פתח
  • גינות - משתלה וחנות גן אינטרנטית
    גינות - משתלה וחנות גן אינטרנטית
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, יבואנים, עיצוב הגן, מוצרים וציוד לגן, ריהוט ותאורת גן
    עמוד הספק: פתח
  • הטובים לדקל - הדברת חדקונית הדקל
    הטובים לדקל - הדברת חדקונית הדקל
    תחום עיסוק: יועצים ובעלי מקצוע, גננים וטיפול בגן
    עמוד הספק: פתח
  • יצחק, טיפול והדברה בצומח ( גם חדקונית הדקל)
    יצחק, טיפול והדברה בצומח ( גם חדקונית הדקל)
    תחום עיסוק: יועצים ובעלי מקצוע, גננים וטיפול בגן
    עמוד הספק: פתח
  • משתלת מלצר
    משתלת מלצר
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, משתלות יצרניות ומגדלים, משתלות סיטונאיות
    עמוד הספק: פתח
עצים - רעיונות לפעילות קהילתית עם עצים הצילום מאת: משרד החקלאות

עצים - רעיונות לפעילות קהילתית עם עצים

חפשו עצים מעניינים בסביבתכם הקרובה,
נסו לזהות את שמות העצים,
קיראו על הסיפור ההיסטורי של העץ
תופתעו לגלות כמה תהנו !
׳אמץ עץ׳ מיזם שכדאי שתכירו.
הוסף לאוספים שלי

עצים - רעיונות לפעילות קהילתית עם עצים

שומרים על עצים - ”אמץ עץ”

רעיונות לפעילויות עם עצים, פעילות קהילתית חינוכית בתיעוד, בשימור ובשיקום עצים בוגרים

בעשור האחרון גברה המודעות בקרב הציבור בישראל לחשיבות הרבה של עצים בוגרים והיסטוריים, עצים שנטעו בני אדם או שקיימים במקום מקדמת דנא.

עצים בוגרים משפיעים על הסביבה והנוף; העצים משפרים את מיקרו- האקלים; מגנים על הסביבה מפגעי האקלים טמפרטורה, רוחות וקרינה; משפרים ומרככים את חזות הסביבה; מעלים את ערך המבנים והסביבה.
בנוסף, יש חשיבות רבה למופעם האסתטי של העצים המשתנה במהלך עונות השנה: לבלוב, צבעי עלווה, פריחה, פרי, שלכת, מופע גזע וענפים ועוד.

העצים שומרים על המגוון הביולוגי ומהווים מוקד משיכה לציפורים ולמגוון בעלי חיים נוספים.

שנות האלפיים מאופיינות בפיתוח מואץ: בניית בתים מסיבית, סלילת כבישים ומסילות רכבת ועוד, תהליכים הנעשים תוך הפחתת השטח הירוק, ולעתים רבות תוך פגיעה, שאינה תמיד הכרחית, בעצים הגדלים בשטח.

השאיפה לבנייה ולפיתוח מובנת וחשובה, אך הם חייבים להיעשות בהשקעת מרב המאמצים להגנה על העצים בארצנו - החל משלב התכנון, בניסיונות להותיר את העץ במקומו ורק מחוסר כל ברירה אחרת למצוא פתרונות להעתקתו, וכלה בפעולות הבנייה עצמן, בשמירה מיטבית על העצים בכלל, ועל השורשים, הגזעים או הענפים בפרט.

כדי לשמור על עצי ארצנו ולטפח את המודעות לחשיבותם הרבה לאדם ולסביבה, הוחלט ביחידת פקיד היערות של משרד החקלאות ופיתוח הכפר על מיזם ”שומרים על עצים”. המיזם מציע פעילות חינוכית ללמידה חווייתית ומשמעותית בנושא העצים במסגרת פעילות כיתתית, בית ספרית, שכונתית או קהילתית. את הפעילויות אפשר לקיים כבשגרה מדי יום או רק באירועים מיוחדים כמו ט“ו בשבט, יום הולדת ליישוב, שנת בר-מצווה, סיום שנה ועוד.

אנו מזמינים את כלל התושבים לאתר עצים בוגרים בקרבת מקום מגוריהם, השכונה או בית הספר, ”לאמץ“ אותם ולעשות את הפעילויות שלהלן.

תיעוד ואימוץ עצים בוגרים

חפשו עצים מעניינים בסביבתכם הקרובה, עצים גדולים במימדיהם ובולטים בנוף, עצים נדירים ומיוחדים, עצים שיש להם סיפור מיוחד אישי או היסטורי, ואפילו סתם חורשה או עצים בקרבת מקום מגוריכם שלדעתכם כדאי לאמץ.

על כל עץ נכין כרטיס ובו פרטי העץ וסיפורו.
כרטיס העץ: רישום פרטי העץ: שם העץ, מיקום העץ (כתובת),
ממדי העץ: גובה צמרת, קוטר צמרת והיקף גזע בגובה 3.1 מ‘, גיל משוער, סיפור הנטיעה, מצב העץ.

מילוי שאלון זה והכנסתו למאגר העצים הבוגרים של משרד החקלאות באינטרנט - יתרמו לשימור ולשיקום העץ, ומידע היסטורי על העץ יישמר ויעבור לדורות הבאים. את המידע ניתן למסור גם לאגף גנים ברשות המקומית וכמובן ליחידת פקיד היערות שבמשרד החקלאות: trees@moag,gov.il

איסוף הפרטים:

זיהוי שם העץ:

ניתן לזהות את העצים בעזרת ”דפדפת הכרת עצים” בהוצאת משרד החקלאות, ”מדריך העצים לילדים ולנוער“ בהוצאת מודן או ”מדריך עצי הנוי בישראל” מאת ניסים פינס. נזהה על פי מראהו הכללי, צורת עליו, פריו, פריחתו וגזעו. זיהוי העץ הינו פעולה חווייתית, מעשירה ומלמדת.

מיקום העץ:

רישום כתובתו המדויקת של העץ הנו מידע חשוב ובסיסי לתחילת העבודה. פעולה זו מצריכה מיומנות מינימלית בשימוש ובהתמצאות במפה, וניתן גם להיעזר באפליקציה הסלולרית כדי לקבל את מיקומו המדויק של העץ.

גיל העץ המשוער:

נדרשים מיומנות וידע כדי להעריך את גיל העץ בהסתמך על נתוני העץ, ההיסטוריה של המקום ובהשוואה לעצים אחרים. כך לדוגמה, עץ שקוטר גזעו 50 ס“מ – גילו יהיה בדרך כלל 50 שנה לפחות.

מבנה העץ:

לקביעת גובה, קוטר, צורת הנוף, צורת הגזע, מבנה העלים, הפרחים, הפירות והזרעים צריך מיומנות, ידע והכרת מושגים בסיסיים בבוטניקה.

גובה העץ:

ניתן להעריך על פי מבנים שונים בקרבתו או לפי גובהו של אדם שעומד סמוך לעץ.

קוטר צמרת העץ:

יימדד במטרים או בצעדים על הקרקע .

מקצב הצמיחה של העץ, מופע העץ והשינויים החלים במהלך השנה:

לבלוב, נשירה, פריחה, הפצת פירות וזרעים.

סיפורו של העץ:

לגיבוש סיפור חייו של העץ נצא למעין מסע בלשי מרתק ונערוך תחקיר קטן ומעניין באמצעות ריאיון הורים, סבים וסבתות ושכנים מבוגרים, איתור מידע בארכיון העיר, חיפוש תמונות ואיורים בספרות מטיילים ועוד.

צילום/ציור העץ:

המשתתפים בפעולת התיעוד יוכלו להתנסות גם בצילום עצים או בציורם. בהמשך ניתן לערוך תערוכת צילומים וציורי עצים.
עצם פעולת הרישום של העץ תעלה אותו למודעות הכלל, והרשות המקומית תבין כי יש הדואגים לו השומרים ומגנים עליו.

”שכבת עצי מורשת ועצים בוגרים”

באתר האינטרנט של פקיד היערות משרד החקלאות תמצאו את המדור ”עצי מורשת” במדור מפה המציגה את שכבת ”עצי מורשת” ועצים בוגרים. ניתן להיכנס לעמוד זה באתר באמצעות רישום ב“גוגל”: ”עצי מורשת”. מפה זו כוללת סימונים ומידע על עצים בארץ.

ניתן לשלוח ולעדכן את המידע על עצים אלה ועל עצים חדשים נוספים ולצרף תמונות לדוא”ל . trees@moag,gov.il מפת שכבה זו נועדה לחשוף בפני הציבור הרחב עצים
בארץ ולהכיר את סיפוריהם, ובעקבות כך, יסייע הציבור בשמירתם.

שילוט העץ

בקרבת העץ או על אחד מענפיו מומלץ להציב שלט ייחודי ממתכת או מעץ, שיישא את שמו העברי והמדעי, את שם הנוטע והקשר שלו ליישוב, את סיפורו המיוחד של העץ וכמובן את שמות ”מאמציו“ של העץ.
כאמור השלט יתלה על אחד מענפי העץ ויהווה סימון שהעץ מאומץ.

טיפול בעץ

מומלץ לפעול לטיפול בעץ בשיתוף אגף הגנים ברשות. הטיפול בעץ יכלול: השקיה, דישון, ניקוי הסביבה, שמירה על קרקע נקייה מעשבים, מניעת שריפות בקרבת העץ ומניעת שבירת ענפים.

אם יש צורך בעבודות מקצועיות, כמו תמיכה או גיזום ענפים יבשים, ענפים הפוגעים בקווי חשמל או ענפים המסכנים עוברים ושבים - פנו לאגף גנים בעירייה ובקשו שיבצעו בעץ עבודות אלה.

חוויית הטיפול בעץ מקנה הרגשה טובה ותחושת אחריות ושייכות .
מידע על דרכי הטיפול בעצים ניתן למצוא בחוברת ”רופא העצים“, בהוצאת יחידת פקיד היערות, משרד החקלאות.

פעילות הסברתית סביב העץ

אחד הדברים המרתקים בנושא עצים הנו עריכת פעילויות בצלו של העץ, כמו הכרת העץ וחלקיו ותרומתו לסביבה, סיפורי עצים, מדרשים ואגדות, לימוד בצל העץ, חגיגת אירועים כימי הולדת ועוד.

ההיסטוריה של העץ

גילוי הסיפור ההיסטורי של העץ, מי שתל אותו ולאילו מאורעות היה עד, מחייב מעין פעילות ”בלשית“ בקרב תושבי השכונה הוותיקים, אנשי טבע ושימור אתרים ובספריות השונות. איתור פרטי הסיפור של העץ יקנה תחושת סיפוק, בעיקר כאשר המידע יישמר ויועבר באמצעים שונים לדורות הבאים.

נשמח לקבל בדוא“ל ”שומרים על העצים“: trees@moag,gov.il סיפורים מיוחדים בנושא עצים, כמו אלו על האקליפטוס הלימוני בפתח תקווה או על הפיקוס הבנגלי במקווה ישראל.

באתר משרד החקלאות ופיתוח הכפר תחת הכותרת: ”שומרים על העצים“ מופיע מידע
על עצים, הכולל את סיפוריהם ההיסטוריים.

עבודות מלאכת יד מתוצרי העץ

חלקי העץ יכולים לשמש כמקור בלתי נדלה ומשתנה עונתית ליצירות מלאכת יד.
מרצדות (מוביילים) מעלי העץ ומפירותיו, אהילים, סיכות ושרשרות מפירות ומזרעים, כלי נגינה מפירות ועוד ועוד כיד הדמיון הטובה.
פעילות זו אפשר לערוך בצלו של העץ ולהשתמש בעץ ובחלקיו שנשרו כמקור לחומרי הגלם.

הכנת אוסף עצים אישי וכרטיס עץ

להכרת העץ אנו ממליצים על הכנת ”כרטיס עץ אישי“ לכל משתתף בפעילות.
אוספים חלקים מהעץ: עלה, פרח, פרי ועוד, מדביקים ומייבשים על גבי נייר. לאחר ייבושם מוסיפים פרטים, כמו שם העץ, מועד האיסוף ואף איור של העץ וחלקיו. כך יוצרים דפדפת, אישית או קבוצתית, של העצים שהכרנו, ונוכל להציגה בתערוכה בבית הספר או בכל מקום בו נבחר.

הפעילות מעניינת מאוד ומלמדת על חלקי הצמח. צמח שייבשנו או ציירנו - לעולם לא יישכח. ותמיד כאשר נרצה להיזכר בעץ בכל עונה בשנה נוכל לפתוח את הדפדפת ולהנות ממופעי העץ.

פעילויות תצפית וחקר

באמצעים פשוטים כמו זכוכית מגדלת, סרגל או סרט מידה וקופסת פלסטיק לאיסוף חלקי
צמח או חרקים נוכל לבצע פעילויות חקר מגוונות בעצים ובסביבתם.

בנוסף להכרת חלקי העץ, נוכל לבחון מי מבקר בצמח, אילו יצורים וחרקים פוקדים את העץ, באיזה מועד ומדוע ואם הם מועילים לעץ או מזיקים לו;
נוכל כמובן לתעד זאת ב“יומן צמח“ ובצילום. נוכל לעקוב אחר ”נפלאות הבריאה“ - יצירת פירות משלב הפרח עד הפרי והזרע; להכיר את המאביקים של העץ (חרקים, ציפורים או רוח) ולסכם זאת ביומן החקר; לראות נמלים המטיילות על הגזע ולחקור את פעילותן; ואף לבצע סקר בין האנשים המבקרים את העץ וחוסים בצלו, שיכלול שאלות כמו מה דעתם על העץ, מה הוא תורם להם, האם הוא מפריע ועוד ועוד.

פעילויות חקר אלו ילמדו אותנו רבות על העץ ועל תרומתו לסביבה ולבני אדם.

ריבוי עצים

אחת מנפלאות הבריאה היא יצירת הדור החדש, ואנו נוכל לקחת בה חלק: נוכל לרבות בעצמנו עצים חדשים, צאצאים של העץ שאנו מאמצים. את העצים שנרבה נוכל לגדל בגינתנו או לתרום למעוניינים בהם, אך החשוב מכל הוא שבכך נדאג להמשך השמירה על העץ ולהפצתו.

ריבוי באמצעות זרעים -

מיני עצים רבים קל לרבות מזרעים. אוספים זרעים של עצים, כמו כליל החורש, חרוב מצוי, מיני מיש או מיני אלון; זרעים קשים (כמו אלה של כליל החורש וחרוב) נשפשף קלות בנייר זכוכית; זרעים רכים, כמו אלה של אלון ומיש, נשתול מיד ללא כל טיפול מקדים, בעונה המתאימה לכל מין.
נכין כוסות פלסטיק או עציצים קטנים, נחורר נקב בקרקעית לניקוז מים ונמלא את העציץ בתערובת לגידול עציצים. הזרעים (2 זרעים למכל) ייזרעו בעומק של פי 2 מגודל הזרע. נכסה את הזרע ונדאג להשקיה טובה.

עד לנביטתו יש לשמור על תערובת הגידול לחה. את העציצים נציב בצל, במרפסת, במבנה, בבית רשת וכדו‘.
הנביטה תתרחש תוך 10-30 יום. כדאי לעקוב מידי יום כדי לחזות בהתרוממות הקרקע, בהצצת הנבט ובהתפתחותו לשתיל קטן. את הנבט נגדל בכלי הקטן עד שניתן יהיה להעבירו לעציץ גדול יותר ולבסוף לגינה - פלא אמתי!

למידע נוסף ולהשתתפות במיזם של ריבוי אלונים מזרעים - ניתן לפנות לעזרא ברנע ממשתלת עצי אלון: alonim@oak.co.il

ריבוי באמצעות ייחורים –

חלק מהעצים ניתן לרבות באמצעות ענף (ייחור) שיינעץ בקרקע.
עצים כמו תאנה, רימון וערבה ניתן לרבות בקלות בשיטה זו. בחורף, כאשר העץ בתרדמה (בשלכת), נסיר ממנו ענף באורך כ- 10 ס“מ שעליו 3 עיניים (פקעים) לפחות.
את הענף נשתול במכלים כמו שנעשה בזריעה (יש ליצור נקב בתחתית לניקוז מים), כאשר שליש של הענף (ייחור) בקרקע ונדאג להשקיה מעטה ולשמירה על הלחות.

המכלים יונחו במקום מוצל. בתחילת האביב יוציאו הענפים עליםושורשים ויגדלו לתפארת. נטפל בהם ע“י השקיה, ולאחר כמה חודשים נעבירם למכל גדול יותר או לשתילה בגן.

חוברת/מפת טיולים בעקבות עצים

לאחר זיהוי ויצירת ”כרטיסי עצים” לכמה עצים בקרבת מקום מגוריכם, בשכונה או בעיר - ערכו אותם כחוברת או צרו על פיהם ”מפת טיולי עצים”.
מפה כזו תאפשר ותעודד יציאה לטיול בעקבות העצים לשם הכרתם, להבנת תרומתם לסביבה ולקהילה ולהתוודעות לסיפוריהם. במהלך השנה יוכל כל משתתף לערוך את מסיבת יום הולדתו ליד אחד העצים, ובסוף השנה יתועדו האירועים הללו בחוברת שתרכז את כל העצים שביקרנו בהם.

מן המקורות

אל תאמרו נשב ולא נטע, אלא היו זהירים בנטיעות. כשם שנכנסתם ומצאתם נטיעות שנטעו אחרים, אף אתם היו נוטעים לבניכם, שלא יאמר אדם אני זקן, כמה שנים אני חי מה אני עומד ומתייגע לאחרים? למחר אני מת!... לפיכך אמר להם הקב“ה לישראל אף על פי שתמצאו אותה מלאה כל טוב לא יבטל אדם מן הנטיעות, אלא כשם שמצא ,עוד יוסיף ויטע, אפילו יהיה זקן“.
[מדרש תנחומא פי קדושים ויקרא רבה פ‘ כה].

נשמח לקבל מידע וצילומים של פעילויות שערכתם בנושא לדוא“ל: trees@moag,gov.il

כתיבה ועריכה מקצועית: ישראל גלון, פקיד היערות, ודגנית עצמון מנהלת מרכז צדפים לחינוך חוויתי בגיל הרך.
איורים: שני עצמון
עריכת לשון: עדי סלוניקו
עיצוב גרפי: לובה קמניצקי
אגף יער ואילנות, פקיד היערות, משרד החקלאות ופיתוח הכפר 2014

?לדפי הסברים באתר

הקימו ׳אוסף חדש׳

רשימת האוספים שלי

סמנו לאיזה אוספים להוסיף את הפריט. ("שמור והוסף" בגמר התהליך)

שמור והוסף
סגור שמור והוסף
scroll back to top

bird banner

סגור ואל תציג יותר
? X לחץ כדי לצפות באוסף המהיר הכינו במהירות רשימת צמחים ! חדש! ניתן ליצור הצעת מחיר בקלות ובמהירות...

יש לסמן ב-V את הצמחים אותם הנך מעוניין להוסיף להזמנה

הוסף הכל לאוספים נקה הכל

לא ניתן לשמור צמחים נוספים!

ניתן להוסיף את הצמחים ברשימה המהירה לאחד האוספים, ואח"כ להמשיך את האוסף המהיר.

בחר אוסף אחד לשליחה במייל

שלח את האוסף שלי

סגור שלח