תמונת קישור למפת ספקים

join btn 

  • משתלת שתילים- משתלה יצרנית
    משתלת שתילים- משתלה יצרנית
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, משתלות יצרניות ומגדלים, משתלות סיטונאיות
    עמוד הספק: פתח
  • משתלת צבר - קקטוסים וסוקולנטים
    משתלת צבר - קקטוסים וסוקולנטים
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב
    עמוד הספק: פתח
  • גינות - משתלה וחנות גן אינטרנטית
    גינות - משתלה וחנות גן אינטרנטית
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, יבואנים, עיצוב הגן, מוצרים וציוד לגן, ריהוט ותאורת גן
    עמוד הספק: פתח
  • הטובים לדקל - הדברת חדקונית הדקל
    הטובים לדקל - הדברת חדקונית הדקל
    תחום עיסוק: יועצים ובעלי מקצוע, גננים וטיפול בגן
    עמוד הספק: פתח
  • יצחק, טיפול והדברה בצומח ( גם חדקונית הדקל)
    יצחק, טיפול והדברה בצומח ( גם חדקונית הדקל)
    תחום עיסוק: יועצים ובעלי מקצוע, גננים וטיפול בגן
    עמוד הספק: פתח
  • משתלת מלצר
    משתלת מלצר
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, משתלות יצרניות ומגדלים, משתלות סיטונאיות
    עמוד הספק: פתח
על החוף, התאמת צמחים לחוף הים הצילום מאת: לבן עלה שיחני 'גרין קלאוד' www.ColorfulNature.com

על החוף, התאמת צמחים לחוף הים

בחלקת תצפית ייעודית בקיבוץ פלמחים בחנו התאמת צמחים לתנאי חוף הים, סיכום הנתונים שנאספו מהמחלקה מאפשר להמליץ על צמחים שישגשו ליד חופים. במאמר זה רשימת צמחים מומלצים לגידול בחוף הים ואלו שאינם מומלצים.

הוסף לאוספים שלי

סמוך לחופי הים של ארצנו ממוקמים אתרי מגורים רבים, אתרי קיט וחופי רחצה. בכולם מורגש הצורך בגינון שהינו גם אסתטי וגם מעשי בקיץ מתבקשת הצללה מפני השמש הקופחת ובחורף הגנה בפני רוחות סוערות. הגנות אלו קשות למימוש, שכן התנאים סמוך לשפת הים קשים להתפתחות צמחים.הקרקע הינה חולית ודלה והמים הזמינים בה מעטים.

נכון שתנאים אלה ניתן לפתור באמצעים אגרוטכניים מתאימים, כגון שתילה בבורות המטוייבים בקומפוסט ותוספת השקיה ודישון, אך קשה יותר להתמודד עם הרוחות העזות המגיעות מן הים ונושאות עימם גרגירי חול ורסס מלוח. הרוח חושפת את שורשי הצמחים וגרגרי החול מכסים את גופם. בנוסף לכך, הגרגירים משתפשפים בענפים ובעלים,    1238313 10201014473763689 8148226519985654349 nהמתחככים גם האחד בשני כתוצאה נפערים פצעים ומתאפשרת חדירת מלחים אל תוך הצמח השפעת המלחים, יחד עם הרוח, גורמת לפגיעה בנוף הצמחים העלים נפגעים, נקרעים ונושרים, ענפים נשברים וניצנים (במיוחד אלו הפונים לצד הים) נצרבים במקרים רבים, צמחים לא שורדים בתנאים אלו ובמקרים אחרים הם מקבלים צורה שטוחה או סחופה (דוגמת דגל או זנב שועל).

יש לציין שהשפעת הרוחות מתחזקת עם העליה בגובה, שכן אז נעלם החיכוך שלהן עם מי הים והקרקע,. יחד עם זאת, פוחתת כמות המלחים וגרגרי החול, שכן קשה לרוח לשאת את משקלם למרחק. השפעת רסס הים פוחתת גם כאשר חודרים אל תוך היבשה אם כי היא מובחנת גם במרחק מאות מטרים משפת הים.
כאמור, התנאים הקשים אינם מאפשרים לצמחים רבים להתקיים סמוך לשפת הים ולכן יש צורך לבחון היטב או להתבסס על ניסיון קודם כאשר שותלים גן באזור זה.

תצפית ייעודית

בקיבוץ פלמחים מצויה חלקת תצפית ותיקה לצמחי נוי במשך שנים התקבלו ממנה, במשרד החקלאות דיווחים על צמחים והתקיים שיתוף פעולה בינה לבין משתלות שונות. כמו משתלת וונדי. באביב 1998 הוקמה בקיבוץ גם חלקת תצפית ייעודית, שמטרתה לבחון התאמה של צמחים לתנאי חוף ים. החלקה הינה תוצאה של שיתוף פעולה בין גנני הקיבוץ
עמוס בן-לב, מרכז ענף הנוי ומושיקו רז, האחראי על החלקה, לבין גורמים ציבוריים: סימה קגן מהמחלקה לפרחים במינהל המחקר החקלאי, פבלו צ'רקסקי ממשתלת קק"ל בגילת ואביגיל הלר מהמחלקה להנדסת הצומח גננות ונוף במשרד החקלאות. כאשר הוקמה החלקה נוצר שיתוף פעולה גם עם משתלת וונדי, שאף תרמה צמחים לבחינה. דיווחים על הצמחים השונים ניתנים מדי חודש לחברי הצוות על ידי מושיקו רז. במקביל נערכים ביקורים של חברי הצוות וסימה, פבלו, עמוס, מושיקו ואביגיל בחלקות להסקת מסקנות משותפת.

תנאי גידול

  • א. מיקום: הצמחים נשתלו בשני מפרצים המצויים בחוף קיבוץ פלמחים. מפרצים אלו מוגנים יחסית לחופים אחרים בארץ. במפרץ אחד נשתלו מספר צמחים במרחק של 40 מטר משפת המים ועיקר הצמחים במרחק של כ- 70 מטר משפת המים. אזור זה גם גבוה יחסית משפת הים (כ- 10 מטר). במפרץ סמוך נשתלו הצמחים במרחק של כ- 250 מטר משפת הים ובגובה רב יותר (כ-50 מטר).
  • ב. קרקע: בבדיקת קרקע שנערכה על ידי "מעבדת שלף" במרחק של 70 מטר משפת הים. נמצא כי הקרקע בה שתולים הצמחים הינה חולית בעיקרה. אחוז החול נע בין 80 ל- 88, אחוז החרסית נע בין 9 ל- 17 ואחוז הסילט הינו כ- 3. ה- pHהינו גבוה מעט (בין 7.6 ל- 8) והמוליכות סבירה בין 1.9 ל- 2.4 דציסימנס למטר (מקובל כי צמחים רבים סובלים ברמת מוליכות מעל 3 דציסימנס למטר). הקרקע אינה עשירה בחומרי הזנה: הזרחן כפי שנמדד בשיטת אולסן הינו לרוב נמוך מ- 15 חלקי מליון (רמה לה זקוקים צמחים רבים), אשלגן בחלק מהמקומות חסר (6 ו- 8 חלקי מיליון, כאשר הרמה הנדרשת בצמחים רבים היא לפחות 10 חלקי מיליון) ובחלק מהמקומות סביר (14 ו-18 חלקי מיליון) חנקן מצוי בכמות לה נזקקים צמחים רבים (כ-15 חלקי מיליון).
  • ג. השקיה: ההשקיה ניתנת לכל צמח בנפרד, מהאביב עד הסתיו, במשך כ- 35 שבועות. מרבית הצמחים מקבלים ממוצע של כ- 5 ליטר לשבוע כלומר כ- 180 ליטר לעונת השקיה. דקלים מקבלים כמות מים גבוהה בהרבה (פי 4 - 3).
  • ד. משטר הרוחות: נתוני הרוחות התקבלו מרונית בן-שרה, מרכזת בכירה של שירותי אקלים, השירות המטאורולוגי, בית-דגן הנתונים הינם ממוצעים של חודשי השנה ונאספו בין החודשים ינואר 1998 ואפריל 2002. הנתונים מתייחסים למהירות רוח שמעל 5 בופור, מהירות בה יש עליה משמעותית בכמות הרסס המלוח העולה לאויר ונגרם נזק לצמחים.
    בחודשי החורף מתקיימים ארועים רבים של רוחות חזקות מדרום מערב, מערב וצפון מערב, כיוונים מהם מגיע רסס מלוח העשוי לפגוע בצמחים.
    ישנה ירידה בכמות ובעוצמת הרוחות בחודשי האביב (אם כי ישנה עליה מסוימת במספר הארועים בחודש מאי). בהמשך, מספר הארועים יורד עד למינימום בחודשי הקיץ וחוזר ועולה בכמות ובעוצמה החל מחודש נובמבר.

הערכת הצמחים

בפגישות הצוות וכן בדיווחים שנמסרים באופן עקבי על ידי מושיקו רז ניתנים לצמחים ציונים הנעים בין 0 ל- 5 . צמח מצטיין מקבל ציון 5, צמח שמראה הישגים בינוניים מקבל ציון 3, צמח שביצועיו ירודים מקבל בין 1 ל- 2 , צמח מת מקבל את הציון אפס.

ב800px-Asteriscus sericeus - Berlin Botanical Garden - IMG 8782מקביל, מצוינות הערות לגבי הצמחים השונים: ישנה התייחסות ליצירת פרחים ופירות, לבלוב, התחדשות ועוד. יישום הממצאים כאמור, חוף פלמחים הוא נוח יחסית. הצמחים נשתלו

במפרצים מוגנים ומוגבהים במעט. במידה ושותלים צמחים במקומות קשים יותר בארץ (דוגמת חוף תל-אביב) יש להתייחס לרשימת הצמחים שהצליחו בפלמחים בהסתייגות המתאימה, כלומר כהמלצה לבחינה.
חלק מהרשויות המקומיות של ישובים המצויים סמוך לשפת הים (דוגמת עיריית תל-אביב) מתכננת לבדוק בחופיהן את הצמחים שהצטיינו בתנאי פלמחים. אנו מקווים כי בשנים הקרובות נוכל להעניק לגננים המלצות ממוקדות יותר מחופים קשים יותר.
בשלב זה, אנו מציעים להשתמש בנתונים שהתקבלו בפלמחים כבסיס לבחינת צמחים בחופים בהם התנאים קשים יותר.

צמחים מומלצים:

אברון מדגסקרי (אסקלפיים) Cryptostegia madagascariensis
למעבר לדף הצמח - אברון מדגסקרי

צמח מטפס, ותיק בארץ, בעל פרחים קישוטיים ורודים פעמוניים ופירות קישוטיים. הצמח התקשה מאד בחורף הראשון, אך התאושש באביב שלאחר מכן. הצמח מתפקד כנשיר מאולץ בחורף.
מלבלב באביב ופורח מהאביב עד הסתיו. בהמשך הוא חונט פירות ויוצר זרעים. ניתן לעצבו על גזע וכן כמטפס לפרגולות. ציוני הצמח בחודשי החורף הם מ- 1 עד 3, ובחודשי האביב והקיץ 5 - 4. מוצא: מדגסקר

בקריס הכדורים 'פיג'ון-פויינט' (מורכבים) Baccharis pilularis 'Pigeon-Point’
זהו זן שהינו סלקציה זכרית, כלומר אינו יוצר זרעים. אופי הצימוח משתרע. הוא משתרש ממפרקיו, ומגיע לגובה של עד 40 ס"מ. בחורף הראשון (2000 - 1999) הוא סבל מעט (בחודש פברואר קיבל ציון 3.5) אך התאושש במהרה ובהמשך גילה הצטיינות (ציון 5) כולל בחורף השני (2001 - 2000). הוא הגיע לקוטר של כ- 1.5 מ'. מוצע לשתלו במרחקים של 1 x 1 מ'. מוצא: כאמור סלקציה, מוצא המין מקליפורניה.

גרמית ניגודית (מורכבים) - Osteospermum oppositifolium
בן-שיח בעל פרחים צהובים קישוטיים וכן פירות קישוטיים. בחודשים אפריל - מאי 1999, נשתל הן במרחק 70 מ' והן במרחק 40 מ' משפת הים. הצמחים הקרובים יותר לשפת הים הראו עמידות בינונית עד גרועה, בעיקר בחודשי הקיץ (ציונים 3 - 1). הצמחים שנשתלו רחוק יותר הפגינו לרוב ביצועים טובים יותר (ציונים 5 - 4) אם כי גם מופעם אינו מיטבי בחודשי הקיץ (ציון 3)
פריחה מופיעה בעיקר באביב (מפברואר עד מאי) אם כי תיתכן פריחת מילואים גם בתחילת החורף (למשל בנובמבר 2000). ביוני 2001 התייבש חצי הצמח הבודד שמצוי במרחק 70 מ'. צמח זה הראה סבל רב בתחילת החורף הנוכחי (ציון 1 בחודש דצמבר) אך הוא התאושש, התחדש ואף פורח. נראה כי בתנאי חוף-ים, מדובר בצמח קצר חיים. לאחר כשנה וחצי עד שנתיים מתייבש. יחד עם זאת, הוא יוצר מעט ספיח. אינו מגיב טוב לגיזום (חידוש הקצרה). מוצא: דרום-אפריקה.

דידלטה בשרנית (מורכבים) - Didelta carnosa
צמח שרוע. נשתל במרחק 70 מ' מהים והן במרחק 40 מ' מהים. כבר בדצמבר 1999 נותר פרט אחד מכל קבוצה אך פרטים אלו הראו הצטיינות, באופן עקבי עד להתייבשותם בספטמבר 2001.
פריחה צהובה מרשימה על רקע עלים אפורים, התקבלה בחודשי האביב זהו צמח קצר חיים. לאחר הפריחה שמסתיימת בקיץ הצמח הולך ומתייבש בחודשי הסתיו ולתוך החורף עד שהוא מסיים את מחזור חייו. לאחר ניקוי החומר היבש התקבלה התחדשות מנבטים רבים. מוצא: דרום אפריקה

זוגן משתרע (זוגניים) - Zygophyllum morgsana
שיח צפוף המגיע לגובה של 1.5 מ', בעל עלים מעוגלים בשרניים. נשתל במרחק 70 מ' מהים מופעו הקיצי אינו מיטבי והוא מראה סבל (אם כי ציוניו נעים בין 4 - 3 )אך בשאר חודשי השנה הוא מגלה הצטיינות (ציון 5).
הוא פורח בחודשי החורף והאביב, ובהמשך חונט פירות ויוצר זרעים. הפריחה שופעת ויעילותה בינונית, היא מושכת דבורים. הפירות קשוטיים במידת מה. מוצא: דרום אפריקה.

חרציתן מאפיר (מורכבים - Chrysanthemoides incana
למעבר לדף הצמח
צמח שרוע בעל עלווה אפורה-לבדית ופרחים צהובים דומים לחרצית, אבל קטנים יותר (בקוטר של כסנטימטר). מאז שתילתו, מגלה הצמח הצטיינות (ציון 5 באופן עקבי) אם כי בחודשי הקיץ הוא מראה סימני סבל.
הוא פורח בחודשי החורף ולעתים אל תוך האביב המוקדם. הצמח הגיע תוך שנתיים לקוטר של כ- 2.5 מ'. מתאים לייצוב מדרונות. משתרש ממפרקיו. מוצא: דרום אפריקה

לבן-עלה מכלוא 'הבנלי קלאוד' (לועניתיים) - Leucophyllum hybrid Heavenly - Cloud (מכלוא בין לבין-עלה 'גרין קלאוד' ולבן עלה חלק)
למעבר לדף הצמח באתר

נשתל במרחק 70 מ' משפת הים וכן במרחק 250 מ'. באביב הראשון הראה סימני סבל (ציונים 3 - 1) אך החל מיולי 2000 התאושש ומאז מגלה הצטיינות (ציונים 5 - 4). פורח מהאביב עד הסתיו (נובמבר). מוצא: טקסס

לבן-עלה מאובק (לועניתיים) - Leucoplhyllum pruinosum
נשתל במרחק 70 מ' מהים וכן במרחק 250 מ'. מראה סימני סובל בחורף ובתחילת האביב (נשירה מוחלטת וצריבת ענפים בצד הפונה אל הים).בקיץ מגלה הצטיינות (ציונים 5 - 4). ופורח אל תוך הסתיו. מוצא: טקסס

לבן-עלה שיחני 'גרין קלאוד' (לועניתיים) - Leucophyllum frutescens Green - ‘Cloud
למעבר לדף הצמח באתר

שיח המגיע לגובה 3 - 2.5 מ'. בפלמחים הגיע לגובה של כ- 1.5 מ'. בעל עלוה ירוקה ופרחים ורודים-סגולים. נשתל באפריל 1999 במרחק 70 מ' משפת הים וחודשיים לאחר מכן נשתלו עוד פרטים במרחק 250 מ' מהים. הצמחים בקבוצה הראשונה מתקשים הן בחורף והן באביב המוקדם (ציונים 3 - 1). לקראת האביב המאוחר התקבלה התאוששות. כאשר בקיץ ובסתיו הפרטים מראים הצטיינות (ציונים 5 - 4) וכן פריחה נמשכת. במרחק 250 מ' משפת הים התקבלה בשנתיים הראשונות תמונה דומה. בחורף השלישי נראה היה כי צמחים התגברו על התנאים והראו סבל מופחת.
מגיב היטב לגיזום הקצרה וכן לגיזום חידוש, באביב. כמו זני לבן עלה הנוספים המופיעים כאן סובל יחסית מרוחות (נצרב בצד הפונה לים). הפרחים מושכים דבורים. מוצא: טקסס

לבן-עלה שיחני 'קומפקטום' (לועניתיים) - Leucophyllum frutescens - ‘Compactum
למעבר לדף הצמח באתר

שיח המגיע לגובה 2.5 מ' בעל עלוה צפופה, אפורה ופרחים ורודים-סגולים. נשתל הן במרחק של 70 מ' משפת הים והן במרחק של 250 מ' מהים. בשני המרחקים גילה הצמח הצטיינות במרבית חודשי השנה (ציונים 5 - 4) באביב נצפתה לעיתים ירידה בעמידות. בעיקר בצמחים הנטועים במרחק 250 מ' (אם כי חשופים לרוחות עזות - ציונים 3 - 2). פריחה שופעת, ביעילות גבוהה ובגלים התקבלה החל מראשית הקיץ (יוני - יולי) ועד הסתיו (נובמבר, כולל) באופן יחסי לזני לבן-עלה נוספים ממעיט לסבול מרוחות, אך התפתחותו איטית יותר. מגיב היטב לגיזום הקצרה באביב וכן לגיזום חידוש, מוצא: טקסס

נפליוס (כוכב) משייני (מורכבים - Nauplius (Asteriscus) sericeus
למעבר לדף הצמח באתר

בן-שיח בעל מבנה כדורי המגיע לגובה וקוטר של כמטר. עליו ירוקים-אפרפרים, שעירים, משייניים, נעימים למגע וריחניים פרחיו צהובים ובולטים. נשתל במרחק 70 מ'.
בשנה ראשונה הוא פרח באביב המוקדם. בשנה שניה ושלישית הוא החל לפרוח בתחית החורף. פריחה זו נמשכה עד לאביב המאוחר. בקיץ מופיעים פרחים בודדים באופן נמשך. הגיב היטב לחידוש אביבי (מאי) לאחר סיום גל פריחה עיקרי. לעומת זאת, צמחים שנגזמו בנובמבר הראו סבל במשך דצמבר וינואר. הצמח מושך פרפרים ודבורים מוצא: האיים הקנריים

סקבולה משיינית (גודניים) - Scaevola serica
שיח בעל עלווה ירוקה בהירה ופרחים לבנים קטנים המופיעים בקיץ ובסתיו בשפע (אם כי אינם בולטים למרחוק). הפרחים מושכים דבורים ברוב השנה מגלה הצמח הצטיינות (ציונים 5 - 4) אך הוא סובל מקור ומרוחות. באביב, עונה בה מתקיימים ארועי רוחות חזקים יחסית, יורדת עמידותו לבינוני (ציון 3, במשך שני אביבים). הצמח מתרבה בקלות מייחורים ומזרעים. מוצא: איי הוואי.

עדעד עצי (עפריתיים) - Limonium arborescens
 למעבר לדף הצמח באתר, עדעד עצי
450px-Limonium arborescens 02
בן-שיח מעוצה בחלקו התחתון. גובהו עד מטר ומחצה. בעל פרחות בהן בולטים חפים סגולים. מדובר בצמח קצר חיים. עם תחילת החורף מופיעים נבטים המתפשטים באופן מקומי ומחליפים את צמחי האם. אשכוליות פריחה מופיעים לאורך רוב השנה ומושכים פרפרים. ניתן להשתמש בהם גם כ"פרחי קש". הצמח החל לפרוח כחצי שנה לאחר שתילתו. מוצא: האיים הקנריים

סבל פלמטו (דקליים) - Sabal palmetto
דקל, הצומח לאט, בעלעלים כפניים כחלחלים שאינם קוצניים. למרות שלרוב קצוות עלים בצמח מגלים סימני צריבה, הצמח מגלה הצטיינות (לרוב ציון 4, ולעיתים 5), גובהם של הצמחים הגיע לאחר שנה וחצי קרוב לשני מ'. מוצא: מקסיקו.

קוקולובה ענבית (ארכוביתיים) Coccoloba uvifera
עץ נמוך או שיח גבוה. בעל עלים מעוגלים, גדולים ובשרניים הפריחה אינה בולטת. רוב השנה הצמח מגלה הצטיינות (ציון 5 - 4). לעיים הוא סובל מכנימות מוצצות בלבלוב הצעיר באביב. וכן מכרסום בעלים. באביב כאשר הוא מחליף עלים הוא אינו במיטבו לתקופה קצרה. הפריחה, חנטה ויצירת זרעים מתרחשים בקיץ. ממדיו 2 x 2 מ'. מוצא: פלורידה

 

צמחים פסולים

להלן רשימת צמחים שנבדקו ונמצאו כלא מתאימים:

אקליפטוס חלק - Eucalyptus forresiana
ארגניה קוצנית - Argania spinosa
אראוקריית בידוויל - Araucaria bidwillii
ישימונית מלבינה - Eremophila nivea
אריטרה מפושקת - Arytera divaricata ארנודאה חופית - Ernodea littorallis
בנקסיה תמימת-עלה - Banksia integirfolia גואיבה תותית - Psidium cattleianum ורבנה אשונה - Verbena rigida
ליסילומת תורנבר - lysiloma micropylla var.thomberi
מורינגה מכונפת - Moringa oleifera
מורינגה רותמית - Moringa peregrina
מללויקה 'גרין-דום' - Melaleuca 'Green-Dom
מסטיכונדרון חלק - Mastichodendron inerme
עכנאי הדור (Echium candicans fastuosum) פויה צ'יליאנית - Puya chilensis
פיטוספורום ירוק-פרחים - Pittosporum viridiflorum
פלפלון דמוי-אלה - Schinus terebinthifolius
ציצנית משורית 'לבן' - ‘Alba’ Dasylirion serratifolium
קורנסית חלקה - Corynocarpus lacvigata

צמחים עם עתיד

חרצית פסיפית (מורכבים) - Ajania (hrsanthemum)
צמח שרוע המתפשט בעזרת שלוחות.

נציץ סגול (מיעדיים) - Lampranthus productus
צמח כיסוי

פריטילה מאפירה (מורכבים) - Perityle incana
שיח בעל עלווה אפורה ופריחה צהובה המזכיר את הסביון המלבין.

פלקטרנתוס ריחני (שפתניים) Plectranthus barbantus
צמח משתרע, המגיע לגובה 50 - 40 ס"מ. לעליו ריח חזק, דומיננטי. הפריחה הינה שיבולים סגולים

קוראה לבנה (פיגמיים) - Correa alba
שיח קטן.

דיקליפטרה מזדקפת (קוציציים) - dicliptera suberecta
מוצא: אורוגוואי צמח כיסוי עשבוני בגובה 60 ס"מ.

נכתב על ידי, מושיקו רז, עמוס בן לב, סימה קגן, פבלו צ'רקסקי. אביגיל הלר

 

 

?לדפי הסברים באתר

הקימו ׳אוסף חדש׳

רשימת האוספים שלי

סמנו לאיזה אוספים להוסיף את הפריט. ("שמור והוסף" בגמר התהליך)

שמור והוסף
סגור שמור והוסף
scroll back to top

bird banner

סגור ואל תציג יותר
? X לחץ כדי לצפות באוסף המהיר הכינו במהירות רשימת צמחים ! חדש! ניתן ליצור הצעת מחיר בקלות ובמהירות...

יש לסמן ב-V את הצמחים אותם הנך מעוניין להוסיף להזמנה

הוסף הכל לאוספים נקה הכל

לא ניתן לשמור צמחים נוספים!

ניתן להוסיף את הצמחים ברשימה המהירה לאחד האוספים, ואח"כ להמשיך את האוסף המהיר.

בחר אוסף אחד לשליחה במייל

שלח את האוסף שלי

סגור שלח