תמונת קישור למפת ספקים

join btn 

  • משתלת שתילים- משתלה יצרנית
    משתלת שתילים- משתלה יצרנית
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, משתלות יצרניות ומגדלים, משתלות סיטונאיות
    עמוד הספק: פתח
  • משתלת צבר - קקטוסים וסוקולנטים
    משתלת צבר - קקטוסים וסוקולנטים
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב
    עמוד הספק: פתח
  • גינות - משתלה וחנות גן אינטרנטית
    גינות - משתלה וחנות גן אינטרנטית
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, יבואנים, עיצוב הגן, מוצרים וציוד לגן, ריהוט ותאורת גן
    עמוד הספק: פתח
  • הטובים לדקל - הדברת חדקונית הדקל
    הטובים לדקל - הדברת חדקונית הדקל
    תחום עיסוק: יועצים ובעלי מקצוע, גננים וטיפול בגן
    עמוד הספק: פתח
  • יצחק, טיפול והדברה בצומח ( גם חדקונית הדקל)
    יצחק, טיפול והדברה בצומח ( גם חדקונית הדקל)
    תחום עיסוק: יועצים ובעלי מקצוע, גננים וטיפול בגן
    עמוד הספק: פתח
  • משתלת מלצר
    משתלת מלצר
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, משתלות יצרניות ומגדלים, משתלות סיטונאיות
    עמוד הספק: פתח
חותם האבן  - סיפורה של גינה הצילום מאת: אביגיל הלר

חותם האבן - סיפורה של גינה

על גינתם של מופיד ופטמה מלחם בכפר מכר, דוגמא לשימוש בחמרים שונים אבן , עץ, מים וברזל.

הוסף לאוספים שלי

אל גינתם של מופיד ופטמה מלחם הגעתי ביום חורפי - גינה עטופה חומה ששוכנת בכפר מכר הנמצא בסמוך לעכו. כותרות עצי תמר מצויScreen Shot 2014-09-25 at 5.28.12 PM ומיני דקל נוספים קבלו את פניי בברכה, ואדניות עם פרחי עונה רמזו, כי בפנים ממתינה הפתעה. שער מתכת כחול ומעוטר בפרחים מוביל אל חצר מרוצפת ברובה, וערוגות עם פרחים וצמחים המקנים מראה טרופי ופרחים עוטפים את הגינה: רקפות וזני פלרגון במכלים ועציצים הפזורים בכל פינה בה. אך Screen Shot 2014-09-25 at 5.26.51 PMיותר משפע הפריחה ומגווניה הוקסמתי מעבודת האבן, שמעניקה, למעשה, את החותם והייחוד לגינה. הגדרות, הערוגות ושאר המתקנים, שמשולבים בשטחה נבנו במעשה אומן, כשעיצובם הייחודי, עיצוב מסורתי באבן, יוצר הרמוניה ומסגרת לצמחיה. ישבתי באחת מפינות הישיבה שפזורות בגינה, הקשבתי לפכפוך המים שבוקע ממפל קטן, קפה מהביל הוגש במהרה, ואני הרגשתי כי אני מצויה בארץ רחוקה.

סיפורה של גינה

מופיד ופטמה הקימו את הגינה לפני כתשע שנים כאשר שפצו את ביתם. מופיד, שמשמש כמנהל מחלקת גנים בעיריית קריית ביאליק היה מודע כבר אז לחשיבות החיסכון במים, ולכן החליט ליצור גינה שתורכב בעיקר מדומם או אבן, ובינותם לשבץ את הצמחייה. גישה 'ירוקה' וחסכונית בתחום הגינון, עם מודעות לקיימות וחסכון במשאבי כדור הארץ.

מופיד רכש ואסף אבנים מפסולת של מחצבה סמוכה, ויחד עם אומן/מעצב בבניה יצר את הגינה ששטחה כ-250 מ"ר ורק ב- 20% ממנו (כ-50 מ') נשתלה צמחייה: חלק משטחה רוצף באבנים, וחלק אחר (בעיקר השבילים) במרצפות ישנות שפורקו מבתים אשר נבנו מחדש בעכו. באותה תקופה ארבעת הילדים עוד היו בבית ולכן תוכננה בגינה גם מדשאה קטנה, ערוגות וברכות הוקמו מסביב, וכן ספסלים ופינות ישיבה שפוזרו בשטח, ובכלל זה פינה לברביקיו ומקום לסעודה.

כשגדלו הילדים פחת הצורךScreen Shot 2014-09-25 at 5.26.29 PM במדשאה, ועם עלית מחירי המים ויצירת היטל הבצורת, החליט מופיד לוותר על המדשאה, אך מכיוון שהיה לו קשה לוותר על המראה הירוק והפתוח, החליט (בשברון לב) להמירו ברצועות דשא מלאכותי, וכך, למרות השימוש בחומר המלאכותי מראה הגינה לא נפגע.

הטיפול בגינה

עיקר הטיפול בגינה מתבצע ע"י מופיד שמוצא בכך מקור למנוחה. למרות הידע בגינון הוא החליט לא לשלב מערכת השקיה, שכן לדבריו הוא אוהב להשקות את הצמחים באמצעות צינור והדבר מקנה לו שלווה. עם זאת, מכיוון שכמות הצמחייה ביחס לגודל הגינה הינה קטנה, צריכת המים שלה קטנה, ועובדה זו מאפשרת למופיד לשתול בה הרבה צמחי עונה הצורכים השקיה רבה.

בהכנת הגינה דאג מופיד ליצור שכבת קרקע של כ- 60 ס"מ והעשיר את הקרקע המקומית בקומפוסט. באזורים מסוימים בהם נשתלו צמחים הדורשים ניקוז רב יצר תשתית של חול וקומפוסט. את הצמחים בערוגות הוא מדשן עם דשן אורגני בריכוז 8-5-5 N-P-K ואת האדניות בדשן נוזלי המיוחד להם - Universal.

לעיתים הוא נדרש להעניק לצמחים טיפול נגד מחלות ומזיקים, ובתוך כך, לדוגמא, הוא עושה מדי פעם שימוש בקונפידור כנגד המנהדר שתוקף את עצי ההדרים. כנגד עשבים שוטים נעשית רק עבודת כפיים, ומופיד מציין כי למרות שפשוט וקל יותר לרסס הוא נהנה מעצם העבודה בגינה ומעדיף לעשב בידיים.

השימוש בגינה

מעבר להנאה שמפיק מופיד מעצם העבודה הגינון, הגינה משמשת רבות את המשפחה ואת אורחיה. כאמור, עיצוב הגינה הייחודי מתחבר לאורח
Screen Shot 2014-09-25 at 5.28.31 PMחיי המשפחה וכולל ספסלים ופינות ישיבה פזורים בכל פינה בה, כולל איזור לבישול והסבה, ובשעות הערב היא מוארת באורח המאפשר להאריך את השהיה בה ואת ההנאה מחפצי חן ותמונות שהמשובצים סביב וניכר כי בחירתם נעשתה בתשומת לב ובהקפדה.

כאשר נפרדתי ממופיד ופטמה, חשבתי לעצמי כי למרות שכמות הצמחייה בה מועטה מרגיש המבקר תחושה של שפע ומגוון. כמו כן, על אף שמרבית הצמחים השתולים בגינה הם צמחים מוכרים ונפוצים התחושה השוררת בה היא מיוחדת ושונה הודות לחותם הייחודי שנוצר בשל השילוב הנכון וההרמוני בחומר עיצוב ובניה מסורתי - אבן.

כתבה, אביגיל הלר

מדריכה מקצועית ראשית לגננות ונוף ומרכזת מקצועית למועצת הגנים הבוטניים, משרד החקלאות

?לדפי הסברים באתר

הקימו ׳אוסף חדש׳

רשימת האוספים שלי

סמנו לאיזה אוספים להוסיף את הפריט. ("שמור והוסף" בגמר התהליך)

שמור והוסף
סגור שמור והוסף
scroll back to top

bird banner

סגור ואל תציג יותר
? X לחץ כדי לצפות באוסף המהיר הכינו במהירות רשימת צמחים ! חדש! ניתן ליצור הצעת מחיר בקלות ובמהירות...

יש לסמן ב-V את הצמחים אותם הנך מעוניין להוסיף להזמנה

הוסף הכל לאוספים נקה הכל

לא ניתן לשמור צמחים נוספים!

ניתן להוסיף את הצמחים ברשימה המהירה לאחד האוספים, ואח"כ להמשיך את האוסף המהיר.

בחר אוסף אחד לשליחה במייל

שלח את האוסף שלי

סגור שלח