תמונת קישור למפת ספקים

join btn 

  • משתלת שתילים- משתלה יצרנית
    משתלת שתילים- משתלה יצרנית
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, משתלות יצרניות ומגדלים, משתלות סיטונאיות
    עמוד הספק: פתח
  • משתלת צבר - קקטוסים וסוקולנטים
    משתלת צבר - קקטוסים וסוקולנטים
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב
    עמוד הספק: פתח
  • גינות - משתלה וחנות גן אינטרנטית
    גינות - משתלה וחנות גן אינטרנטית
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, יבואנים, עיצוב הגן, מוצרים וציוד לגן, ריהוט ותאורת גן
    עמוד הספק: פתח
  • הטובים לדקל - הדברת חדקונית הדקל
    הטובים לדקל - הדברת חדקונית הדקל
    תחום עיסוק: יועצים ובעלי מקצוע, גננים וטיפול בגן
    עמוד הספק: פתח
  • יצחק, טיפול והדברה בצומח ( גם חדקונית הדקל)
    יצחק, טיפול והדברה בצומח ( גם חדקונית הדקל)
    תחום עיסוק: יועצים ובעלי מקצוע, גננים וטיפול בגן
    עמוד הספק: פתח
  • משתלת מלצר
    משתלת מלצר
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, משתלות יצרניות ומגדלים, משתלות סיטונאיות
    עמוד הספק: פתח
הצילום מאת: אביגיל הלר

"גן איריס" , צמחי בר

על "גן איריס", גן לצמחי בר הנטוע בכפר יהושע ומטופח באהבה ומסירות של מקימו, אילן טל

מאת: אביגיל הלר סוג גינה: גינה ארץ ישראלית תגיות:הנצחה, זיכרון
הוסף לאוספים שלי

דרך כפרית מחברת בין רמת ישי לכפר יהושע, ובלב השדות נטוע עץ כליל רב-שנים, חיוני, ושופע פריחה ורודה. עוצמתו של העץ המחובר למרחבים ולטבע שסביבו, מרגשת ויוצרת תמונה של שלווה, והנה שדרת ברושים, הגעתי לכפר יהושע. מבט נוסף אל מעבר לברושים ושוב הצבע הורוד מושך את העין, אך הפעם אלו הם אפון קיפח ודרדר גדול- פרחים. גן שופע צבעים וריחות - גן של צמחי בר נדירים ומרהיבים.

סיפורו של גן

גן איריס הוקם לפני קצת למעלה מארבע שנים. אילן, בעליו, שהיה שנים Screen Shot 2014-09-25 at 10.24.38 PMמורה לגיאוגרפיה ומדעים, החליט עם צאתו לגמלאות להקים גן צמחי בר לזכרה של איריס, בתו. בחורשה מול הבית, שהכילה בעיקר עצי בר, הוקמו מסלעות, נסללו שבילים, ובתאום עם רשות הטבע והגנים הובאו למקום קרקעות וסלעים ונאספו צמחים. כמי שבקיא היטב בעולם הצומח, ידע אילן כי יש לעשות את המיטב על מנת להעניק להם את אותם תנאים שמאפיינים את בית גידולם הטבעי. בכל גידול של צמח תרבות בגן הנוי חשובה מאד ההתאמה של הצמחים לתנאי הסביבה, דוגמת תנאי אור או עוצמת הרוח. אך בגידול צמחי בר, מסתבר, ישנה חשיבות רבה בעיקר לתנאי הקרקע, לטיובה ולתכולת הרטיבות בה. בגן הוקמו מסלעות גבוהות המאפשרות ניקוז יעיל וטוב, וכל מסלעה אופיינה בקרקע משלה: החל מקרקע חולית (קלה) ועד אדמת סחף (כבדה). בהמשך לכך הן נתחמו בהתאמה בסלעים הקשורים לקרקעות אלו, כמו, למשל, בזלת, גיר, דולומיט וכדומה. בחלק מן המקרים הפך התיחום למסלעות בפני עצמן, אך שוב, תוך התחשבות בצרכים של הצמחים- הסלע הנכון לצמח הנכון. מבנה המסלעות נעשה במעוגל, וכך גם השבילים שהוקמו מאבני חצץ ואבני גיר שטוחות תוחמות.

בלב הגן הוקמה בריכת נוי בה מצויים צמחי נימפיאה תכולה, נימפיאה לבנה ונופרScreen Shot 2014-09-25 at 10.25.00 PM צהוב כמו גם דגי זהב, גמבוזיות ונאוית מצויה. מסביב לגן הותקנה גדר המיועדת בעיקר נגד כלבים העוברים לעיתים בשטחו, ועלולים לרמוס את הצמחים. אנשי היישוב, לעומת זאת, וכך גם ילדי בית הספר והגן וכן אורחים מזדמנים, מוזמנים בשמחה לבקר בגן הפורח, שהפך לפינת חמד כה נאה עד שמזכירות היישוב פנתה לאילן ובקשה ממנו להרחיב את שטחו לאזור קרוב שכרגע אינו מטופל.

בחירת הצמחים לגן נעשית בהתאם לשני קריטריונים: יפי הצמח ו/או מידת נדירותו. אילן, שעוד מתקופת עבודתו כמורה מצוי בתאום עם רשות Screen Shot 2014-09-25 at 10.25.18 PMהטבע והגנים במטרה לשמר את צמחי הבר, שומר בגנו 86 מיני צמחים המצויים בסכנה של הכחדה חמורה (ביניהם חומעת האווירון וקדד הקרקפות).בתוך כך, הגן, שמטרתו הראשונית הייתה הנאה ויופי, משמש גם כגן מקלט, ובמידה וצמחים אלו יכחדו מן הטבע ניתן יהיה להשיבם למקומם. כך, למשל, ניתן למצוא בו גם מצויה פעמונית הדורה – מין שנכחד בטבע, נשמר והוצל על ידי הגנים הבוטנים הר הצופים וגבעת-רם שבירושלים, וכעת מופץ בכמה שיותר גנים משמרים. עיקר יופיו של הגן בא לידי ביטוי בעונות החורף והאביב, אך גם בקיץ מופיעות בו הפתעות מעניינות, כגון צמחי המים הפורחים בעונה זו, או מיני צלף, חבלבל השיח ושרכים ירוקי-עד. אילן מנהל רישום מפורט על מקור הצמחים, אופן ריבויים והטיפולים המוענקים להם, כך שבמקביל לטיפוחם הוא מקיים גם תהליך לימודי לגבי דרכי הגידול של צמחים בלתי מוכרים.

אגרו-טכניקה

כאמור, הדבר המשמעותי ביותר הוא לשתול את הצמחים בקרקע או בסלע המתאימים להם, וכך, לדוגמה, שושנתית הלבנון וצורית גבוהה נטמנו בחגווי סלע, ואילו תורמוס ארץ-ישראלי נשתל באדמה חולית. לחלק מן הצמח מוסף קומפוסט או רקבובית עלים, והגיזום מבוצע בהתאם לצרכים. כמו בכל גן, גם בגן המורכב מצמחי בר קיימות התמודדות עם "השתלטות" של צמחים שמותאמים יותר, או כאלה שמתרבים ביתר קלות, דוגמת חרצית עטורה, כמו גם התמודדות עם צמחים בלתי רצויים וביצוע עישוב ידני. בנוסף, צריך לקחת בחשבון את כמות העבודה שאפשר להשקיע, דוגמת בפרחי עונה שדורשים יותר, ויש להתחשב בצרכי כל צמח בהתייחסות לשכניו.

נושא נוסף בעל חשיבות בגידול צמחי בר (ובגידול צמחים בכלל) הוא התייחסות לצרכי ההשקיה של הצמח. מרבית הצמחים אינם זקוקים לתוספת השקיה וזו ניתנת בעיקר לצמחים של בתי Screen Shot 2014-09-25 at 10.25.35 PMגידול לחים, כגון מיני שרכים (אברנית הנשר, למשל, או גפית הביצה) ובהתאם לצרכי הצמח. מתחת לעצים נשתלים צמחים הזקוקים לצל כגון עצבונית החורש, ולא נעשית כל הדברת מזיקים באופן כימי. בחלק מן המקרים אילן מסיר את המזיקים במו ידיו, ומסלק אותם מן הגן.

שמחת היצירה

אילן מבלה את מרבית ימיו בגן בתכנון מסלעות חדשות, בשתילת צמחים ובטיפוחם. בקיץ, עת הצמחים מצויים במנוחה, מבוצעות עבודות פיתוח חדשות, בניית שבילים, ומעל תעלה המנקזת מים מכביש סמוך נבנה גשרון מעץ וכך גם היא שולבה בגן. הגן מלווה את אילן בכל מעשיו. למשל, כאשר הוא נוסע לבקר את אחותו בערב פסח הוא חוזר עם 2 דליים של אדמת האזור בו היא מתגוררת, ובעת שהוא מטייל בטבע הוא אוסף זרעים חדשים להנבטה בגן. במקביל הוא נוהג להחליף צמחים וזרעים עם חובבים נלהבים כמוהו, ומוסר צמחים שהצליח להרבות לצרכי שימור של צמחי בר ולחובבים נוספים. הגן מסב לו אושר רב הוא מספר. השהייה בטבע, האתגר בגידול צמחים שאינם מוכרים, וההנאה מיופיים, משמחים, לדבריו, יותר מכל דבר.

כשנפרדתי מאילן ומגנו ויצאתי לדרכי, עברתי שוב על יד עץ הכליל הפורח וחשבתי לעצמי, כי כמו העץ הנטוע במרחבי השדות, ומוסיף להם עוצמה, כך גם אילן נטוע בין צמחי הבר, חיוני, פורח וגורם התרגשות והנאה לכל מי שמבקר במקום.

שמות בוטנים של צמחים המופיעים במאמר

אברנית הנשר Pteridium aquilinum
אפון קיפח Pisum elatius
גפית הביצה Thelypteris palustris
דרדר גדול- פרחים Centaurea crocodylium
חבלבל השיח Convolvulus dorycnium
חומעת האווירון Rumex aeroplaniformis
חרצית עטורה Gleibionis (Chrysanthemum) coronarium
נופר צהוב Nuphar lutea
נימפאה תכולה Nymphaea nouchali var. caerulea
נימפאה לבנה Nympahaea alba
עצבונית החורש Ruscus aculeatus
פעמונית הדורה Campanula peregrina
צורית גבוהה Sedum sediforme
צלף, מינים שונים Capparis spp
קדד הקרקפות Astragalus oocephalus
שושנתית הלבנון Rosularia libanotica
תורמוס ארץ-ישראלי Lupinus palaestinus

 

כתבה , אביגיל הלר

ראש תחום הנדסת הצומח וגנים בוטניים, שרות ההדרכה והמקצוע, משרד החקלאות ופתוח הכפר

?לדפי הסברים באתר

הקימו ׳אוסף חדש׳

רשימת האוספים שלי

סמנו לאיזה אוספים להוסיף את הפריט. ("שמור והוסף" בגמר התהליך)

שמור והוסף
סגור שמור והוסף
scroll back to top

bird banner

סגור ואל תציג יותר
? X לחץ כדי לצפות באוסף המהיר הכינו במהירות רשימת צמחים ! חדש! ניתן ליצור הצעת מחיר בקלות ובמהירות...

יש לסמן ב-V את הצמחים אותם הנך מעוניין להוסיף להזמנה

הוסף הכל לאוספים נקה הכל

לא ניתן לשמור צמחים נוספים!

ניתן להוסיף את הצמחים ברשימה המהירה לאחד האוספים, ואח"כ להמשיך את האוסף המהיר.

בחר אוסף אחד לשליחה במייל

שלח את האוסף שלי

סגור שלח