תמונת קישור למפת ספקים

join btn 

  • משתלת שתילים- משתלה יצרנית
    משתלת שתילים- משתלה יצרנית
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, משתלות יצרניות ומגדלים, משתלות סיטונאיות
    עמוד הספק: פתח
  • משתלת צבר - קקטוסים וסוקולנטים
    משתלת צבר - קקטוסים וסוקולנטים
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב
    עמוד הספק: פתח
  • גינות - משתלה וחנות גן אינטרנטית
    גינות - משתלה וחנות גן אינטרנטית
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, יבואנים, עיצוב הגן, מוצרים וציוד לגן, ריהוט ותאורת גן
    עמוד הספק: פתח
  • הטובים לדקל - הדברת חדקונית הדקל
    הטובים לדקל - הדברת חדקונית הדקל
    תחום עיסוק: יועצים ובעלי מקצוע, גננים וטיפול בגן
    עמוד הספק: פתח
  • יצחק, טיפול והדברה בצומח ( גם חדקונית הדקל)
    יצחק, טיפול והדברה בצומח ( גם חדקונית הדקל)
    תחום עיסוק: יועצים ובעלי מקצוע, גננים וטיפול בגן
    עמוד הספק: פתח
  • משתלת מלצר
    משתלת מלצר
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, משתלות יצרניות ומגדלים, משתלות סיטונאיות
    עמוד הספק: פתח
גן של בכי ואושר הצילום מאת: אביגיל הלר

גן של בכי ואושר

גן בוטני של צמחי ארץ ישראל נולד.   כשתומר נהרג, הרגיש יואב כאילו נפל עליו סלע. כשהכאב הפך לבלתי נסבל, החליט יואב לנסות ולהרים את אותו "הסלע", שהעיק עליו, ויצר את גן תום ותומר. הגן הוקם ביחד עם רעייתו חגית ועם בועז ודניאלה כיתאין המתגוררים בנווה שלום.

הוסף לאוספים שלי

שירים שכתובים באבן

אלהי הנושק לוחמים ועוצם עיניהם ההוזות, הידעת את פי הלוחם שנשקת בפעם הזאת?

יצחק שלו

את בנינו, את יחידנו אשר אהבנו

שני משפטים אלו כתובים על גבי אבן גדולה, המצויה בגן תום ותומר, יואב קידר – אביו של תומר ז"ל אמר לי כשהתבוננו על הכתוב באבן: "דבר פשוט, הוא לתלות את מות הבנים במעשה האלוהים. האווירה בבית ובסביבה בה תומר גדל הייתה כי המדינה היא חלק מאיתנו ומתוך כך, אנו אחראים לשמור עליה גם על ידי שרות ביחידה קרבית".אווירה זו היא שהובילה אותו להתנדב ליחידה קרבית.Screen Shot 2014-09-26 at 8.48.36 AM

אל גן תום ותומר הגעתי בסופו של חורף. שיחי רותם המדבר (Retama raetam) אדירי מימדים קבלו את פני בשלג של פרחים לבנים, ושמשו רקע לשלל צבעי הכלנית המצויה (Anemone coronaria), הרקפת מצויה (Cyclamen persicum) והעירית הגדולה (Asphodelus aestivus), שפרחו בשפע. בתוך כל היופי הזה, ותוך כדי שיטוט בשביל מוצל ע"י עצי פיקוס התאנה (Ficus carica), גפן היין (Vitis vinifera) עצי ושיחי בר, שוחחתי עם יואב, וניסיתי להבין את משמעותו של הגן.

כשתומר נהרג, הרגיש יואב כאילו נפל עליו סלע. כשהכאב הפך לבלתי נסבל, החליט יואב לנסות ולהרים את אותו "הסלע", שהעיק עליו, ויצר את גן תום ותומר. הגן הוקם ביחד עם רעייתו חגית ועם בועז ודניאלה כיתאין המתגוררים בנווה שלום. כחצי שנה לפני כן בחודש שבט (4 פברואר 1997 כ"ח בשבט תשנ"ז) נפלו 73 לוחמים כתוצאה מהתנגשות בין שני מסוקים בשמי שאר ישוב. ביניהם תומר קידר – בן הזקונים של יואב וחגית, ותום כיתאין, חברו הטוב – בנם של בועז ודניאלה.Screen Shot 2014-09-26 at 8.48.43 AM

סיפורו של הגן החל עוד קודם לכן, כאשר תומר הילד נלווה לאביו ושניהם נטעו "בוסתן ישראלי" על גבי גבעה חשופה, הסמוכה לקבוץ נגבה. פיקוס השקמה (Ficus sycomorus), מיני אשל (.Tamarix spp). ועצי אלה אטלנטית (Pistacia atlantica) צמחו יחד עם תומר. לאחר זמן מה שונה יעוד המקום, והפך למחצבה. מרבית העצים לא שרדו את התהפוכה, וכעבור עוד שנים, כאשר המחצבה ננטשה, הפכה הגבעה לאט לאט למזבלה.

כמה חודשים לאחר האסון בתוך פינה חבויה המוצלת ע"י עצי אלה אטלנטית, יצרו תחילה שני זוגות ההורים ומשפחותיהם פינת זיכרון לבניהם. כשהבינו, כי ההורים הנוספים השותפים לאסון מתקשים לאתר מקום להנצחה, הוחלט שהגן ישמש כאתר הנצחה ל-73 חללי האסון. להקמת הגן היו שותפים גם קרן קיימת לישראל, חברת החשמל, המועצה האזורית יואב ותורמים נוספים. כמו כן הוקמה עמותה האוספת תרומות למען תחזוקת המקום. בנוסף לכך, פועלים בגן מתנדבים אשר מסייעים באחזקה ובהדרכה, ביניהם: גדעון מישאלי, אמציה שניידר ויאיר נגב.

אתר ההנצחה שגודלו כ-30 דונם, ממוקם על גבעה הנישאת לגובה של 101 מטר מעל פני הים. מהגבעה ניתן להשקיף קדמה אל מרחבי שפלת יהודה, רכסי חברון וירושלים וימה אל שפלת החוף ואל הערים אשדוד ואשקלון.

הרעיון להנציח את 73 החיילים בתוך גן בוטני של צמחי ארץ ישראל, היה של יואב. מאז שנות השישים נקשר ליבו בצמחי הבר של ארצנו. עוד כשלמד במכון אבשלום ושימש מדריך ב"חברה להגנת הטבע" ובמסגרות נוספות, חשב יואב כי כפי שחידשנו את העברית ואנו משמרים ומחדשים את מסורות ישראל וחגיו, עלינו גם לשתול את צמחי הארץ הקשורים לנופיה. יואב גם סובר כי הנוער המתנדב ליחידות השדה הלוחמות עושה זאת מתוך אהבתו את ארץ ישראל, את הריה, את סלעיה ואת טבעה. לכן נכון יהיה להקים גן כזה לזכרם.Screen Shot 2014-09-26 at 8.48.30 AM

לפני יצירת הגן ובמהלכו התייעץ יואב באדריכלי נוף, בגננים, באמנים ובחברים. פינת ההנצחה לתום ותומר תוכננה ע"י דני קרוון. עמוד המתח הגבוה שנמצא בפתח הגן עוצב ע"י מנכ"ל חברת החשמל דאז רפי פלד.

השתילים הראשונים נשתלו ב-1998 בשוליים ועם התקדמות העבודה התקדמה גם השתילה. הגן תוכנן עם "גבעות, רכסים וואדיות" שאמורים לייצג את נופי הארץ השונים. הוא מחולק לאזורים, ובכל אזור הצמחייה האופיינית לו. בחלק העליון יש ביטוי לצומח של מרכז הארץ מחדרה בצפון ועד שדרות בדרום ומן הים עד לגבעות של יהודה. באזור זה שתולים צמחים כגון רותם המדבר, פיקוס השקמה ואלת המסטיק (Pistacia lentiscus). במדרון הצפוני של הגן שתולים צמחים המייצגים את הגליל העליון כגון מיני אלון (.Quercus spp), קטלב מצוי (Arbutus andrachne), אדר סורי (Acer obtusifolium), אחירותם החורש (Spartium junceum) וכדומה. בנוסף לכך קיים אזור המייצג את הנגב ובו נטועים מיני שיטה (.Acacia spp), מתנן שעיר (Thymelaea hirsute) ועציון (פרקרק) פרסי (Haloxylon persicum). כאשר מתוכנן פיתוח של אזורים נוספים בגן.

כאמור, בכניסה לגן מצוי עמוד מתח פעיל, הצבוע בצבע כחול המתחלף מבהיר לכהה. על העמוד מצוירת להקה של 73 יונים, ונרשם ציטוט משיר 'ארץ' של נתן יהונתן "ארץ, שנתנו לה אוהביה כל אשר יכלו לתת".

ארץ שמתקו לה רגביה
ומלוחים כבכי כל חופיה
שנתנו לה אוהביה
כל אשר יכלו לתת.


בכניסה לגן ובהמשכו מצויים סלעי שיש מלוטשים, הנראים כמרחפים ועליהם רשומים בירוק שמות הנספים באסון, יחידותיהם הצבאיות, מקום מגוריהם ותחביביהם.Screen Shot 2014-09-26 at 8.49.18 AM כמו כן, רשומים על גבי חלק מהסלעים דברי שירה וציטוטים מן התנ"ך. המבקרים בגן הולכים בשביל מוצל ונחשפים לכתוב בסלעים, לנופים המדמים רכסים, בקעות וערוצים ולצומח הארץ. ליד חלק מהצמחים נרשם שמם הבוטני ומידע נוסף העוסק בהם. באחת הנקודות מושמע למבקרים שיר הרעות. פינת ההנצחה לתום ותומר ממוקמת בתוך מעגל של עצי אלה אטלנטית. בפינה זו, שתוכננה כאמור ע"י דני קרוון, נכתב פועלם של תום ותומר על גבי סלעים מעוגלים ונמוכים. סלעים נוספים המשלימים את המעגל משמשים לישיבה ולהתכנסות.

בסלעים אכתוב

השירים והציטוטים מן התנ"ך, הכתובים על גבי האבנים והסלעים, מנסים להעביר מסרים למבקרים בגן. בין המסרים – המשפט משירו של יצחק שלו, שמצוטט בתחילת מאמר זה, אך גם נבואותיהם של עמוס, ישעיהו ומיכה ודבריו של קוהלת. יואב המצר על אובדן הערכים, שלדעתו קיים בארץ, מלווה לעיתים את מבקרי הגן ומנסה לשוחח איתם על ארץ ישראל הישנה והטובה, שהולכת ונמוגה. לדבריו, הגן אמור לייצג ערכים של פשטות, צניעות ויושרה, ולתמוך בהם ובערכים של ציונות ושל תקווה לסיום המלחמה. (מכיוון שהגן מקרין עצב רב, נכתבים המסרים באותיות ירוקות ולא שחורות).

יואב אינו מנסה להעביר מסרים חדשים, אלא להעביר את אלו של תנועת הנוער והתנועות החלוציות אותם הפנים. כשהוקם הגן, ויואב הבין את העוצמה שבמסריו, חשב בליבו כי מן הסתם אנשים יעמדו בתור כדי להיכנס אליו. לצערו, הוא חש שהוא מצליח להעביר את מסריו רק לחלק מן המבקרים בגן.


הנה ימים באים נאום ה'
וניגש חורש בקוצר ודורך ענבים במושך הזרע,
והטיפו ההרים עסיס וכל הגבעות תתמוגגנה
ושבתי את שבות עמי ישראל ונטעתים על אדמתם
ולא ינטשו עוד.

עמוס פרק ט' י"ג

והיה באחרית הימים וכתתו חרבותיהם לאתים וחניתותיהם למזמרות.
לא ישאו גוי אל גוי חרב ולא ילמדון עוד מלחמה
וישבו איש תחת גפנו ותחת תאנתו
ואין מחריד"

מיכה פרק ד' א-ה

ארץ, שנתנו לה אוהביה כל אשר יכלו לתת

לדברי יואב, הגן אינו רק גן זיכרון, אלא מוקדש לכל מי שתרם לארץ ישראל ולקיום המדינה. רוב האנשים תורמים תוך כדי חיים פעילים. חלק מאוהבי הארץ מסרו את חייהם בעבורה. הגן מוקדש גם לכל אותם חיילים שדורכים על קוצים במסעות מפרכים, על מנת להבטיח לעצמם ולנו ולכל היהודים מדינה.
השמעת שיר הרעות המוכר והאהוב במהלך הסיור בגן, אמורה להעמיק את האינטימיות ואת התחושה שנמצאים עם המונצחים.

ושם אלמד לכאוב

השהיה והעבודה בגן, לא רק שאינן מצליחות להרגיע או להפחית ולו מעט – את כאבו של יואב על אובדנו של תומר, אלא אף מעצימות אותו. ההתעסקות היום-יומית בגן שנושא את זכרו והמפגש עם המבקרים בגן, שמבקשים לדעת על תומר, מציפים את יואב בכאב בלתי פוסק.

דבריו של יואב באתר על הגן, והדברים החקוקים בפינת ההנצחה מצמררים את הקורא.

"תומר שלי, בני יחידי, הילד היפה והמוכשר כל כך,
הלך עם רבים מחבריו וביניהם גם ידידו הקרוב תום כיתאין."

"ואמא רצתה שיחיה."

שב החצב לבן לפרוח

אף שהגן מעצים את כאבו של יואב, הוא שואב הנאה רבה מעצם קיום הגן והתפתחותו. הוא מרגיש שזהו גן מופלא בו כלניות ורקפות זורעות את עצמן ואילו הדבורנית (Ophrys) והעירית מפנות Screen Shot 2014-09-26 at 8.49.23 AMאת מקומן לשיחי הקידה השעירה (Calycotome villosa) ומיני הלוטם (.Cistus spp). ההתפתחות והצמיחה בלתי פוסקות, ויואב אינו חדל ללמוד את עולם הצמחים.

גם בקיץ עת יבש הגן – יפה הוא. "זהו הטבע", אומר יואב, "ואלו הם פניו המשתנים לפי עונות השנה".

כל אביב שבים לה סביוניה
לכסות את כל קמטי פניה
רוח קיץ עצב אבניה
ילטף באור.

שב החצב לבן לפרוח
שם בדרך יחידי...

ואם שירים אהבת

אהבתו של יואב לשירה הובילה אותו ליצור "גן של שירה". ביום העצמאות פוקדים את האתר רבים ונוצרה מסורת של מפגש שירת ארץ-ישראל. המפגש נערך גם בלילות הקיץ, בימי חמישי, ולעיתים גם בתום הסיורים בגן.
לדברי יואב, חלק מהמבקרים בגן, שכבר אינם רגילים לזמרה (רובנו הרי רגילים להקשיב לרדיו ולטלוויזיה), מהססים מעט, ואז מישהו מתחיל. לאט לאט מצטרפים אנשים נוספים עד שהשירה בוקעת ועולה.

ארץ שמתקו לה רגביה

(או תנאי סביבה ואגרו-טכניקה) הגן ממוקם במישור החוף הדרומי כתשעה ק"מ ממזרח לחוף הים. כמות המשקעים היא כ-400 מ"מ בממוצע. הקרות נדירות אך מתרחשות לעיתים. Screen Shot 2014-09-26 at 8.49.33 AMלפני כ-5 שנים סבלו אזורים שונים בגן מקרה, שפגעה בחלק מעצי השיטה בגן. בשנות ה-90 פתילת המדבר הגדולה (תפוח סדום) (Calotropis procera) וזקום מצרי (Balanites aegyptiaca) קפאו אך התאוששו מנצרים. שתילת הצמחים נעשית בהתחשב בהתרחשויות אפשריות של קרה. לדוגמא, שיטת הנגב (Acacia gerrardii) העמידה יחסית לקור נשתלה במקום גבוה יותר משיטת הסוכך (Acacia tortilis).
הקרבה לים משפיעה גם על לחות האוויר, שהיא גבוהה יחסית, עם זאת עומס החום אינו רב.

הגן נשתל על גבי קרקע מקומית. בחלק מהמקומות מצויים עורקים של גיר. בחלקים אחרים הקרקע היא כורכר-חולי ובחלקים אחרים האדמה בינונית, ועומקה כמטר. סוג הקרקע השפיע גם על ההחלטות אלו צמחים יינטעו. לדוגמא, בקרקעות כורכריות וחוליות נשתלו צמחי הנגב.Screen Shot 2014-09-26 at 8.48.24 AM
בעת השתילה כמעט ולא נעשה שימוש בקומפוסט. כמו כן, לא ניתנים חומרי הזנה. השקיה מוספת מהאביב ועד לסתיו, באמצעות טפטפות טמונות, כאשר הכמויות ניתנות בהתאם לצרכי הצמחים. לדוגמא, לאלת המסטיק הגדלה בהתלהבות יתרה, הופסקה לחלוטין ההשקיה, למיני השיטה הופסקה ההשקיה בטפטוף, שכן היא גרמה להתנוונות העצים. לעומת זאת, תוספת קלה של המטרה קיצית שיפרה את הצמיחה. קיימות התלבטויות שונות כגון, עד כמה ניתן להתערב בגן. למשל, האם לגזום למימדיהם הטבעיים את שיחי הרותם הצומחים לגובה רב, או להותירם כפי שהם?

השתילים לגן הושגו בעיקר ממשתלות קק"ל, אך גם ממשתלות פרטיות דוגמת המשתלה, שהייתה בנבטים.
הדברת עשבים כמעט ולא נעשית. כנגד היבלית נעשה בזמנו שימוש בראונדאפ. גם הגנת הצומח כמעט ולא מבוצעת. יואב מניח לצמחים להסתדר בד"כ בכוחות עצמם. בעקבות מגבלות בריאותיות נעזר יואב בשנה האחרונה באחזקת הגן בצביקה דגן, שעושה את מלאכתו נאמנה.
אחזקת הגן ממומנת גם ע"י התשלום הסמלי שמפקידים המבקרים בו.

בכי ואושר

כשסיימתי את הביקור בגן שאלתי את עצמי, מה העניק לי הביקור בגן תום ותומר? המקום שהוקם כגן הנצחה, הינו למעשה גן חי ותוסס. גן בו מתקיימים סיורים וערבי שירה. הביקור בגן אפשר לי להכיר את פועלם של תום ותומר, ולשמר את אסון המסוקים בתודעתי. בעקבות הביקור נכנסתי לאתר הגן, ולמדתי להכיר את חללי האסון הנוספים. כמו כן, נחשפתי למסרים אותם הגן מנסה להעביר, ואלו עוררו את מחשבותיי.

הגן הוקם תחילה על ידי שתי משפחות ובהמשך חברו אליו הורי הנופלים באסון, אך יואב מאד פעיל ביצירתו ובהקמתו ולתחושתי זהו גן מאד אישי, הקשור לחייו של יואב ומבטא את מחשבותיו ואת צערו.

האיש הזה אוהב

למרות דבריו של יואב כי הגן מעצים את כאבו, אני מרגישה, שהוא נותן ליואב חלק מן הכוח לו הוא נזקק. הגן מאפשר את המשך החיים, עם אהבה בלתי פוסקת לתומר. הגן גם מאפשר ליואב להביע את דבריו ומחשבותיו למבקרים בו.
צומח הבר הארץ-ישראלי מהווה רקע לעוצמת הדמע והכאב ולכוח החיים, שהגן מייצר. צומח זה הופך את המקום לגן מענג שהשיטוט בו משמח ומרנין.

ארץ שיושביה היא אוכלת
וזבת חלב ודבש ותכלת
לפעמים גם היא עצמה גוזלת
את כבשת הרש.

כיצד מגיעים?

על כביש קריית מלאכי – אשקלון (כביש מס' 3). עוברים את משואות יצחק ולאחר 2 ק"מ פונים שמאלה לקיבוץ נגבה, עוד 2 ק"מ נוספים ישנו שלט (מערבה) המורה על הכניסה לדרך עפר אל גבעת תום ותומר.
מחנים את כלי הרכב ברחבה שלפני עמוד החשמל הכחול שעליו מצוירות יונים ויוצאים להליכה קצרה ברגל אל הגן.

ספרות

אבן-פז זהבה. 2002. גן לזכר חללי אסון המסוקים. אדם צומח, 8-9 :9
אתר גבעת תום ותומר: http://www.tom-tomer.org
ויקיפדיה – גבעת תום ותומר
גבעת תום ותומר באתר קק"ל http://www.eyarok.org.il/trip.aspx?id=136


"כמו בלדה"/ נתן יונתן וגידי קורן

אם זר קוצים כואב

זה מה שאת אוהבת,
אלך אל המדבר
ושם אלמד לכאוב.
ואם שירים אהבת,
רק שכתובים באבן-
בין הכפים אגור
ובסלעים אכתוב.

ואז, כשנתכסה

עם החולות בחושך
וספר הדברים
בחושך יתכסה,
תגידי לי מילים
יפות מבכי ואושר
הוא כנראה אהב
אותי, האיש הזה.

 

כותבת המאמר היא אביגיל הלר
מדריכה מקצועית ראשית לגננות ונוי ומרכזת מקצועית למועצת הגנים הבוטנים. שרות ההדרכה והמקצוע, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

קטעי השירה המצוטטים במאמר וכותרות הפרקים הינם מתוך: "שיר ארץ", שנכתב ע"י נתן יהונתן, והולחן ע"י סשה ארגוב; "כמו בלדה", שנכתב ע"י נתן יהונתן והולחן ע"י גידי קורן

?לדפי הסברים באתר

הקימו ׳אוסף חדש׳

רשימת האוספים שלי

סמנו לאיזה אוספים להוסיף את הפריט. ("שמור והוסף" בגמר התהליך)

שמור והוסף
סגור שמור והוסף
scroll back to top

bird banner

סגור ואל תציג יותר
? X לחץ כדי לצפות באוסף המהיר הכינו במהירות רשימת צמחים ! חדש! ניתן ליצור הצעת מחיר בקלות ובמהירות...

יש לסמן ב-V את הצמחים אותם הנך מעוניין להוסיף להזמנה

הוסף הכל לאוספים נקה הכל

לא ניתן לשמור צמחים נוספים!

ניתן להוסיף את הצמחים ברשימה המהירה לאחד האוספים, ואח"כ להמשיך את האוסף המהיר.

בחר אוסף אחד לשליחה במייל

שלח את האוסף שלי

סגור שלח