תמונת קישור למפת ספקים

join btn 

  • משתלת שתילים- משתלה יצרנית
    משתלת שתילים- משתלה יצרנית
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, משתלות יצרניות ומגדלים, משתלות סיטונאיות
    עמוד הספק: פתח
  • משתלת צבר - קקטוסים וסוקולנטים
    משתלת צבר - קקטוסים וסוקולנטים
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב
    עמוד הספק: פתח
  • גינות - משתלה וחנות גן אינטרנטית
    גינות - משתלה וחנות גן אינטרנטית
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, יבואנים, עיצוב הגן, מוצרים וציוד לגן, ריהוט ותאורת גן
    עמוד הספק: פתח
  • הטובים לדקל - הדברת חדקונית הדקל
    הטובים לדקל - הדברת חדקונית הדקל
    תחום עיסוק: יועצים ובעלי מקצוע, גננים וטיפול בגן
    עמוד הספק: פתח
  • יצחק, טיפול והדברה בצומח ( גם חדקונית הדקל)
    יצחק, טיפול והדברה בצומח ( גם חדקונית הדקל)
    תחום עיסוק: יועצים ובעלי מקצוע, גננים וטיפול בגן
    עמוד הספק: פתח
  • משתלת מלצר
    משתלת מלצר
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, משתלות יצרניות ומגדלים, משתלות סיטונאיות
    עמוד הספק: פתח
לו הייתי נרקיס או רקפת, גן צמחי בר הצילום מאת: אביגיל הלר

לו הייתי נרקיס או רקפת, גן צמחי בר

אביגיל הלר נסעה לעמק האלה ובאחד הקיבוצים באזור מצאה את הטבע במלוא עוצמתו פורח בגנו של עתי


גן פרחי בר המכיל בשטחו עולם ומלואו של צמחים מוכרים ונדירים המטופחים באהבה.

הוסף לאוספים שלי

מזה 45 שנה מטפח עתי גן צמחי בר של ארץ ישראל בקבוץ, אליו הגיע במסגרת שירותו הצבאי, כחייל בנח״ל

עוד כנער נשבה עתי ביופיו של הטבע. בהשפעת ידידו, שהפך למורו, מנחם זהרוני ז״ל, אסף פרפרים, מאובנים ומינראלים. הקריאה בספר ״עולם הצמחים״ של מיכאל זהרי, פתחה לפניו עולם חדש. עולם של צמחים וכבר אז יצר גן של צמחי ארץ ישראל, בדגש על צמחי מים ושרכים.Screen Shot 2014-09-27 at 12.21.14 PM

גם כיום, כמורה לביולוגיה שיצא לגמלאות, אשר העמיד דורות של תלמידים,  שבוי עתי בקסמו של הטבע. אהבתו נתונה לכל היצורים גדולים וקטנים (דוגמת פרפרים או סרטנים), אך חלק ניכר מזמנו וממרצו הוא משקיע בגנו - גן המכיל כ-600 מינים של צמחי בר ממגוון בתי הגידול בארץ.

בתחילה, כשהוקם הגן, השתרע שטחו על כרבע דונם. עם השנים הוא התפתח, ״זחל״ והחליף חורשת אורנים סמוכה, קטעים חדשים תוכננו תוך נסיון לשלבם עם החלקים שכבר היו קיימים, וכיום מגיע שטחו לכשלושה דונם.

הגן נחלק לאזורים שונים - חלקם פתוחים וחשופים לשמש, וחלקם אפלוליים המאפשרים ליצור מעין חורש. במקומות שונים בשטחו פזורות בריכות ביצות ושלולית חורף המאפשרות לגדל צמחי מים וגדה, וכן להוות בית גידול לדגים כמו נאווית מצויה ולבנון הירקון, ולסרטנים ירודים דוגמת מיני תריסן זימרגל, דפניה ואחרים.

אגרוטכניקה

הגן שוכן בעמק האלה, בגבול שבין הרי יהודה והשפלה שהינו אזור בעל אקלים ים תיכוני. היות וחלקו מואר וחלקו מוצל, ניתן לשתול בו צמחים בהתאם לתנאים הנדרשים להם.

מרביתו של הגן נשתל בקרקע מקומית - אדמת רנדזינה עשירה בחומר אורגני וענייה, יחסית, בגיר, כשעומקה משתנה ממספר ס״מ ועד כמטר וחצי. לצמחים להם נדרשת קרקע יחודית דאג עתי להביא את הקרקע המתאימה, וכך עשה, למשל, עם חבצלת הנגב וכחלית ההרים. סלעים ואבנים סוקלו בעמל כפיים, ובחלק מהסלעים חצב עתי מעין בורות שתילה ומילא אותם במצע גידול. במקומות אלו נשתלו צמחי סלעים, דוגמת שושנית משורטטת וציפורן משתלתל.
בד״כ הוא אינו מוסיף דשן לגינה, וכאשר יש צורך ניתנת התוספת באופן נקודתי וידני. כך לדוגמא הוא מפזר קומפוסט תוצרת בית בהתאם לצרכים, ולעיתים חיפוי אורגני סביב לעצים ושיחים צעירים, בשנותיהם הראשונות.
לדברי עתי, אחד מיתרונותיו הגדולים ביותר של גן צמחי הבר, הוא בתחום ההשקיה: מרבית צמחי הבר אינם זקוקים לתוספת השקיה. חלק מן הצמחים הרב שנתיים מושקים עד להתבססותם, וכמו כן ניתנת לעיתים תוספת השקיה דווקא בחורף, בשנות בצורת או בשנים בהן ישנם פרקי זמן ארוכים בים הגשמים. אך, לרוב, פרט לברכות ואזורי לחות בודדים - אין השקיה בקיץ. לדברי עתי, לחלק מצמחי הבר השקיה קייצית מסוכנת ואף עלולה לגרום להתנוונותם. מלאכת עישוב הגן מתבצעת אף היא בעמל כפיים, ושימוש בחומרי הדברה נעשה לעיתים רחוקות בלבד. מדי פעם, מספר עתי, מופיע חולד, אשר מנהל עימו ״מלחמת מוחות״, שבה ״נגנבים״ חלקי צמח דוגמת בצלי חלמונית גדולה.Screen Shot 2014-09-27 at 12.21.21 PM

שיטוט בגן

חלקו הקדמי של הגן פתוח וגלוי. ברכת מים מצויה בהמשכו וצמחים פורחים פזורים בשטח.
אזור זה נחלק לאזורי משנה״ בראשון גדלים צמחי חולות וצמחי נגב דוגמת איריס הנגב וצבעוני ססגוני, ובאזור השני גדלים צמחי אזורים פתוחים (בתה וגריגה) דוגמת מרווה ריחנית או צמר מפוצל. בהמשך ניטעו עצים, שיחים וצמחים הגדלים באופן טבעי בחורש או ביער. שביל אפלולי מוביל את המטיילים בגן בינות ברכות מים וצמחי חורף דוגמת שזיף הדב, קטלב מצוי, בן חצב החורש ועוד. במקומות שונים פזורים מיני שרכים, כמו למשל רב רגל פשוט וצמחי מים או גדה דוגמת שבטבט גדול.

הגן, המשופע בצמחיה ובברכות מים, נעים עד מאוד לשהייה ומושך אליו בנוסף למבקרים בעלי חיים שונים. בעיקר חרקים למיניהם, אך גם ציפורים, לטאות ואחרים.

גן קישוטי ומעניין לאורך כל השנה

כאמור, מרביתו של גן אינו מושקה ובכל זאת מתקיימת בו פריחה לאורך כל חודשי השנה.
כמו בטבע, בסוף החורף ובאביב שופע הגן פריחה. אך גם בעונות האחרות ישנן פריחות של צמחי בר שונים, כמו גם התבטאות של איברים קישוטיים אחרים, דוגמת פרי הוורד או צבעי הנשירה של האלה הארץ ישראלית.
אם ננסה לתת כמה דוגמאות מעולם הפריחה, נגלה כי בתחילת הקיץ (בחודשים יוני ויולי) פורחים צלען הגליל. רתמה קוצנית, וצלף קוצני וגם צמחים עונתיים דומת דורבנית סגטחה וקצח הציפורן מתחילים לפרוח באביב המאוחר וממשיכים עד סוף הקיץ. בעונה זו שהיא כה קשה בגן לא מושקה, מצטרפים ופורחים חצב גלוני, חצב מצוי, חבצלת קטנת פרחים וחבצלת הנגב.
עוד לפני הופעת הגשמים בסתיו, מופיעות סתוויות כמו סתוונית התשבץ (הפסיפס) וסתוונית ירושלים, אחילוף צר עלים ואחרים. עם הופעת הגשמים מופיע הנרקיס הסתווי (אפיל), חלמונית גדולה ורבים אחרים.
החורף הוא עונה פורחת -ישנם צמחים הפורחים תקופה ממושכת דוגמת רקפת מצויה, ישנת אחרים, דוגמת בן חצב החורש שפריחתם קצרה, ובין לבין מופיעים צמחים נוספים כמו נרקיס מצוי או כלנית מצויה. בנוסף ישנם צמחים כמו פרע ריחני הפורח במרבית חודשי השנה או אצבע אירופי, הפורח פעם בסתיו ופעם נוספת לקראת הקיץ.

בנוסף לנזכר, פורחים במשך כל העונה החמה צמחי מים וצמחי גדות, אך להם נדרשת אספקת מים שופעת.Screen Shot 2014-09-27 at 12.21.28 PM

שימור והשבה של צמחים נדירים

מרבית הצמחים בגן נאספו על ידי עתי כזרעים או כנבגים בטבע. בחלקם הובאו, כיחורים ורבים הגיעו מגנים בוטניים או מגופי מחקר, הקיימים בארץ. את רוב צמחי הבר כמעט ולא ניתן למצוא במשתלות ולכן, בין הגנים הבוטניים נפוץ מאוד ״סחר חליפין״, גם מהסיבה שאם צמח נדיר הופץ בים גנים ונעלם מאחד מהם, תמיד יהיה ממי לקבל בחזרה. כך לדוגמא, ב-1956 אסף עתי נבט מצמחי אברה ארוכת עלים בנחל בצת, ובתחילת שנות השמונים מסר כמאה ועשרים שתילים מצאצאי צמח זה לרשות שמורות הטבעף שניסתה להשיבו לטבע. מכל הצמחים שרד, כנראה, פרט אחד המצוי בעין זיו. לאחרונה נעשה נסיון חוזר לשתילת צמחים נוספים, שעתי הרבה מנבגים, במטרה להשיב מין זה לבית הגידול, ממנו נכחד.

ככלל, החיפוש אחר צמחים לגנו מזמן לעתי הרפתקאות שונות ומשונות ולעיתים אך נוצרת סמליות סביבו. כזה הוא למשל, סיפורו של איריס טוביה (לשעבר - איריס מתתיהו ) הפורח בגנו, שנקרא כך על שם חוקר ומטפח האיריסים טוביה קושניר אשר נפל כאחד מל״ה לוחמי ההגנה, שיצאו במלחמת השחרור לעזרתו של גוש עציון.
את זרעי איריס טוביה אסף עתי בנגב, אך שנים רבות פרחו איריסים שאסף ב-1961 כחייל במובלעת הר הצופים (שהייתה בשליטה ישראלית), והיו למעשה, איריסים מחלקת הניסוי של טוביה קושניר.

בגן מצויים צמחים נדירים או כאלו המצויים באזורים בודדים בלבד. לדוגמא מוישיובית הגליל, שתגלתה אחרי כ - 39 שנה בהם סברו כי נכחדה, פשתנית משולשלת הגדלה א ורק באתר אחד סמוך לכרמיאל, או גפית הביצה הצומחת רק בשמורת דן. עתי אף מטפח טיפוסים נדירים יחסית של צמחי בר ומרבה אותם בגנו, דוגמת צמחי נורית אסיה הפורחים בצהוב.Screen Shot 2014-09-27 at 12.21.33 PM
יש לציין כי לא תמיד מתרבים הצמחים בקלות. לעיתים הנביטה לא מוצלחת ולעיתים השתילונים שנבטו כושלים כאשר הם נשתלים בשטח ויש צורך בהתמדה ובסבלנות.

בצלו של עץ הדולב

למרות שעיסוקיו של עתי רבים, הגן מהווה עבורו עיסוק יומיומי ומקור ליצירה ולהנאה. הוא חושב על הגן ומתכנן בו דברים באופן יומיומי ומקור ליצירה ולהנאה. הוא חושב על הגן ומתכנן בו דברים באופן קבוע ויומיומי. סדר היום שלו משתנה בהתאם לעונות השנה (שעות האור ומזג האוויר המאפשרים יציאה לגינה). אך לדבריו התמורה רבה העבודה בגן מעניקה לו תחושות של חופש וחדווה.

לו הייתי נרקיס או רקפת

במשך 45 שנה מטפח עתי גן צמחי בר בסבלנות אין קץ ובאהבה רבה. הוא אוסף ומלקט זרעים ברחבי הארץ ולאחר הנביטה הוא משתדל לתת לנבטים ולצמחים את התנאים הדומים לבית גידולם, שבטבע.
למרות שגנו כמעט אינו מושקה, נוצר בו מיקרו אקלים נעים המאפשר שהיה לכל אורך עונות השנה. הגן שופע פריחה, פירות קישוטיים, צמחים בעלי עלווה צבעונית ויותר עניין בכל העונות. כאשר נפרדתי מעתי ומגנו נזכרתי לפתע בשיר של נעמי שמר ״ולס להגנת הצומח״. הרהרתי בליבי, כימד שפר מזלם של צמחי בר שמגיעים אליו וזוכים להיות מטופחים באהבה כה רבה.

כתבה, אביגיל הלר
מדריכה מקצועית ראשית לגננות ונוי, משרד החקלאות  

שמות מדעיים של צמחים ובעלי חיים המופיעים במאמר

תורמוס ההרים Lupinus pilosus 
נאווית מצויה Aphanius mento 
לבנון הירקו ןAcanthobrama telavivensis 
תריסן Triops ו-LepidurusR
זימרגל Chirocephalus 
דפניה Daphnia 
איריס הנגב Iris mariaR
צבעוני ססגונ Tulipa biflora 
מרווה ריחנית Salvia dominica 
אלקנה סמורה Alkanna strigosa 
צמר מפוצל Trichodesma Africana 
שזיף הדב Prunus ursina 
קטלב מצוי  Arbutus andrachne 
מורן החורש Viburnum tinus 
עצבונית החורש Ruscus aculeatus 
בן חצב החורש Scilla cilicica 
גפית הביצה  לשעבר שרכיה או שרכית  Thelypteris palustris
רב רגל פשוט Polypodium cambrucum 
שבטבט גדול Equisetum ramosissimum 
חבצלת הנגב Pancratium sickenbergeri 
כחלית ההרים Ixiolirion tataricum 
שושנתית משורטטת Rosularia lineate 
ציפורן משתלשל Dianthus pendulus 
חלמונית גדולה Stembergia clusiana 
אברה ארוכת עלים Pteris vittata 
ורד Rosa 
אלה הארץ ישראלית Pistacia palaestina 
צלען הגליל Gonocytisus pterocladus 
רתמה קוצנית Genista fasselata 
געדה מפושקת Teucrium divaricatum 
קצח השדה Nigella arvensis 
דורבנית סגולה Delphinium peregrinum 
קצח הציפורן Nirgella unguicularis 
צלף קוצני Capparis spinosa 
קורנית מקורקפת Coridothymus capitatus 
חצב גלוני Urginea undulata 
חצב מצוי Urginea maritima 
חבצלת החוף Pancratium maritimum 
חבצלת קטנת פרחים Pancratium parviflorum 
חבצלת הנגב Pancratiumsickenbergeri 
סתוונית התשבץ (הפסיפס) Colchicum feinbruniae  
סתוונית ירושלים Colchicum hierosolymitanum 
אחילוף צר עלים Biarum angustatum 
נרקיס הסתווי (אפיל) Narcissus serotinus  
חלמונית גדולה Stembergia clusiana 
רקפת מצויה Cyclamen persicum 
בן חצב החורש Scilla cilicica 
איריס הלבנון Iris histrio 
איריס הסרגל Iris vartanii 
נרקיס מצוי Narcissus tazetta 
כלנית מצויה Anemone coronaria 
פרע ריחני Hippericum hircinum 
אצבוע אירופי Caralluma europaea 
איריס טוביה Iris Regis-uzziae 
מושיובית הגליל Mosheovia galilaea 
פשתנית משולשת Linaria triphylla 
גפית הביצה Thelypteris palustris 
נורית אסיה Ranunculus sceleratus 

 

?לדפי הסברים באתר

הקימו ׳אוסף חדש׳

רשימת האוספים שלי

סמנו לאיזה אוספים להוסיף את הפריט. ("שמור והוסף" בגמר התהליך)

שמור והוסף
סגור שמור והוסף
scroll back to top

bird banner

סגור ואל תציג יותר
? X לחץ כדי לצפות באוסף המהיר הכינו במהירות רשימת צמחים ! חדש! ניתן ליצור הצעת מחיר בקלות ובמהירות...

יש לסמן ב-V את הצמחים אותם הנך מעוניין להוסיף להזמנה

הוסף הכל לאוספים נקה הכל

לא ניתן לשמור צמחים נוספים!

ניתן להוסיף את הצמחים ברשימה המהירה לאחד האוספים, ואח"כ להמשיך את האוסף המהיר.

בחר אוסף אחד לשליחה במייל

שלח את האוסף שלי

סגור שלח