תמונת קישור למפת ספקים

join btn 

  • משתלת שתילים- משתלה יצרנית
    משתלת שתילים- משתלה יצרנית
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, משתלות יצרניות ומגדלים, משתלות סיטונאיות
    עמוד הספק: פתח
  • משתלת צבר - קקטוסים וסוקולנטים
    משתלת צבר - קקטוסים וסוקולנטים
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב
    עמוד הספק: פתח
  • גינות - משתלה וחנות גן אינטרנטית
    גינות - משתלה וחנות גן אינטרנטית
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, יבואנים, עיצוב הגן, מוצרים וציוד לגן, ריהוט ותאורת גן
    עמוד הספק: פתח
  • הטובים לדקל - הדברת חדקונית הדקל
    הטובים לדקל - הדברת חדקונית הדקל
    תחום עיסוק: יועצים ובעלי מקצוע, גננים וטיפול בגן
    עמוד הספק: פתח
  • יצחק, טיפול והדברה בצומח ( גם חדקונית הדקל)
    יצחק, טיפול והדברה בצומח ( גם חדקונית הדקל)
    תחום עיסוק: יועצים ובעלי מקצוע, גננים וטיפול בגן
    עמוד הספק: פתח
  • משתלת מלצר
    משתלת מלצר
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, משתלות יצרניות ומגדלים, משתלות סיטונאיות
    עמוד הספק: פתח
שלושה עולמות, סיפור גינה הצילום מאת: אביגיל הלר

שלושה עולמות, סיפור גינה

גינתה של בת ברייר במושב כפר מונאש, מחולקת לשלושה אזורים השונים זה מזה לחלוטין, כשכל אזור משקף תקופה שונה בחייה.

הוסף לאוספים שלי

גנו של אדם מבטא פעמים רבות את נפשו. יש שגינתם סדורה בקפדנות, ויש המשחררים רסן ומאפשרים לצמחים לגדול פרא. חלק מן האנשים מנסים ליצור תחושה טרופית ואחרים מנסים להשתלב עם צמחי הבר. הדיגמאות רבות הן, אך בכל מקרה, זוהי אחת מדרכיו של האדם ליצור את עולמו.
בגינתה של בת ברייר במושב כפר מונאש, הרקיימת מזה 26 שנה,מצאתי שלושה עולמות שונים. לגינה חלקים שונים ונפרדים - ומשקפים את התפתחותה האישית והמקצועית.

"עולם מעוט השקיה"

החלק המערבי של הגן – החצר הקדמית

חלקו המערבי של הגן בן חמשת הדונם, פתוח לרווחה ומקבל את פני הבאים.חלק זה נוצר לפני  18 שנה (לאחר שחלקו המרכזי כבר היה קיים). קוויו מעוגלים, ובו משובצים צמחים, שנשתלו בתחילת הדרך. מרבית הצמחים, שנשתלו באותה תקופה היו ממוצא אוסטרלי אך גם ממקומות נוספים, דוגמת דרום אפריקה וצפון אמריקה.Screen Shot 2014-09-27 at 11.47.00 PM
יצר האספנות הקיים בבת ארם לה לשוטט במשתלות ולתור אחר צמחים ייחודיים. צמחים שבין תכונותיהם הייתה גם היכולת להיות ״חסכנים במים״. לבת היה ברור, כי בארצנו החמה והיבשה זהו ערך שאין לוותר עליו.
 שלושה גזעים דמויי בקבוק של עצי ברכיכיטון הסלעים ניבטים בפתחו של הגן ומהווים יחד עם צמחים נוספים תזכורת ל"תקופה האוסטרלית והדרום אפריקאית". הם סמוכים לשביל הכניסה החוצה חלק זה של הגן ומתעקל אל פתח הבית. מצדו השני של השביל במרכז מביט ממרום ברכיכיטון אדרי. מללוייקה סגלגלית ומיריקה עלי אלון מציצים מן הערוגות.
לפני כ- 10 שנים סיימה בת ללמוד במסלול הנדסאות נוף במדרשת רופין. תוך כדי הלימודים היא החלה לעצב מחדש את סגנון הגינה. עמד בפניה האתגר של תכנון מחודש. תכנון המשלב צמחים חדשים בתוך הישנים, ומאפשר לכל "לעבוד ביחד".
עם השנים התפתח גם אצל בת, שאינה ילידת הארץ, חיבור אל צמחיית הארץ הטבעית. היא החלה להעשיר את הגינה בעצי ארץ-ישראל דוגמת אלון התבור ועוזרר אדום.
לפתע צמחים כמו כסיית האבוב, נראו זרים לגן וחלקם המועט אף נגדע. בת הקפידה להותיר על מקומם את העצים, גם אם אינם משתלבים, וכן שיחים המתחברים עם הסגנון הקיים דוגמת סופורה אמריקאית ולגרסטרמיה הודית.
הצמחים בחלק זה של הגן, נשתלו בהתאם לגובהם. בחלק הקדמי מחבר ו"תופר" טלמון ריסני, צמח כיסוי שטוח, את שני החלקים משני צדי השביל וכן את הערוגות השונות. מקבצים קטנים של בני שיח דוגמת אגפנתוס אפריקאי, סנטולינה אפורה, טולבגיה חריפה וזיף-נוצה 'ארגמני' מהווים את הקומה השניה. הקומה השלישית מאופיינת בתערובת שיחים בינהם פירקנתה אדומה, מורן החורש ומעוג טרמיסטריס. מאחור נתחם חלק זה של הגן על ידי עצים דוגמת אלון התבור וכליל החורש. שביל מוצל פונה לכיוון מזרח דרך ערוגה מעורבת של צמחים בגבהים וגוונים שונים, ומכוון את ההולך לחלקו המרכזי של הגן שמצוי מאחורי בית המגורים.Screen Shot 2014-09-27 at 11.47.11 PM
ב"קומה התחתונה" מצויים צמחים לתנאי צל שלעיתים זקוקים ליותר השקיה, ביניהם קוציץ רך וטרכילוספרמון יסמיני מגוון. קומת הביניים מאופיינת על ידי צמחים שגובהם כמטר קולאונמה נאה, מרוות גרג, ומרווה צחורה. מבין השיחים אציין את הגלפימיה מכחילה ואת הקסאלפיניה המקסיקנית.

"העולם הטרופי"

או החלק המרכזי של הגן – החצר האחורית

בהגיעי לחלקו האחורי של הבית, נכנסתילאזור הותיק ביותר של הגן. דרך שער שגיליתי בחומת הצמחים פסעתי את תוך חלל סגור ומוגן. לפתע חשתי בעולם אחר.
ומולי הזדקרו מקבצים של דקלי נוי – ביסמרקיה אצילית, ליביסטונה אוסטרלית וליביסטונה מאדימה.
דקלים אלו מהווים חלק מתחימת הגינה ואף מסתירים את הבית, עד כדי כך שאינו נראה.
מצטרפים לתחימה עצים דוגמת מתחלית פעמונית ושיחים דוגמת דורנטה ׳זהובה׳,(דורנטה ׳תאילנדית׳) חלבלוב מעוגל עלים.
בין צמחי הערוגה מצויים שרכים כמו אספלניון הקן וצמחים עשבוניים דוגמת אקווילגיה תכולה ופעמונית קרפטית.
מרכזו של החלל קטן (כ- 150 מ"ר) הכיל בשנים הראשונות דשא, ששימש למדרך ולמשחק, כאשר ילדי הבית עוד היו קטנים. עם השנים הוחלף הדשא באבני חצץ אפורות, המאפשרות שימוש בחלל לשהייה ואירוח, ומבטלות את הצורך בהשקיה.
פיזור החצץ אפשר יצירת קווים מעוגלים ו"חדירה" של הערוגות אל תוך החלל, זאת מכיוון שאין תלות בגזרות של ממטרות. החצץ שגוונו אפור גם מהווה ניגוד לצבעם הירוק של הצמחים ולמעשה מאפשר את הבלטתם.
יחד עם זאת, החצץ כשלעצמו אינו מעניין. בת כל הזמן מחפשת רעיונות כיצד "לשבור" אותו. היא משלבת במקומות שונים עציצים , אבני מדרך או עצים ושיחים בגומות.
באחת מפינות החלק המרכזי של הגן, יצרה בת מעין חדרון נסתר ובו פינת מרגוע בצילו של עץ פקן. חלל קטן זה מכיל ברכת מים קטנה ופינת ישיבה.

"עולם הבוסתן"

או החלק המזרחי של הגן

כאשר יוצאים מן הגן המרכזי מבחינים מול פתחו בשער שהוכן מקשת מתכת ועליו כרוך ורד אנגלי מטפס מזן 'גולדן סלבריישין'. כאשר פוסעים דרך שער זה על אבני קרמיקה המשובצות באבני חצץ, מגלים לפתע עולם חדש ושונה לגמרי. עולם של בוסתן, גינת הירק וערוגות תבלין.
לפני כמה שנים הוסיפה בת להשכלתה את תחום הטיפול האלטרנטיבי. ביתן קטן מעץ. מחכה למטופלים החולפים בתוך הבוסתן על פני צמחי ריח (ורדים וערוגות תבלין).
הגן תחום באופן מלבני בעזרתו של ער אציל. עמודי טלפון שתחמו את הערוגות הכתיבו גם יצירת ערוגות מלבניות.
בת מצויה כעת בתהליך של שינוי תחימת הערוגות. היא חוששת שהחומר המשמש לשימור עמודי הטלפון עשוי להתפרק בקרקע. שינוי התחימה יאפשר לה גם ליצור קווים מעוגלים יותר לערוגות הצמחים.
בתוך הערוגות נטועים עצי פרי ביניהם: מנגו הודי, ליצ'י סיני מיני עצי פרי ממשפחת הוורדים וכן מיני הדר. בתוך הערוגה משולבים ורדים לקטיף לבית (בעיקר מכלאי התה). ערוגות נוספות קיימות לגינת ירק וצמחי תבלין.
הירקות ברובם מזריעה עצמית. יש אספרג שמתחדש וכן שעועית המשמשת גם להעשרת הקרקע בחנקן, לוביה ארוכת תרמיל שצריך לשתול כל פעם מחדש. חסה היא מגדלת רק בחורף כשאין מזיקים.Screen Shot 2014-09-27 at 11.47.16 PM

קשר בין העולמות

במשך שעה קלה סיירתי בשלושה עולמות קסומים. נחשפתי לתהליכים ולתמורות שבת וגינתה עברו עם השנים, ושאלתי את עצמי מהו הדבר שמייחד ומקשר בין עולמות אלו.
הדבר העיקרי שמקשר בין שלושת העולמות, הוא שיטות עבודה בשיטות ידידותיות לסביבה בלבד. שלושת העולמות מרשימים ומראה הצמחים חיוני.
הגן משקף את התמורות הראישיות והמקצועיות בחייה של בת. כמו רבים החלה בצירת ״פנטזיה טרופית״. היא בנתה מאחוריביתה חלל סגור ואינטימי, שאפשר פרטיות לה ולמשפחתה.
כאשר התפנתה בת לגנן את החלק הקדמי של הגן, הפתוח לרחוב, כבר היתה לה מודעות לנושא החסכון במים. היא יצרה עולם חדש ואקזוטי, שהושפע כגם מ״אופנת״ הצמחים ממוצא אוסטרלי, שרווחה באותה תקופה. מעניים הדבר, כי ככל שהקשר של בת התהדק, החלו להופיע בגינתה, צמחי ארץ ישראל, שהחליפו צמחים זרים.
גם החלק הטרופי של הגן הושפע ממודעות לחסכון במים, חלקת הדשא הוספה למשטח חצץ וחלק מהצמחים השתנו.
לאחר מכם החלה בת להיות מודעת לנושא גננות אורגנית. עולם חדש - ״עולם של בוסתן״ הוקם, אך במקביל שונתה ההתייחסות ל״עולמות״ שכבר היו קימים.

שיטות עבודה ידידותיות לסביבה

קומפוסט

בת מכינה ומפזרת כמויות קומפוסט רבות (אותן היא מכינה בעזרת תולעים). הקומפוסט מפוזר על פני הקרקע בתחילת עונת הגשמים ולקראת סופה. בת אינה מצניעה קומפוסט כדי לא לפגוע בשורשים עיליים. הוא מוצנע באמצעות הגשם וכן בהשקיה על ידי מתזים.


Screen Shot 2014-09-27 at 11.48.01 PM

 

הדברת עשבים

נעשית באופן ידני בלבד, כולל הוצאת פקעיות גומא הפקעות (סעידה) שנמשכת שנים.

הדברת פגעים

נעשית באמצעות סבון וכן תרסיס פלפל ושום. על חלק מעצי הפרי מניחים רשתות. חלזונות מלוקטים ביד.
בת אף אינה משתמשת בחומרים אורגניים מורשים. לדבריה אם מטפלים בצמח כראוי (קומפוסט) הוא צריך לעמוד בפני מזיקים. ואם לא אז הוא כנראה לא מתאים לסביבה.

חיפוי

כדי להפחית נביטת עשבים מפזרת בת חיפוי מעלים ומרסק גזם בערוגות השונות. חיפוי מעלים יותר יעיל למניעת נביטה ומשומש בערוגות המרכזיות. באזורי שוליים בת מניחה קרטונים שאינם נאים וכן גזם עץ.

ברכות מים

בחלקים שונים של הגן שילבה בת ברכות מים קטנות, המאפשרות עניין וגיוון וכן משיכת בעלי חיים לגן.

שיטות אגרוטכניות נוספות

השקיה

שלושת חלקי הגינה מושקים בקווים נפרדים. החלק בו מצויים צמחים "חסכני מים" מושקה באמצעות טפטפות. שני החלקים האחרים מושקים באמצעות מתזים. לדברי בת ההשקיה באמצעות מתזים מאפשרת הצנעה טובה יותר של קומפוסט לקרקע, מאפשרת שילוב של חיפוי המתלחלח ומגביר את הלחות לקרקע. בנוסף אם ישנן בעיות במערכת ההשקיה, זה נראה לעין.

גיזומים
Screen Shot 2014-09-27 at 11.48.02 PM

הגישה היא להמעיט בגיזומים. אם צמח נדרש לגיזומים חוזרים, בת משנה את מיקומו. פעם בשנה נגזמים צמחים מסויימים. למשל חידוש קליקרפה בחורף, לפני הלבלוב עד למטה. גיזום העצים בבוסתן מועט ונעשה לרוב אחת לשנה.

זמן עבודה בגינה

שני חלקי הגינה המכילים צמחים "חסכני מים" וצמחים בעלי אופי טרופי ותיקים ומבוססים, ובשניהם ביחד, עובדת כשעה וחצי בשבוע.
הבוסתן עדיין לא הגיע לאיזון, ולעיתים נדרשת עבודה רבה (למשל פרוייקט הוצאת הסעידה שדרש 4 עד 8 שעות בשבוע).
בעונת החורף בה יש הרבה עשביה, גם יש הרבה עבודהואז משקיעה בת בגינה כשעה עד שעה וחצי מדי יום.כשהיא נעזרת בבני הבית.
ניקיון הגינה נעשה באמצעות מפוח. גירוף נעשה כאשר יש נשירה גדולה של עלי פקאן.

עושרם ויופיים של העולמות

גינתה של בת לימדה אותי כי בשטח קטן יחסית ניתן ליצור עולמות שונים ועשירים, המשמשים לחוויות ולצרכים פונקציונליים שונים. עולמות אלו יכולים להשתנות עם השנים, אך החשוב מכל  - עושרם ויופיים נוצר באמצעים ידידותיים לסביבה, אמצעים המאפשרים שימור הקיים ושמירה על בר-קיימא. בתכנון נכון ניתן ליצור גינה רבת פנים כזו גם בשטחים קטנים. נדרשים לכך מודעות, אהבה וכמובן יצירתיות.

כתבה, אביגיל הלר
אגרונומית, משרד החקלאות ופתוח הכפר.
 

?לדפי הסברים באתר

הקימו ׳אוסף חדש׳

רשימת האוספים שלי

סמנו לאיזה אוספים להוסיף את הפריט. ("שמור והוסף" בגמר התהליך)

שמור והוסף
סגור שמור והוסף
scroll back to top

bird banner

סגור ואל תציג יותר
? X לחץ כדי לצפות באוסף המהיר הכינו במהירות רשימת צמחים ! חדש! ניתן ליצור הצעת מחיר בקלות ובמהירות...

יש לסמן ב-V את הצמחים אותם הנך מעוניין להוסיף להזמנה

הוסף הכל לאוספים נקה הכל

לא ניתן לשמור צמחים נוספים!

ניתן להוסיף את הצמחים ברשימה המהירה לאחד האוספים, ואח"כ להמשיך את האוסף המהיר.

בחר אוסף אחד לשליחה במייל

שלח את האוסף שלי

סגור שלח