תמונת קישור למפת ספקים

join btn 

  • משתלת שתילים- משתלה יצרנית
    משתלת שתילים- משתלה יצרנית
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, משתלות יצרניות ומגדלים, משתלות סיטונאיות
    עמוד הספק: פתח
  • משתלת צבר - קקטוסים וסוקולנטים
    משתלת צבר - קקטוסים וסוקולנטים
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב
    עמוד הספק: פתח
  • גינות - משתלה וחנות גן אינטרנטית
    גינות - משתלה וחנות גן אינטרנטית
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, יבואנים, עיצוב הגן, מוצרים וציוד לגן, ריהוט ותאורת גן
    עמוד הספק: פתח
  • הטובים לדקל - הדברת חדקונית הדקל
    הטובים לדקל - הדברת חדקונית הדקל
    תחום עיסוק: יועצים ובעלי מקצוע, גננים וטיפול בגן
    עמוד הספק: פתח
  • יצחק, טיפול והדברה בצומח ( גם חדקונית הדקל)
    יצחק, טיפול והדברה בצומח ( גם חדקונית הדקל)
    תחום עיסוק: יועצים ובעלי מקצוע, גננים וטיפול בגן
    עמוד הספק: פתח
  • משתלת מלצר
    משתלת מלצר
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, משתלות יצרניות ומגדלים, משתלות סיטונאיות
    עמוד הספק: פתח
קיר ירוק  –  עשה זאת בעצמך הצילום מאת: אייל ברקן

קיר ירוק – עשה זאת בעצמך

כייצד נמחזר בקבוקי שתי וגם נבנה קיר ירוק , אייל ברקן מדגים בניה של קיר ירוק מבקבוקים.

הוסף לאוספים שלי

קירות ירוקים הינו שם כללי למתקנים המאפשרים גידול של צמחים על משטחים אנכיים בסמיכות או בצמוד לקירות של מבנים. ישנם מגוון מערכות ומגוון פתרונות ליצירת קיר ירוק: הצמחים יכולים להיות עם שורשיהם באדמה (צמחים מטפסים), על פאנלים מודולרים עם מצע גידול המותקנים על חזית הקיר, בכיסי בד לבד ופתרונות אחרים.

למה לטרוח?

חוץ מזה שזה יפה ומגניב, מחקרים מדעיים שנעשו בשנים האחרונות מראים כי קירות ירוקים יכולים לתרום תרומה סביבתית מגוונת הן לסביבה העירונית והן למבנה עצמו. הקיר הירוק תורם להפחתת הטמפרטורה בתוך המבנה באקלים חם שכן הצמחייה, חללי האוויר ומצע הגידול יוצרים שכבת בידוד נוספת לקיר החיצוני של המבנה. כך ניתן להפחית בעלויות האנרגיה לקירור הבית. קירות ירוקים נמצאו אפקטיבים גם בהפחתה של זיהומי רעש וזיהום אוויר במקרה של קירות חיצוניים, ושיפור של איכות האוויר הפנימי במקרה של קירות פנימיים.

אז למה אין קירות ירוקים בכל מקום ?

כסף, כסף, כסף – המערכות המסחריות הקיימות לא זולות, בלשון המעטה, ורובן לא מאפשרות התקנה עצמית. המחיר של קיר ירוק נא בין 800 ש"ח ועד ל-2500 ש"ח למטר כאשר הקיר כולל התקנה.

אבל אנחנו כאן לוקחים את הקיימות בידיים! אז הנה מדריך להקמת קיר ירוק מבקבוקים בלי להתפשר על איכות, אסתטיקה ובמחיר רצפה/קיר/קרש ;-)

במקרה של המדריך הנוכחי, הקיר הירוק יעלה לכם בין 50 ל-100 ש"ח למטר, תלוי בסוג ובגודל הצמחים. קנינו אתכם? תופים בבקשה…

המדריך לבניית קיר ירוק מבקבוקים

איספו בקבוקי שוופס בהתאם לגודל הקיר שברצונכם לכסות. לא סתם כתבתי בקבוקי שוופס – לאחר שחפרתי במיחזוריות רבות הגעתי למסקנה שזהו הבקבוק המתאים ביותר מבחינת חוזק, צורה ואסתטיקה. אם אתם לא מוצאים שוופס, בקבוקי קולה גם יתפקדו בסדר. לעומת זאת, הבקבוקים של המים המינרלים למינהם עשויים מפלסטיק דק יותר וכבר נפל לי חתיכת קיר כי בקבוק עין גדי פשוט נקרע תחת העומס… אז מה עושים?

הכנת הבקבוקים לתליה ושתילה

  • חיתכו את הבקבוק באלכסון ( 45-55 מעלות) כפי שמופיע בתמונה.כדי שמצדו הקידמי נוכל לשתול את הצמחים ומצידו האחורי לחבר לבקבוקים נוספים. ניתן לחתוך עם סכין יפני או להתחיל עם סכין ולהמשיך עם מספריים.
  • חוררו 2 חורים בחלקו האחורי (הארוך יותר) של הבקבוק לטובת חיבור הבקבוקים ביחד עם אזיקונים. (ניתן לעשות את החורים עם מחורר משרדי או מלחם)
  • חברו את הבקבוקים החתוכים עם אזיקונים סביב הצוואר של פקק הבקבוק הבא.
  • חיתכו את שאריות האזיקונים עם קאטר או מזמרה.
  • חוררו בעזרת מלחם/נועץ של השקיה/מקדחה את הפקקים במרכזם יש להוציא את הפלסטיק הפנימי ולוודא שהחור גדול מספיק שיאפשר ניקוז מיטבי של מים. (לאחר שהצמחים גדלים ומתבססים ניתן להוציא את הפקקים כדי לשפר את הניקוז). הבריגו את הפקקים על כל הבקבוקים.

--     158x130 -e1408590321107-158x130 ---158x130 1 --158x130

מערכת תליה

ניתן לרכוש לייסט מתכת מחורר כפי שמופיע בתמונות בחנויות חשמל ולקבע אותו לקיר שלכם עם דיבלים ברגים ודיסקיות במרחק של מטר – מטר וחצי בין הברגים. על לייסט המתכת נתלה את עמודות הבקבוקים באמצאות ווי S או עם בורג ואום דרך חלקו האחורי של הבקבוק העליון ביותר.
-

מערכת ההשקיה

(ניתן לדלג על חלק זה ולהשקות ידנית, אך אני ממליץ בחום על השקייה בטפטוף עם מחשב השקיה קבעו צינור 16 מ"מ עיוור לאורך לייסט המתכת עם אזיקונים, כך שתוכלו לנעוץ בו טפטפות 2 ליטר לשעה בדיוק מעל לבקבוק העליון. אם הטפטפת לא מגיעה ניתן להוסיף צינור 5 מ"מ קצר וטפטפת מתברגת כדי שיגיע לבקבוק העליון. המים יטפטפו מהבקבוק העליון עד לבקבוקים התחתונים ביותר. כדי לבדוק את משך ההשקיה האופטימאלי הפעילו את הטפטפת עד אשר הבקבוק הנמוך ביותר מתחיל לטפטף, מהרגע שהבקבוק התחתון מטפטף המשך השקייה תהיה בזבוז מים גרידא. בדקו את השעון – זהו זמן ההשקייה שלכם! עכשיו, לכו לתכנת את המחשב.

מילוי ושתילה

מלאו עם כף שתילה את הבקבוקים במצע גידול לגובה חצי או 3/4 בהתאם לגודל העציץ שתרצו לשתול. שתלו את הצמחים והשקו השקיה ארוכה עם צינור גינה. וודאו שאין חללי אוויר מתחת לשורשי הצמח (אחרת הצמח לא יוכל להתפתח).
--      -168x300    --168x300    -168x300

בחירת צמחים

יש להתייעץ עם צוות המשתלה שלכם לגבי הצמחים המתאימים לתנאי הגידול הספציפיים שלכם (שמש מלאה/חלקית/צל/בתוך הבית).

בתמונות של הקיר הירוק הזה השתמשתי בצמח פותוס זהוב – צמח לצל מלא שמשתרע בצורה יפה שגם אחרי הזנחה פושעת, כך שתתקשו להרוג אותו… הצמח השני המומלץ הוא הירקה שגם מתאים לצל מלא וניתן לגדל ולהשריש בקלות.
שני הצמחים ידועים גם כצמחים מטהרי אוויר. במערכת קיר ירוק לתוך הבית תרצו להתקין גם מערכת ניקוז לעודפי המים (מדריך רלוונטי יכתב בהמשך…)

בקיר הספציפי הזה עודפי המים מהקיר הירוק משקים אדנית של נענע שיושבת על אדמה מנוקזת היטב.

תחזוקה שוטפת-

כמו כל צמח, גם הקיר הירוק צריך תוספת דשן עם ההשקיה או תוספת של דשן שחרור איטי למצע הגידול. (רעיון לדישון אורגני בעקבות חוות חלון, הגרסה הלוטנית הוא להשאיר את הבקבוק העליון ללא צמחים ולמלאו בקומפוסט איכותי עשיר בחומרי הזנה, טיפת המים תעבור דרך הקומפוסט ותזין את הצמחים שמתחתיה). בנוסף כדי למנוע נזקי המלחה לאורך זמן מומלץ לשטוף עם מים זורמים את מצע הגידול בסוף הקיץ.

זהו! מאחר שאני שתלתי צמחים די בוגרים (בעציצי 10) תוך שבועיים בלבד הם כיסו לחלוטין את הבקבוקים ואת הקיר (בתמונה שתי עמודות בלבד, אבל אתם יכולים לעשות קופי-פייסט בראש ולחשוב איך הקיר היה נראה עם עשרות עמודות)

מוזמנים להעלות תמונות של הקירות הירוקים שהקמתם כאן בחלק התגובות או בדף הפייסבוק שלנו. בהצלחה! (לא לשכוח לתת קרדיט ל"בידיים" ולכותב המדריך, ככה סתם כי אתם על הכיפאק). 

 

כתב, אייל ברקן

המאמר נלקח מאתר קחו את הקיימות בידיים

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

?לדפי הסברים באתר

הקימו ׳אוסף חדש׳

רשימת האוספים שלי

סמנו לאיזה אוספים להוסיף את הפריט. ("שמור והוסף" בגמר התהליך)

שמור והוסף
סגור שמור והוסף
scroll back to top

bird banner

סגור ואל תציג יותר
? X לחץ כדי לצפות באוסף המהיר הכינו במהירות רשימת צמחים ! חדש! ניתן ליצור הצעת מחיר בקלות ובמהירות...

יש לסמן ב-V את הצמחים אותם הנך מעוניין להוסיף להזמנה

הוסף הכל לאוספים נקה הכל

לא ניתן לשמור צמחים נוספים!

ניתן להוסיף את הצמחים ברשימה המהירה לאחד האוספים, ואח"כ להמשיך את האוסף המהיר.

בחר אוסף אחד לשליחה במייל

שלח את האוסף שלי

סגור שלח