תמונת קישור למפת ספקים

join btn 

  • משתלת שתילים- משתלה יצרנית
    משתלת שתילים- משתלה יצרנית
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, משתלות יצרניות ומגדלים, משתלות סיטונאיות
    עמוד הספק: פתח
  • משתלת צבר - קקטוסים וסוקולנטים
    משתלת צבר - קקטוסים וסוקולנטים
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב
    עמוד הספק: פתח
  • גינות - משתלה וחנות גן אינטרנטית
    גינות - משתלה וחנות גן אינטרנטית
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, יבואנים, עיצוב הגן, מוצרים וציוד לגן, ריהוט ותאורת גן
    עמוד הספק: פתח
  • הטובים לדקל - הדברת חדקונית הדקל
    הטובים לדקל - הדברת חדקונית הדקל
    תחום עיסוק: יועצים ובעלי מקצוע, גננים וטיפול בגן
    עמוד הספק: פתח
  • יצחק, טיפול והדברה בצומח ( גם חדקונית הדקל)
    יצחק, טיפול והדברה בצומח ( גם חדקונית הדקל)
    תחום עיסוק: יועצים ובעלי מקצוע, גננים וטיפול בגן
    עמוד הספק: פתח
  • משתלת מלצר
    משתלת מלצר
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, משתלות יצרניות ומגדלים, משתלות סיטונאיות
    עמוד הספק: פתח
שושנות המים, מה ההבדל בין נופר, לוטוס או נימפאה

שושנות המים, מה ההבדל בין נופר, לוטוס או נימפאה

מהי טקסונומיה, ומה הקשר לצמחי המים ?

מאת: אקווה גן סוג גינה: בריכות מים תגיות:צמחי מים, טקסונומיה
הוסף לאוספים שלי

מה ההבדל בין צמחי המים השונים, מה ההבדל בין נופר ונימפאה ?


קיים הרבה בלבול וזיהוי מוטעה של צמחים אלו, ובכתבה זו אנסה לסדר את העניינים.

למעשה הבלבול הוא בין ארבעה סוגי צמחים, במראה, השמות המדעיים והשמות העממים של הצמחים.
ראשית יש להבין כיצד ממוין עולם הטבע.

מהי שיטת המיון (הטקסונומיה) של עולם הטבע

השמות העממים הם השמות שניתנים לצמחים (בעלי חיים וכו') על ידי תושבי המקום, לדוגמה - פרפר הנקרא בעברית 'נימפית הסרפד' (נימפית על שם משפחת הפרפר, וסרפד על שם מזון זחלי הפרפר) יקרא באנגליה למשל - 'ADMIRAL RED' (האדמירל האדום) בגלל צבעי הפרפר.
מכאן שהייה צורך לתת לאורגניזמים (וגם למינרלים וכל ערך מדעי זה או אחר) שם שיהיה זהה בכל מקום, כדי למנוע בלבול וטעויות, וכך נוצרה השפה ה"מדעית" שבה לכל ערך יש שם מדעי שהוא זהה בכל מקום.

במאה השש-עשרה, קם מדען שוודי בשם קארל פון לינה, והחליט לסדר ולארגן את עולם הטבע בצורה מדעית, ויצר את הטקסונומיה המדעית הנמצאת בשימוש עד ימנו, בחיבורו החשוב "השיטה שבטבע" (קארל גם נתן לעצמו שם מדעי - קארולוס ליניאוס = Linneus ). השפה המדעית מורכבת מלטינית ויוונית עתיקה, מאחר והן שפות שאינן משתנות עוד.

עולם הטבע (בכתבה זו אתמקד רק באורגניזמים חיים) חולק לחמש ממלכות (או תשע על דעת חוקרים אחרים):

  • ממלכת החי,
  • ממלכת הצומח,
  • ממלכת הפטריות והעבשים,
  • ועוד 6-2 ממלכות של חד-תאיים.

הממלכות חולקו לטקסונים הולכים ויורדים:

  • מערכות,
  • מחלקות,
  • סדרות,
  • משפחות,
  • סוגים ומינים (קיימות גם תת-חלוקות, למשל תת-סדרה ותתי-מין),

ממה מורכב של האורגניזם?

כל שם של אורגניזם מורכב משם הסוג ושם המין (מה שנודע כ"שיטת השם הכפול"). כך למשל קיבלה נימפית הסרפד את שמה המדעי'Vannesa atalanta' - הפרפר שייך לסוג Vannesa, והמין הוא Atalanta, וכל חוקר פרפרים בעולם יודע בדיוק לאיזה מין פרפר אתה מתכוון, (אפילו אם אתה דובר עברית והוא רק שוודית). ואם נסתכל על שמותיהם של קרובי משפחתה - נימפית החורשף Vannesa cardui)) ונימפית הדרדר (Melitaea phoebe), ניראה שלפי השמות העממים קשה לקבוע קרבה גנטית, אבל לפי השמות המדעיים רואים מיד שנימפית הסרפד קרובה מאוד לנימפית החורשף מבחינה גנטית, שניהם שייכות לסוג Vanness, והם מרוחקים מעט מנימפית הדרדר השייכת לסוג Melitaea, אבל כל שלושת הפרפרים שייכים למשפחה אחת, משפחת הנימפיתיים -Nymphalidae .
ולסיכום, הסיסטמטיקה המלאה של הפרפר:
ממלכה: חי (Animalia)
מערכה: פרוקי רגליים (Arthropoda)
מחלקה: חרקים (Insecta)
סדרה: פרפראים (Lepidoptera)

אקווה גן  נופר צהוב nupharמשפחה: נמפיתיים (Nymphalide)
סוג ומין: נימפית סירפד (Vannesa atalanta)

אם כך, לאחר והבנו את שיטת המיון, מה ההבדל בין נופרים, ללוטוסים ולנימפאות?


נחזור לצמחי המים

נופר Nuphar

נופר הוא סוג במשפחת הנופריים (Nymphaeaceae), שמו האנגלי העממי הוא 'pond lily' (חבצלת הבריכות) ולפעמים גם 'brandy bottle' (בקבוק ברנדי) על שום צורת פירות הצמח.

מין אחד בסוג, נופר צהוב (Nuphar lutea), הוא צמח בר בישראל, וניתן לראות משטחים יפים שלו בפארק מקורות הירקון, וכן בשמורת עין-נימפית בגליל העליון. צמח זה כמעט ואינו מקובל בגינון בישראל, ואחת הסיבות היא היותו צמח בר מוגן.

 

נלומבו נאכל Nelumbo nucifera

נלומבו הוא סוג במשפחת הנופריים (Nymphaeaceae), הצמח ידוע בשמו העממי 'לוטוס', 'לוטוס קדוש' או 'לוטוס הודי קדוש'.
הצמח מקודש על הבודהיסטים, לפי אמונתם פרץ הצמח ופרח בכל מקום עליו דרכו רגליו של הנסיך התינוק סאדהראתה (בעתיד בודהה), בעת לידתו.
בניגוד לנימפאות, העלים והפרחים של הנלומבו צומחים גבוה מעל המים (העלים הראשוניים צפים על המים), והעלים הם עגולים לגמרי, כשהפטוטרות נמצאות במרכז העלה (בנימפאות הפטוטרת היא בצד, והעלה הוא לא עגול לגמרה, אלה בעל "שסע" במקום חיבור הפטוטרת) והעלה כולו מזכיר מטרייה שהתהפכה ברוח.

Nelumboנלומבו נאכל Nelumbo nucifera אקווה גן

מהמין נלומבו נאכל, שמוצאו מאסיה ואוסטרליה, פיתחו שפע של זנים תרבותיים הנבדלים בצבע הפרח (באופן טבעי, צבע הפרח הוא ארגמן-ורוד), מספר עלי הכותרת, והגודל הכללי של הצמח. בסוג נלומבו יש עוד מין אחד בלבד, נלומבו צהוב (Nelumbo lutea) שמוצאו בצפון אמריקה, פרחיו צהובים, והוא נדיר בתרבות בישראל.

 


נימפאה Nymphaea (חבצלות או שושנות מים - water lily)

נימפאה היא סוג במשפחת הנופריים (Nymphaeaceae) שעל שמה קיבלה המשפחה כולה את שמה המדעי (יש לציין שהאקדמיה העברית ללשון בחרה דווקא לקרוא למשפחה בעברית 'משפחת הנופריים' ולא 'משפחת הנימפתיים' כמו שמה המדעי, למרות שבארץ ישנם שני מיני נימפאות).
שם הסוג ניתן על שמם של אלות-המים מהמיתולוגיה היוונית, על שום יופיים המיוחד של הפרחים.
מין מסוים של נימפאה ידוע גם בשם "לוטוס כחול" או 'הלוטוס המצרי הקדוש' (sacred egyptian lotus) או 'שושנת הנילוס הכחולה', מאחר והמצרים הקדמונים נהגו לשתות את תמצית הפרחים של הנימפאה הכחולה (Nymphaea caerulea), שנימצא שהם מכילים חומרים בעלי השפעה נרקוטית, וגורמים לתחושת אופוריה.

נימפאה Nymphaea אקווה גן חיזוק נוסף ניתן למצוא במיתולוגיה היוונית, שם מסופר באודיסאה על אודיסאוס וחבריו המגיעים לארצם של הלוטופאגים (אוכלי הלוטוס), ארץ מיתולוגית בצפון אפריקה, אודיסאוס מזהיר את חבריו לא לאכול מן הפרחים, ואלו שלא הקשיבו לאזהרותיו וטעמו מהפרחים, שכחו את חבריהם למסע, ואת ארצם, ונשארו לחיות עם הלוטופאגים. מעניין לציין שמין נוסף של נימפאה (גם הוא ממצרים), קיבל את שם המין לוטוס -Nymphaea lotus כלומר 'הנימפאה הלוטוסית', אבל מציורי קיר בקברים של הפרעונים רואים בבירור שהצמח הקדוש הוא הנימפאה הכחולה ולא הנימפאה הלוטוסית (שצבע פרחיה לבן ולא כחול). קיימים הרבה זנים תרבותיים, בשלל גוונים, צורת פרח, מספר עלי כותרת וגודל הצמח.


נהוג לחלק את הנימפאות לשתי קבוצות:

  • נימפאות אירופאיות (hardy water-lilies)
  • נימפאות טרופיות (tropical water-lilies)


לנימפאות האירופאיות יש קנה-שורש, עלים מעוגלים בעלי שפה חלקה (עלים תמימים בשפה הבוטנית), הפרחים צפים ממש על פני המים, וצבעם הוא לבן, צהוב, כתום, ורוד, ארגמן ואדום, וכולם (ככול הידוע לי) פורחים ביום.

הנימפאות הטרופיות הן חסרות קני שורש (לקראת סוף עונת גידולם הן יוצרות ריזומים - מעין פקעות עגולות), העלים לרוב מעט מוארכים (לעלים הראשוניים יש צורת חץ), שפת העלה לרוב משוננת, הפרחים מוחזקים גבוה יותר מעל המים מאשר האירופאיות (במינים מסוימים עוקצי הפרחים הם באורך של יותר מחצי מטר מעל פני המים), צבע הפרחים כמו באירופאיות, כולל בורדו, סגול וכחול. מינים מסוימים פורחים בלילה.

לוטוס Lotus אקווה גן


באופן כללי הטרופיות מתחילות ללבלב מאוחר יותר בעונה מאשר האירופאיות והן דורשות טמפרטורה גבוהה יותר (בהתאם למוצאן), הצמחים גדולים יותר לכן דורשים בריכות גדולות ועמוקות יותר (קיימים גם זנים קטנים), והצימוח נמרץ ואגרסיבי (הצמחים נוטים לכסות צמחים אחרים הצומחים לידם, בעיקר נימפאות אירופאיות).




אם כך, מיהו הצמח שקיבל את שם הסוג לוטוס (Lotus)?

ובכן, הפתעה, הצמח ששמו המדעי לוטוס הוא למעשה סוג במשפחת הפרפרניים (Fabacea או Papilioniceae), אותה משפחה אליה שייכים האפונה והשעועית למשל), ובהם מספר מינים הצומחים בר גם בארצנו, ולמעט סוג אחד - לוטוס הביצות Lotus palustris, הם לא צמחי מים או ביצה מובהקים כלל. בתרבות ידוע לי רק על מין אחד - לוטוס ברת'לוט יLotus berthelotii , המשמש כצמח כיסוי נמוך החסכני במים.


הנימפאה הענקית -Amazonian giant water-lily אקווה גן

 

יש מקום להזכיר גם שני מיני צמחים המקורבים לנימפאות:

 

הנימפאה הענקית - 'Amazonian giant water-lily'


זוהי הנימפאה בעלת העלים הענקיים שיכולים להגיע לקוטר של 1.5 מטר, שילד יכול לצוף על פניהם, ופרחי ענק בקוטר של 30 ס"מ. הצמח אינו נימפאה אמיתית (למרות שגם הוא ממשפחת הנופריים), והוא שייך לסוג Victoria. בסוג זה שני מינים בלבד, כשהמין הנפוץ והידוע יותר הוא Victoria amazonica. נדיר מאוד בתרבות בארץ.

 

נימפואידס (נימפאיון, צמח הלבבות הצפים, פתיתיי שלג) Nymphoides

נימפואידס נימפאיון צמח הלבבות הצפים פתיתיי שלג Nymphoides אקווה גן
צמחים אלו אינם ממשפחת הנופריים, אלא ממשפחת ה-Menyanthaceae. לצמחים אלו עלים צפים הדומים לעלי נימפאה קטנים, אך העלים אינם גדלים בשושנות, אלא צומחים לאורך שלוחות ארוכות. הפרחים קטנים, לרוב צהובים או לבנים (בהתאם למין), ולרוב בעלי חמישה עלי כותרת, במספר מינים עליי הכותרת משונצים (מכאן חלק מהשמות העממים), חלק מהמינים משמשים כצמחי אקווריום.


נכתב ע"י אופיר תומר,

מח' צמחי מים, אקווה-גן.

 

 

 

 

?לדפי הסברים באתר

הקימו ׳אוסף חדש׳

רשימת האוספים שלי

סמנו לאיזה אוספים להוסיף את הפריט. ("שמור והוסף" בגמר התהליך)

שמור והוסף
סגור שמור והוסף
scroll back to top

bird banner

סגור ואל תציג יותר
? X לחץ כדי לצפות באוסף המהיר הכינו במהירות רשימת צמחים ! חדש! ניתן ליצור הצעת מחיר בקלות ובמהירות...

יש לסמן ב-V את הצמחים אותם הנך מעוניין להוסיף להזמנה

הוסף הכל לאוספים נקה הכל

לא ניתן לשמור צמחים נוספים!

ניתן להוסיף את הצמחים ברשימה המהירה לאחד האוספים, ואח"כ להמשיך את האוסף המהיר.

בחר אוסף אחד לשליחה במייל

שלח את האוסף שלי

סגור שלח