תמונת קישור למפת ספקים

join btn 

  • משתלת שתילים- משתלה יצרנית
    משתלת שתילים- משתלה יצרנית
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, משתלות יצרניות ומגדלים, משתלות סיטונאיות
    עמוד הספק: פתח
  • משתלת צבר - קקטוסים וסוקולנטים
    משתלת צבר - קקטוסים וסוקולנטים
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב
    עמוד הספק: פתח
  • גינות - משתלה וחנות גן אינטרנטית
    גינות - משתלה וחנות גן אינטרנטית
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, יבואנים, עיצוב הגן, מוצרים וציוד לגן, ריהוט ותאורת גן
    עמוד הספק: פתח
  • הטובים לדקל - הדברת חדקונית הדקל
    הטובים לדקל - הדברת חדקונית הדקל
    תחום עיסוק: יועצים ובעלי מקצוע, גננים וטיפול בגן
    עמוד הספק: פתח
  • יצחק, טיפול והדברה בצומח ( גם חדקונית הדקל)
    יצחק, טיפול והדברה בצומח ( גם חדקונית הדקל)
    תחום עיסוק: יועצים ובעלי מקצוע, גננים וטיפול בגן
    עמוד הספק: פתח
  • משתלת מלצר
    משתלת מלצר
    תחום עיסוק: משתלות לקהל הרחב, משתלות יצרניות ומגדלים, משתלות סיטונאיות
    עמוד הספק: פתח
כיצד נשקה עץ חדש בגינה? הצילום מאת: ניר ורבר

כיצד נשקה עץ חדש בגינה?

רכשתם עצים חדשים לגינה, נטעתם אותם בדיוק לפי ההוראות וכעת נשאלת השאלה כיצד לשמור עליהם צומחים ורעננים לאורך שנים?
איך נדע שהעצים נקלטו? מהו משטר ההשקיה הנכון? מהי שיטת ההשקיה המומלצת? והאם צריך להשקות בחורף?
תאריך: 24-04-2019 מאת: ניר ורבר תגיות:השקיה, נטיעה, עצים
הוסף לאוספים שלי

כיצד נשקה עץ חדש בגינה?

כתבו: ניר ורבר ואגרונום אלון יד שלום (הקן החם של משתלת וונדי)

רכשתם עצים חדשים לגינה, נטעתם אותם בדיוק לפי ההוראות וכעת נשאלת השאלה כיצד לשמור עליהם צומחים ורעננים לאורך שנים?
איך נדע שהעצים נקלטו? מהו משטר ההשקיה הנכון, מהי שיטת ההשקיה המומלצת והאם צריך להשקות בחורף?

בקצרה:
1. בימים הראשונים לנטיעה יש להשקות מידי יום (גם בחורף).
2. שיטת ההשקיה המומלצת היא ע"י טפטפות.
3. העץ נקלט כאשר יש לבלוב חדש.

הנה מספר נקודות שיעזרו לכם להצליח:
א. אם להתחיל מהסוף, עץ שנקלט הוא עץ שמראה סימני לבלוב חדשים לאחר נטיעתו! את קליטת השורשים בקרקע אנו לא יכולים לראות, אך בהחלט ניתן לראות לבלוב של עלים חדשים, או של פריחה לאחר נטיעת סתיו/חורף של עצים נשירים. עץ חדש בגינה לפני הנטיעה יש להשקות בעודו בעציץ, למלא את בור השתילה מים ולתת להם להיספג, רק לאחר מכן לגשת למלאכת הנטיעה. לאחר הנטיעה יש להשקות שוב לרוויה, גם לצורך ההשקיה לשמה וגם כדי לוודא שאין כיסי אויר בקרקע.

ב. עץ שניטע כעת בגינה עדיין לא פיתח גוש שורשים שאיתם יכול להגיע ללחות שבעומק הקרקע, או לאקוויפר המים, הוא תלוי רק בהשקיה שאנו ניתן לו ובגשמים. בארצנו שהיא כמעט תמיד במזג אויר אביבי וקיצי ניתן להבין שלהשקיה שאנו נעניק לו במהלך חייו ובעיקר בשבועות הראשונים ובשנים שלאחר הנטיעה חשיבות מכרעת על הצלחתו.

ג. רבים פוחדים לטעת עצים בחודשי החורף, אך דווקא בקיץ יש להקפיד יותר על תהליך הנטיעה וההשקיה. בקיץ, עץ חדש שניטע יכול לאבד כמות מים גדולה מאוד מדי יום ע"י דיות (של מים מהעלווה) ואידוי (מהקרקע) כתוצאה מחום השמש ועומסי החום הכבדים. לכן חובה להשקות עץ חדש שניטע בגינה מדי יום, גם עצים ש"לא אוהבים מים" כמו צמחיית החורש של ארץ ישראל, אלונים, כליל החורש, זית וכדומה. בחורף, למרות מערכות הגשמים שיש מדי פעם לפעם, גם רצוי להשקות מדי יום, לעיתים הזמן שעובר בין מערכת גשם אחת לשנייה הוא כה גדול שהעץ יכול להתייבש. בנוסף, בחורף ( ובכלל) כדאי לתמוך את העץ עם תומכות מ 2-3 כיוונים כדי שיגדל ישר ולא באלכסון כתוצאה מהרוח. גם לרוח תפקיד של דיות וזו עוד סיבה להשקיה יומיומית סמוך לזמן הנטיעה.

ד. שיטת ההשקיה המומלצת ע"י רוב בעלי המקצוע היא השקיה בטפטוף עם בקר השקיה. ניתן להשקות את העץ עם צינור טפטוף של 16 מ"מ שבו מותקנות טפטפות מווסתות (כל טפטפת תוציא כמות מדויקת) במרחק מסוים זו מזו (30,40,50 ס"מ) ולסובב סביב העץ. לא צמוד לגזע כדי לא לגרום לריקבון צוואר השורש אלא על גוש השורשים עצמו. אנו ממליצים לפחות על 4 טפטפות של 2.1 ליטר לשעה ורצוי אף יותר ב 2 עד 3 סיבובים סביב גוש השורשים וקצת מעבר. ניתן לבצע זאת גם ע"י טפטפות 8 מ"מ. שיטה שניה היא באמצעות צינור טפטוף עוור, לצינור זה מתקינים טפטפות "כפתור" לאחר שליפפנו אותו סביב גוש השורשים. ניתן לבחור איפה למקם את ה"כפתורים" ואת ספיקתם, יש כאלה בספיקות שונות מ 1 ליטר לשעה עד 8 ליטר לשעה.

ניר ורבר
ניר ורבר

ה. מה שחשוב מאוד בתהליך ההשקיה, בעיקר לאחר הנטיעה, הוא שגוש השורשים ישאר לח. את הבדיקה אפשר פשוט לעשות ידנית, לבדוק מפעם לפעם האם הקרקע בגוש השורשים לחה. יחד עם זאת יש לוודא שהמים מתנקזים כראוי.

ו. כדי שהקרקע תישאר לחה יש מספר שיטות לחשב את כמויות המים.
החישוב הפשוט הוא לפי מיכל העץ שרכשנו :
אם העץ נרכש בשקית/דלי של 7-8 ליטר, בעשרת הימים הראשונים יש להשקות 5 ליטר מדי יום, בשנה הראשונה 30-35 ליטר מדי שבוע (3 פעמים בשבוע, כל פעם 12-10 ליטר), בשנה השנייה נכפיל את הכמות ונשקה 72 ליטר בשבוע (24 ליטר בכל השקיה, 3 פעמים בשבוע) ובשנה השלישית ואילך 102 ליטר בשבוע (34 ליטר בכל השקיה, 3 פעמים בשבוע). לאחר מכן, ניתן לרווח את התדירות.
עץ שנרכש בשקית/דלי של 25-30 ליטר נשקה בעשרת הימים הראשונים 10 - 8ליטר ביום, מדי יום ביומו. בשנה הראשונה 72 ליטר בשבוע ( 3 פעמים בשבוע, בכל השקיה 24 ליטר), בשנה השנייה ואילך 102 ליטר בשבוע (3 פעמים בשבוע, 34 ליטר בכל השקיה). לאחר מכן ניתן לרווח את התדירות.
עץ שנרכש בשקית/דלי 50 ליטר, נשקה בעשרת הימים הראשונים 15 ליטר ביום, בשנה הראשונה ואילך 102 ליטר בשבוע, (34 ליטר בכל השקיה, 3 פעמים בשבוע.) לאחר מכן ניתן לרווח את התדירות.
הנחיות אלו תקפות לקיץ החם אך אפשר לאמצן גם בשאר עונות השנה ובעיקר בשנת בצורת. אם מדובר בעצי פרי סובטרופים כמו ליצ‘י, מנגו, אבוקדו וכדומה ניתן להשקות גם יותר כאשר מדובר באדמות קלות (מישור החוף).
צורת חישוב נוספת היא לפי היטל נוף צל העץ.
נעשה פה הבחנה בין עצי נוי לעצי פרי.
נתחיל בעצי נוי:
במישור החוף יש להשקות 1.5 ליטר לכל מ"ר של היטל נוף העץ. לדוגמא, אם העץ מטיל צל ברוחב 4 ואורך 2 מטרים, אז יש לנו 8 מ"ר, נכפיל ב 1.5 ונקבל 12 ליטר ליום.
באזור ההר ובנגב החישוב יעשה לפי 2 ליטר למ"ר, בערבה ואילת לפי 3.5 ליטר למטר רבוע ליום.
עצי פרי ומדשאות:
ברצועת החוף 3 ליטר למ"ר ליום.
במישור החוף והשפלה 3.5 ליטר למ"ר ליום,
באזור ההר 4 ליטר למ"ר ליום.
בנגב והעמקים, 4.5 ליטר למ"ר ליום.
בערבה ואילת 7 ליטר למ"ר ליום.
גם לפי צורת החישוב הזו, יש להשקות בעשרת הימים הראשונים לנטיעה מדי יום ביומו ואח"כ לרווח.

ז. הריווח בהשקיה יעשה לפי סוג הקרקע, ככל שהקרקע יותר קלה, נשקה בתדירות יותר גבוהה. ככל שהקרקע יותר כבדה, נוכל לרווח יותר. בסעיף הקודם המלצנו על השקיה של 3 פעמים בשבוע, אך בהחלט ניתן לבחון את הקרקע ונראות העץ ולהחליט האם ניתן לרווח את ההשקיה יותר. עצים שכבר התבססו ניתן לבחון גם ריווח של שבוע (כלומר להשקות את כל הכמות השבועית בפעם אחת) בד"כ מדובר בעצים לאחר 3 שנים. באדמות כבדות ניתן גם לרווח אחת לשבועיים ואף אחת לחודש, אך יש להקפיד ולבחון את ההשפעה על העץ.
ריווח תדירות ההשקיה יכולה לעזור לעץ לפתח מערכת שורשים בריאה ועמוקה.

סיכום:
חשיבות רבה תינתן לתשומת הלב שלנו בגינה, הן בכמויות המים והן בריווח ההשקיה.
מנת המים המדויקת שהיא נוסחת הכפלה של גודל השטח X צריכת מים יומיתX מרווח השקיה בימים, יקבע ע"י הניסיון שלנו בשטח. אזור בית השורשים צריך להיות לח והמים אמורים להתנקז.
סימנים להשקיה מועטה נזהה ע"י קודקוד ומראה כללי שמוט, התייבשות ונשירת עלים, פירות מועטים ו/או קטנים ומיובשים, קרקע סדוקה. במקרה זה יש לבדוק האם בקר ההשקיה תקין? מה תוכנית ההשקיה? האם יש סתימה בטפטפות? האם יש פיצוץ בטפטפות שמונע מהמים להגיע לבית השורשים? בדיקה ידנית ללחות הקרקע ותיקון כל הליקויים. בד"כ לאחר מקרה כזה יש לדלל עלים יבשים ופירות מהעץ ולהשקות מספר ימים כ 20 ליטר ליום במשך כשבוע , אחר מכן לחזור למשטר השקיה רגיל.
סימנים להשקיית יתר נזהה ע"י עלים בהירים, התרככות בחיבור הגזע לאדמה, קודקוד ומראה כללי שמוט ונשירת עלים ו/או פרחים. במקרה כזה יש לוודא שאכן הקרקע לחה, להפעיל את מערכת ההשקיה ולבדוק האם יש פיצוץ מים שגורם להצפה באזור ההשקיה, האם המים מתנקזים כראוי או שיש בעיית ניקוז, לבדוק את תוכנית ההשקיה בבקר ולתקן את כל הליקויים, לאחר מכן לרווח את ההשקיה עד להתייצבות העץ.
השקיה נכונה תעזור בהתפתחות עץ חזק ובריא!

בהצלחה!!!
מוגש ע“י רשת משתלות וונדי

?לדפי הסברים באתר

הקימו ׳אוסף חדש׳

רשימת האוספים שלי

סמנו לאיזה אוספים להוסיף את הפריט. ("שמור והוסף" בגמר התהליך)

שמור והוסף
סגור שמור והוסף
scroll back to top

bird banner

סגור ואל תציג יותר
? X לחץ כדי לצפות באוסף המהיר הכינו במהירות רשימת צמחים ! חדש! ניתן ליצור הצעת מחיר בקלות ובמהירות...

יש לסמן ב-V את הצמחים אותם הנך מעוניין להוסיף להזמנה

הוסף הכל לאוספים נקה הכל

לא ניתן לשמור צמחים נוספים!

ניתן להוסיף את הצמחים ברשימה המהירה לאחד האוספים, ואח"כ להמשיך את האוסף המהיר.

בחר אוסף אחד לשליחה במייל

שלח את האוסף שלי

סגור שלח